Lille latinprøve ønskes
Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 28-09-03 01:15

Nu er det så at jeg mangler den omtalte latinprøve, måske en eller anden
latinkyndig kan hjælpe med denne sætning fra en vielse i Vejstrup kirkebog
år 1775:
cfer Disp. Matrim ob consangv in fec gr lin æqualis
tydet efter mine bedste evner og som bekendt er ingen forpligtet udover sine
evner )
med venlig hilsen

--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 28-09-03 15:12

On Sun, 28 Sep 2003 02:14:33 +0200, "Jytte Frank Dekov"
<jytte.dekov@mail.dk> wrote:

> [...]
>år 1775:
>cfer Disp. Matrim ob consangv in fec gr lin æqualis

Det er ret voldsomt forkortet, men jeg har dette bud, idet jeg
overspringer "in fec gr", som jeg ikke kan gennemskue.

confer Dispensationem matrimonialem ob consanguinitatem lineæ æqualis

Bemærk ægteskabsdispensation grundet blodsbeslægtethed i lige linie.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 28-09-03 23:37

"Kaj Ahlburg" skrev i en meddelelse >
> [...]
>
> confer Dispensationem matrimonialem ob consanguinitatem lineæ æqualis
>
> Bemærk ægteskabsdispensation grundet blodsbeslægtethed i lige linie.

Tusind tak Kaj, det anede mig jo nok at det var noget i den retning der
stod.
Venligst Jytte

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 25-10-03 11:27

Kaj Ahlburg wrote:
> Det er ret voldsomt forkortet, men jeg har dette bud, idet jeg
> overspringer "in fec gr", som jeg ikke kan gennemskue.

Jytte har formentlig ikke læst rigtigt. Jeg tror der skal stå "in sec gr" =
in secundo gradu: i anden grad

> confer Dispensationem matrimonialem ob consanguinitatem lineæ æqualis
> Bemærk ægteskabsdispensation grundet blodsbeslægtethed i lige linie ->

Bemærk ægteskabsdispensation grundet blodsbeslægtethed i anden grad i lige
linie.

Jeg er ikke slægtsforsker, så jeg ved ikke om "grad" er det rette fagudtryk
for den slags, eller om man siger række eller lignende. Jeg fandt et sted på
nettet hvor man diskuterede et ægteskab in quarto et in quinto
consanguinitatis gradu - altså i fjerde og femte grad af blodbeslægtethed.
Det er godt nok på latin, men I kan let finde stedet. Se
http://lettere.unipv.it/scrineum/wight/bon320.htm

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 25-10-03 19:36

On Sat, 25 Oct 2003 12:26:45 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<88@NNN.os.dk> wrote:

> [...]
>nettet hvor man diskuterede et ægteskab in quarto et in quinto
>consanguinitatis gradu - altså i fjerde og femte grad af blodbeslægtethed.

Du har helt formodentlig ret i din gætning af læsningen.
Hvis nogen vil sætte sig ind i tingene, kan man slå op i Fabritius og
Hatt s. 33.
Efter det som jeg kan forstå, betegner 2. grad et forhold til en
fætter (kusine).

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 27-10-03 01:11

"Poul Erik Jørgensen" skrev i en meddelelse

> Jytte har formentlig ikke læst rigtigt. Jeg tror der skal stå "in sec gr"
=
> in secundo gradu: i anden grad

Tak for hjælpen med oversættelsen, det er rigtig meget sandsynligt at jeg
har fået taget fejl af fec og sec, har senere fundet ud af at de ægteviede
er fætter og kusine, altså den enes mor og den andens far er søskende.
Men latinen kunne jeg desværre ikke selv klare, så hjertelig tak for
hjælpen.
Venligst