Citroén BX kan ikke starte :(
Fra : Casper Bang

Dato : 28-09-03 10:24

Hej,

Jeg har igennem de sidste par år haft problemer med min bil. Den kan ikke
starte :(
Det startede her da det begyndte at blive småkoldt.

Nogle gange snurrer starteren ikke engang - den er død for strøm.
Jeg kan køre flere hundrede kilometer, uden at den kan starte igen bagefter.

Jeg har været på værksted med den en del gange, og fået skiftet batteri ud 2
gange - begge gange har det hjulpet et halvt års tid, men nu er den gal
igen.

Jeg har sådan en smart lille bærbar starter til bilen, som kan give 600A på
5 sec. Jeg kobler den til batteriet, og bilen spinder som en mis. Starter
uden det mindste problem med den.
Det underlige er, i manuallen til den "starter" står der at den skal lades
og efter hver starthjælp. I går brugte jeg den 4 gange uden problemer - og
det to 5 skunder at få den ladt fuldt op.
Det jeg prøver at sige er at det virker som om bilen egentligt ikke bruger
strømmen fra "starteren".

Jeg er lidt lost på hvad det kan være, men tænkte lidt på om det kunne være
at der manglede stelforbindelse, og det var dét som start-hjælperen gav
bilen?

Det er som sagt en Citroén BX 1,6 fra 1991.

Håber i kan hjælpe... jeg har haft den på værksted et utal af gange uden at
det hjalp, så nu håber jeg i kan komme med et eller andet brugbart :s

~Casper
lykkelig ejer af en 1 ton brevvægt

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 28-09-03 10:42

> Jeg er lidt lost på hvad det kan være, men tænkte lidt på om det kunne
være
> at der manglede stelforbindelse, og det var dét som start-hjælperen gav

Muligt jeg har haft samme problem og der var det stelforbindelsen der var
løs, men det burde de fange på et ærksted. men prøv at tage et Multimeter og
måle hvad der er, når du sætter den ene pind på + på batteriet og den anden
på motoren, dette skulle gerne være det samme som når du måler på batteriet
med begeg pinde(+og-)

Fra : Casper Bang

Dato : 28-09-03 11:08

> [...]
anden
> på motoren, dette skulle gerne være det samme som når du måler på

Ok, det har jeg prøvet nu.
Der var samme styrke på begge måder. Jeg kunne ikke rigtigt aflæse den måler
jeg brugte, men sammenlignede det med en anden 12 volts kilde jeg havde...
der var omkring 20% for lidt på bilens batteri.
Så jeg vil gætte på at bilen afgiver omkring de 10 volt.

Nå, men jeg skulle så låse bilen af igen - og der var ikke nok strøm til at
lukke med centrallåsen :( Baggarerummet kunne ikke aflåses igen :p
Anyway - det ser lidt ud som om batteriet er dødt - selv om jeg kørte en 30
kilometer i går (hvilket da burde kunne lade den nok op til at køre
centrallåsen).

Fra : p.jarnbak

Dato : 28-09-03 11:10

> Nogle gange snurrer starteren ikke engang - den er død for strøm.
> Jeg kan køre flere hundrede kilometer, uden at den kan starte igen
bagefter.

Jeg har prøver der samme.Det var dårlige pol-sko. De er koniske og det kan
være svært at
se om der er noget galt hvis vinklen på sko og batteripol ikke er den
samme.Hvis du kopler
batteriet fra og kikker,så skal de være rene og uden korision og
brændemærker.Du kan også
prøve at mærke om en af dine pol-sko bliver varm efter et start forsøg,
vilket nok betyder at
der dårlig forbindelse der.
Hej Palle

Fra : Casper Bang

Dato : 28-09-03 11:10

> [...]
> brændemærker.Du kan også
> prøve at mærke om en af dine pol-sko bliver varm efter et start forsøg,

tjaa, jeg må indrømme at jeg ikke har den store indre mekaniker :p Hvordan
fjerner man batteriet? Det er vel skruet fast et eller andet sted.
Men som nævnt før var der denne gang ikke engang nok stræm til at trække
centrallåsen... hvilket måske kunne tyde på at der ikke var forbindelse til
bilens indre elektronik - får måleren viste at der da var lidt spænding på
batteriet.

Fra : alexbo

Dato : 28-09-03 11:33

"Casper Bang" skrev

> [...]
2
> gange - begge gange har det hjulpet et halvt års tid, men nu er den gal

Mon ikke den lader for lidt, når nu batteriet er skiftet 2 gange, så kan man
vist se bort fra dårlig forbindelse på polerne.
Start bilen, tag en polsko af, hvis bilen går i stå lader den for lidt.
Den skal kunne holde sig igang, med lys og visker tændt.

mvh
Alex Christensen

Fra : p.jarnbak

Dato : 28-09-03 22:29

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> Start bilen, tag en polsko af, hvis bilen går i stå lader den for lidt.
> Den skal kunne holde sig igang, med lys og visker tændt.

Hvis det er polskoen der er dårlig hjælper det ikke at skifte batteriet
da der ikke er nogen god forbindelse selv på et nyt batteri.En anden ting er
at en bil med insprøjtning ofte bruger så meget strøm til pumpen at den ikke
kan køre tomgang uden batteriet tilsluttet.Men jeg vil give dig ret i at
chancen
for dårlig forbindelse grundet pol på batteriet ikke er stor.Mon ikke der er
blevet
målt ladespænding, når man skifter batteri 2 gange uden det hjælper,hvis
ikke
bør man nok prøve et andet værksted.
Hej Palle.

Fra : Palle Preben-Hansen

Dato : 29-09-03 17:57

> [...]
> Start bilen, tag en polsko af, hvis bilen går i stå lader den for lidt.
> Den skal kunne holde sig igang, med lys og visker tændt.

Med en slap generatorrem kan den lade netop så meget at ladelampen slukker
men uden at batteriet bliver ladet op. Mål spændingen med et voltmeter. Lad
evt. batteriet natten over med en lader og se om det hjælper.

Det med at tage polskoen er vist farligt på nyere biler med en masse
elektronik. På en fra 91 går det vel.

Mvh. Palle.