/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Taxa GPS
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 27-09-03 20:27

Hvorfor kan en GPS i taxa virke så præcis, når jeg med min Garmin II ofte
ingen position kan få i byerne?

Bygningerne skygger jo for signalet.

Jesper



 
 
H3nrik V! (27-09-2003)
Kommentar
Fra : H3nrik V!


Dato : 27-09-03 20:33

In news:3f75e475$0$32503$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Jesper Nielsen <jesniel@yahoo.dk> typed:
> Hvorfor kan en GPS i taxa virke så præcis, når jeg med min Garmin II
> ofte ingen position kan få i byerne?
>
> Bygningerne skygger jo for signalet.

Er din Garmin ikke en håndholdt? For så vil jeg gætte på at bilens eksterne
antenne har noget lettere ved at "se" satelitterne.


--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...



Anders Bo Rasmussen (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Anders Bo Rasmussen


Dato : 29-09-03 11:51

On Sat, 27 Sep 2003 21:32:59 +0200 H3nrik V! wrote:

>> Hvorfor kan en GPS i taxa virke så præcis, når jeg med min Garmin II
>> ofte ingen position kan få i byerne?
>>
>> Bygningerne skygger jo for signalet.
>
> Er din Garmin ikke en håndholdt? For så vil jeg gætte på at bilens eksterne
> antenne har noget lettere ved at "se" satelitterne.

På min fars håndholdte GPS er der i hvert fald meget stor forskel på
om man bruger intern eller ekstern antenne. Jeg vil tro at man typisk kan
se 4-5 flere satteliter med den eksterne antenne.

--
Vil du gerne kunne afspille de CDere du køber?

http://www.digitalforbruger.dk/


Tom (28-09-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 28-09-03 08:46



> Hvorfor kan en GPS i taxa virke så præcis, når jeg med min Garmin II ofte
> ingen position kan få i byerne?
>
> Bygningerne skygger jo for signalet.

Det kan den fordi den har sensorer på hjulene som registrerer hvor hurtigt
bilen kører så når GPS signalet ryger kan softwaren stadig regne ud ca. hvor
den er.
Nogle GPS systemer har også sensorer til rattets stilling så softwaren kan
registrere når bilen drejer.
Endeligt kan man jo vælge at bruge hjælp fra radiofyr som kan få
nøjagtigheden ned på et par meter, men det er ikke mit indtryk at DANSKE
taxa'er bruger fyr til hjælp. Jeg ved faktisk heller ikke hvor udbredt disse
radiofyr er i danmark, men i usa bruges det i stor udstrækning.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Jens Bruun (28-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 28-09-03 12:07

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:3f7691b0$0$48903$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Endeligt kan man jo vælge at bruge hjælp fra radiofyr som kan få
> nøjagtigheden ned på et par meter, men det er ikke mit indtryk at
DANSKE
> taxa'er bruger fyr til hjælp. Jeg ved faktisk heller ikke hvor udbredt
disse
> radiofyr er i danmark, men i usa bruges det i stor udstrækning.

DGPS? Er vel strengt taget ikke nødvendigt længere, da amerikanerne ikke
længere "scrambler" signalet.

--
-Jens B.



Tom (28-09-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 28-09-03 12:20



"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bl6fce$2100$2@news.cybercity.dk...
> "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:3f7691b0$0$48903$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Endeligt kan man jo vælge at bruge hjælp fra radiofyr som kan få
> > nøjagtigheden ned på et par meter, men det er ikke mit indtryk at
> DANSKE
> > taxa'er bruger fyr til hjælp. Jeg ved faktisk heller ikke hvor udbredt
> disse
> > radiofyr er i danmark, men i usa bruges det i stor udstrækning.
>
> DGPS? Er vel strengt taget ikke nødvendigt længere, da amerikanerne ikke
> længere "scrambler" signalet.

Jeg tænker på WAAS

Lidt citat:
WAAS and its Relation to Enabled Hand-Held GPS Receivers
(26 Feb. 2003)
Statement from the FAA
WAAS is based on a network of approximately 25 ground
reference stations
that covers a very large service area. Signals from GPS
satellites are received by
wide area ground reference stations (WRSs). Each of these
precisely surveyed
reference stations receive GPS signals and determine if
any errors exist. These
WRSs are linked to form the U.S. WAAS network. Each WRS in
the network
relays the data to the wide area master station (WMS)
where correction
information is computed. The WMS calculates correction
algorithms and assesses
the integrity of the system. A correction message is
prepared and uplinked to a
geosynchronous satellite via a ground uplink system (GUS).
The message is then
broadcast from the satellite on the same frequency as GPS
(L1, 1575.42MHz) to
receivers on board aircraft (or hand-held receivers) which
are within the broadcast
coverage area of the WAAS. These communications satellites
also act as additional
navigation satellites for the aircraft, thus, providing
additional navigation signals for
position determination.

The WAAS will improve basic GPS accuracy to approximately
7 meters vertically
and horizontally, improve system availability through the
use of geostationary
communication satellites (GEOs) carrying navigation
payloads, and to provide
important integrity information about the entire GPS
constellation.



--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Preben Mikael Bohn (28-09-2003)
Kommentar
Fra : Preben Mikael Bohn


Dato : 28-09-03 14:36

Tom wrote:
> Jeg tænker på WAAS

Hej Tom, jeg tvivler nu på at WAAS (eller generelt WADGPS, inklusiv det
europæiske EGNOS og det japanske MSAS) vil forbedre taxa-navigation. I
øvrigt vil DGPS (eller rettere LADGPS) typisk være bedre end WAAS
såfremt man er tæt på DGPS-stationen.

Med venlig hilsen Preben


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste