nøjagtighed GPS ved ca 100 km/h ?
Fra : TDJ

Dato : 27-09-03 18:49

Har netop i dag været ude at køre med min ny Garmin eTrex GPS.

Ved ca. 100 km/t (iflg. GPS'en) viste speedometeret i min gamle
nissan omkring 110 km/h, ved 110 km/h (igen iflg GPS'en) stod
speedomeret på ca. 125.

Hvor nøjagtig er en GPS som står i forruden, ved denne hastighed ?
(som fartmåler).

Er det normalt at speedometeret er så upræcist ?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 27-09-03 19:15

On Sat, 27 Sep 2003 17:48:31 GMT, TDJ wrote:

> [...]
> speedomeret på ca. 125.
>
> Hvor nøjagtig er en GPS som står i forruden, ved denne hastighed ?

Den er ret god. Det afhænger selvfølgelig at hvor god fordindelse og
hvormange satellitter den kan "se".

Ta' et kik på denne test.
http://www.gartrip.de/long.htm

> Er det normalt at speedometeret er så upræcist ?

Det er vist ikke helt unormalt.

--
Lars

Fra : Filip Larsen

Dato : 27-09-03 19:32

TDJ skrev

> [...]
> speedomeret på ca. 125.
> Hvor nøjagtig er en GPS som står i forruden, ved denne hastighed ?

Garmin angiver selv nøjagtigheden til 0.05 m/s for eTrex. Jeg kunne ikke
lige finde ud af under hvilke betingelser de mener deres modtager har den
nøjagtighed, men jeg har på fornemmelsen, at det er bedst opnåelig
nøjagtighed under optimale betingelser. Min GPS teoribog angiver, at man ved
integreret dopplermåling skulle kunne få en nøjagtighed på omkring 0,3 m/s,
så jeg vil skyde på at nøjagtigheden i praksis ligger i det nabolag. Under
alle omstændigheder kan du rolig regne med, at din GPS er mere nøjagtig end
dit speedometer.

> Er det normalt at speedometeret er så upræcist ?

Ja. Mig bekendt viser speedometeret i stort set alle bilmærker en 5-10% for
meget. Jeg gætter på at man kalibrerer dem på denne måde for at sikre, at
speedometeret i sin og bilens levetid aldrig på noget tidspunkt kommer til
at vise for lidt.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-09-03 20:17

> [...]
> for at sikre, at speedometeret i sin og bilens levetid aldrig på
> noget tidspunkt kommer til at vise for lidt.

Og så ser det også ud som om bilen kører længere på literen..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-03 20:30

Martin Sørensen skrev:

>Og så ser det også ud som om bilen kører længere på literen.

Det er nu nok kilometertælleren der så skal nørkles ved.

--
Bertel

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-09-03 20:36

> Det er nu nok kilometertælleren der så skal nørkles ved.

Ja, men da den oftest kører på det samme kabel, så kan den også lige så godt
vise for meget. På nyere biler hvor det foregår elektronisk, burde det kunne
blive lidt mere præcist.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-03 21:16

Martin Sørensen skrev:

>Ja, men da den oftest kører på det samme kabel, så kan den også lige så godt
>vise for meget.

Næ, det kan den nu ikke. Så ville bilens kilometertal være
forkert. Det vil spille en rolle når man skal bedømme dens værdi.
Speedometrets øjeblikkelige visning er derimod ikke så vigtig, og
hvis det viser for meget, vil folk have en tendens til at køre
lidt langsommere. Det er kun en fordel.

--
Bertel

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 28-09-03 10:14

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:
> [...]
> Speedometrets øjeblikkelige visning er derimod ikke så vigtig, og
> hvis det viser for meget, vil folk have en tendens til at køre

Under længere tids motorvejskørsel har jeg nu og da fordrevet lidt tid
med at sammenligne viste værdier med målte/beregnede. Under den
forudsætning, at km-pælene står med nogenlunde rette afstand, at
stopuret er rimeligt præcist, at jeg evner at holde en ret konstant fart
samt at starte/standse uret ud for pælene har jeg kunnet konstatere, at
kilometertælleren i min Honda Civic viser så korrekt, at jeg ikke kan
konstatere synlig afvigelse - selv efter måling over op til 10 km.
Speedometret ser derimod ud til at vise ca. 7 % for meget over hele
fartspektret.

