Carsten Riis wrote:
>
> På Amager forsvandt Orange (lidt skæg, når nu Orange hovedsæde er på
> Amager)
>
> Da strømmen kom hvor jeg bor, da tog det alligevel et stykke tid før
> mobilnettet virkede igen.
>
> Men som jeg kan forstå fra forskellige meldinger på resten af Amager, så
> var mit boligkvarter nogen af de første som fik strøm igen.
Nu når vi skal se alt i bakspejlet, så er der i hvertfald nogen, der vil
sørge for at det ikke sker igen. Sonofon og TDC havde godt nok færre
problemer end Telia og Orange, men i hvertfald Sonofon vil alligevel
gøre mere for, at det ikke gentager sig. Dertil skal det selvfølgelig
siges, at det er den største strømafbrydelse i Danmark i over 20 år...
Denne artiklen er fra Jp.dk:
Sonofons nødforsyninger slap op
Af MAX STOUGAARD
Landets næststørste teleselskab, Sonofon, kunne tirsdag eftermiddag ikke
gøre andet end at se passivt til, mens den ene radiomast efter den anden
gik ud, efterhånden som nødbatterierne løb tør for strøm.
Og så blev en række kommuner, ministerier, offentlige institutioner og
virksomheder i løbet af eftermiddagen afskåret fra omverdenen.
Utilfredshed med forløbet betyder, at selskabet har nedsat en
arbejdsgruppe for at kulegrave forløbet.
»Det er ikke en situation, jeg er tilfreds med. Vi må gøre det bedre,«
fastslår Sonofons divisionsdirektør, Ole Ørndrup.
Teleanalytiker Torben Rune, direktør for Netplan, er forundret over, at
Sonofons net måtte give op.
»Man kan godt arbejde uden strøm - men uden telekommunikation er
virksomheden lammet. Derfor er det uholdbart, at Sonofons net ikke kunne
klare strømsvigtet tirsdag,« siger han.
Torben Rune mener, at selskaberne bør have nødstrøm til mindst otte og
helst 24 timers drift.
Sonofon vil nu tage fat i elselskaberne for at få afklaret, om man skal
forberedt på så lange strømsvigt.
»Vi vil høre om risikoen for, at det kan ske igen. Tidligere var
vurderingen vel, at sådan noget ikke kunne ske i Danmark. Men i løbet af
mindre end et år har vi nu haft to omfattende strømsvigt,« siger han.
28. december sidste år mørklagde et strømsvigt Jylland i ca. fire timer
fra tidligt om morgenen.
Sonofons arbejdsgruppe skal finde frem til de svage punkter i
teleselskabets net. Disse punkter skal styrkes, så de kan holde stand i
længere tid end tirsdag. Nogle af Sonofons knudepunkter satte ud
allerede efter to timer. Andre havde kraft nok til at holde sig i luften
i seks timer.
»Vi må nok indse, at vi lever i en anden verden, end da vores net blev
designet. Hvis vi skal indstille os på regelmæssige nedbrud, er vi nødt
til at ændre vores beredskab,« siger Ole Ørndrup.
Han er ikke i tvivl om, at strømsvigtet får konsekvenser for
teleselskabets strategi. Men hvad der skal gøres, afhænger af de
kommende dages og ugers analyse.
»Det svageste led afgør, hvor stærk kæden er. Derfor overvejer vi også
at skærpe kravene overfor leverandører, som vi f.eks. køber
fiberkapacitet af. Det nytter jo ikke, at vi kan håndtere et strømsvigt
på otte timer, hvis et fiberkabel går ud i løbet af to,« siger han.
Men også den enkelte virksomhed er nødt til at revurdere sit beredskab,
mener Torben Rune.
»Mange virksomheder måtte tirsdag indse, at de ikke er forberedte på, at
strømme kan svigte. De bør have en plan for, hvordan de håndterer
strømsvigt,« siger han.
Samme holdning har Sonofon.
»Vi må indse, at også kundernes teleudstyr er blevet så kompliceret, at
de er nødt til selv at have strømforsyning til at sikre elektronikken,
så de kan bibeholde forbindelse til telenettet i tilfælde af et
strømsvigt,« siger Ole Ørndrup.
--
Mvh. Johnny
Telefoner:S/E T310, Siemens S55/M50
Teleselskab: Sonofon
Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand
wrong answers