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-09-03 10:51

> [...]
> Speedometrets øjeblikkelige visning er derimod ikke så vigtig, og
> hvis det viser for meget, vil folk have en tendens til at køre

Ok, jeg har kørt strækningen Fredericia-Aalborg i to forskellige biler ad
præcist den samme vej. Den ene skrev at der var 200km og den anden skrev
220km. Nr 2. viser altså 10% mere end nr. 1. Og det er ikke kun en tur, da
den gør det konsekvent. Og det er vel at mærke med std. dæk.

Men jeg vil give dig ret i at kilometertælleren normalt ikke afviger så
meget som speedometret. Speedometret på min motorcykel er ret nøjagtigt,
mens den i mine forældres Astra viser en del for meget. Når man kører 50km/t
viser den næsten 60km/t. Kilometertallet på ovenstående tur ligger dog tæt
på 200km på begge køretøjer.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ivar

Dato : 28-09-03 10:11

Martin Sørensen skrev:

> På nyere biler hvor det foregår elektronisk, burde det kunne
> blive lidt mere præcist.

Bilproducenterne ønsker ikke, at det skal være mere nøjagtigt.
Ved at lade speedometrene vise for meget, sikrer de sig i mod
at blive sagsøgt af bilejere, der har fået fartbøder, hvor
speedometeret viste en for lav hastighed.

I min bil, hvor det hele er elektronisk og alle måledata udveksles
via en fælles can-bus, er der ca. 5% forskel mellem hvad
kørecomputeren viser som gennemsnitshastighed og hvad
speedometeret viser.

Ivar

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 27-09-03 23:05

TDJ wrote:
> Er det normalt at speedometeret er så upræcist ?

Ork ja. Næst efter politikere og hukommelsen er et
speedometer den største løgnhals der findes.
Men hvorfor så meget bøvl? Præsterne med numre som
står ved vejsiden, stå med ca 100 meters mellemrum.
Hold en jævn fart over en kilometer og tag tiden med et
stop ur og regn dig frem til farten.

mvh
Henning

Fra : rAnders

Dato : 28-09-03 15:49

"TDJ" <myicq@gmx_fjernmig_.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> speedomeret på ca. 125.
>
> Hvor nøjagtig er en GPS som står i forruden, ved denne hastighed ?

Ikke fordi jeg har en DYT forstand på GPS men jeg forestiller mig at GPS
ikke kan måle hvis man bevæger sig henholdsvis op og ned. Hvis du f.eks
kører 100 km/t op ad en lodret mur ville den sikkert vise 0 km/t, og hvis du
derfor kører op eller ned af bakke vil den vise forkert.

rAnders.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 28-09-03 16:29

rAnders wrote:
> [...]
> kører 100 km/t op ad en lodret mur ville den sikkert vise 0 km/t, og hvis du
> derfor kører op eller ned af bakke vil den vise forkert.

Nej, det er nu ikke rigtigt. En GPS modtager måler din position (og
hastighed) i 3D. Men nøjagtigheden af den vertikale måling er til
gengæld ikke lige så god som den horisontale.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Sven Nielsen

Dato : 28-09-03 16:53

In article <3f76f4ec$0$24620$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
rand@hotmail.com says...

> Ikke fordi jeg har en DYT forstand på GPS men jeg forestiller mig at GPS
> ikke kan måle hvis man bevæger sig henholdsvis op og ned.

Det kan den nu godt.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-09-03 08:20

"TDJ" <myicq@gmx_fjernmig_.net> wrote in message
> [...]
> speedomeret på ca. 125.
>
> Hvor nøjagtig er en GPS som står i forruden, ved denne hastighed ?

Meget nøjagtig. De satelitter som GPS målinger er baseret på bevæger sig med
3.800 - 3.900 km/t.
så den lille hastighed som din bil bevæger sig med er meget nem at måle.

> Er det normalt at speedometeret er så upræcist ?

Ja.

--
mvh/rg. Christian

Fra : rAnders

Dato : 29-09-03 14:48

> Meget nøjagtig. De satelitter som GPS målinger er baseret på bevæger sig
med
> 3.800 - 3.900 km/t.
> så den lille hastighed som din bil bevæger sig med er meget nem at måle.

Hvad vedkommer det målingens nøjagtighed at Satelitternes hastighed er meget
større end bilens hastighed !!?

rAnders.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-03 19:36

rAnders skrev:

>Hvad vedkommer det målingens nøjagtighed at Satelitternes hastighed er meget
>større end bilens hastighed !!?

Ja, den forstod jeg heller ikke.

--
Bertel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-10-03 10:01

"rAnders" <rand@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> med
> >
> Hvad vedkommer det målingens nøjagtighed at Satelitternes hastighed er

Hvis GPS'en kan bestemme sin position ned til ca. 25 m vha. data fra
satelitter kredsende ca. 17.000 km ude, med hastigheder der lang overstiger
en bils og med reference fra et atomur skulle en bestemmelse af en lav
hastighed være meget let og præcist.

Typisk 0.1 m/sec.

--
mvh/rg. Christian

Fra : rAnders

Dato : 01-10-03 13:52

> [...]
overstiger
> en bils og med reference fra et atomur skulle en bestemmelse af en lav

Jeg synes nu det modsatte argument virker mere sandsynligt: hvis
satelitterne bevæger sig med højhastighed når målingen foretages må de have
sværre ved at måle objekter der bevæger sig med meget mindre hastighed.

rAnders.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-10-03 13:57

> [...]
have
> sværre ved at måle objekter der bevæger sig med meget mindre hastighed.

Det er rigtigt, sådan kan man også forstå det. Men hvis man samenholder
bilens hastighed med satelitternes svarer det jo til at bilen står stille.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-03 17:35

Christian B. Andresen skrev:

>Det er rigtigt, sådan kan man også forstå det. Men hvis man samenholder
>bilens hastighed med satelitternes svarer det jo til at bilen står stille.

Nej.

Set fra satelitten fæser bilen afsted, og set fra bilen fræser
satellitten af sted. Jo hurtigere, jo sværere bliver det at måle
dens hastighed præcist.

Du snakker om at bilen står stille fordi dens egen hastighed (i
forhold til jorden) i sammenligning med satelittens er så ringe
.... at den næsten ikke kan måles.

--
Bertel

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-10-03 17:58

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:
> Set fra satelitten fæser bilen afsted, og set fra bilen fræser
> satellitten af sted. Jo hurtigere, jo sværere bliver det at måle
> dens hastighed præcist.

Er NAVSTAR-satelliterne ikke i geostationært omløb?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 01-10-03 18:31

Hans Henrik Hansen wrote:
> Er NAVSTAR-satelliterne ikke i geostationært omløb?

Nej, de har en omløbstid på ~12 timer.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-10-03 19:36

Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com> wrote:

> Nej, de har en omløbstid på ~12 timer.

OK!

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-10-03 07:12

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du snakker om at bilen står stille fordi dens egen hastighed (i
> forhold til jorden) i sammenligning med satelittens er så ringe

Mange tak, jeg kan godt se at min argumentation ikke er i orden. Men det
ændrer jo ikke på det faktum at hastighedsmåling vha. GPS er meget præcist

--
mvh/rg. Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-10-03 12:28

Christian B. Andresen skrev:

>Mange tak, jeg kan godt se at min argumentation ikke er i orden. Men det
>ændrer jo ikke på det faktum at hastighedsmåling vha. GPS er meget præcist

Nej, det er en imponerende teknik.

--
Bertel