Hvorfor er der enkelte adresser jeg ikke k~
Fra : Uni Bull

Dato : 28-09-03 00:28

Hej,

Jeg via WiFi-forbindelse til et Access-point med indbygget 4-ports
switch.
Dette AP har i alt tre computere tilsluttet (to via WiFi og én via
kabel). Den kabeltilsluttede computer har en DSL-forbindelse via et
DSL-modem og fungerer som ICS-host v.h.a. Internet Connection Sharing.
Alle tre computere kører Windows XP. ICS-hosten er tilsluttet AP på en
alm. LAN-port - ikke WAN-stikket! Således skulle AP alene fungere som
switch og ikke som router (correct me if I'm wrong).

Da jeg befinder mig i England, vil jeg gerne benytte mig af sunsite.dk
for at følge med i de danske NG. Men af én eller anden årsag kan jeg
ikke få hul igennem til sunsite.dk fra den computer jeg sidder ved.
Jeg får heller ingen respons hvis jeg forsøger at pinge sunsite.dk.
Hvis jeg derimod går hen til ICS-hosten som har DSL-modemmet
tilsluttet, kan jeg godt pinge sunsite.dk.
Så tænker jeg jo først - det er AP/router/switch der gør knuder, men
hvis jeg eksempelvis pinger tv2.dk eller en eller anden IP, er der
ingen problemer...

Er der nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre?
Det virker jo som en eller anden lille opsætnings-ting, men hvilken?

Uni Bull
http://uni.bull.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-09-03 10:10

uni_bull@hotmail.com (Uni Bull) wrote:

> [...]
>alm. LAN-port - ikke WAN-stikket! Således skulle AP alene fungere som
>switch og ikke som router (correct me if I'm wrong).

Noget 'tung' opsætning - Du burde ha' en bredbåndsrouter, allerhelst
kombinationen ADSLmodem-bredbåndsrouter-WiFiaccesspoint så du slipper
for alle de kasser på væggen for slet ikke at tale om alle de der
irriterende små strømforsyninger der hører til.

Anyway:

> [...]
>Hvis jeg derimod går hen til ICS-hosten som har DSL-modemmet
>tilsluttet, kan jeg godt pinge sunsite.dk.

Er der forskel når du ping'er sunsite.dk og sunsite's ip-adresse
130.255.247.90 ??

Prøv at køre kommandolinien: IPCONFIG /ALL på alle maskiner for at
finde eventuelle forskelle i maskinernes opsætning, specielt hva'
angår standardgateway og DNS-servere.

<mlr>

Fra : Uni Bull

Dato : 28-09-03 22:40

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message
> [...]

> for alle de kasser på væggen for slet ikke at tale om alle de der
> irriterende små strømforsyninger der hører til.

Ja - og som konsekvens heraf er jeg nu bestilt en SpeedTouch Wireless ADSL
router. http://www.speedtouch.com/prodwireless.htm

Den skulle gøre ICS overflødig, omend denne computer alligevel kommer til at
fungere som printerserver.

> Er der forskel når du ping'er sunsite.dk og sunsite's ip-adresse
> 130.255.247.90 ??

Nej - det var der ikke...
Men som du måske har set af mit andet indlæg, så er det i dag bold.dk der er
problemet - meget mærkeligt.

Jeg har selvfølgelig kontrolleret om problemet også gælder den anden maskine
der er tilsluttet via WiFi - og det gør det.

> Prøv at køre kommandolinien: IPCONFIG /ALL på alle maskiner for at
> finde eventuelle forskelle i maskinernes opsætning, specielt hva'
> angår standardgateway og DNS-servere.

Begge maskiner der er tilsluttet trådløst har samme opsætning - automatisk
tildelt via DHCP fra ICS-hosten.
Jeg tror problemet (hvor mærkeligt det end er), skal findes i det faktum at
vores
AP reelt set er en router og ikke bare en switch.

Nu kommer der noget nyt udstyr om et par dage, så må vi se.
--
Uni Bull

Fra : Uni Bull

Dato : 01-10-03 23:45

> [...]
> for alle de kasser på væggen for slet ikke at tale om alle de der
> irriterende små strømforsyninger der hører til.

Til information kan jeg meddele at kilden til problemet nu er fundet.

Jeg tog den ene WiFi-tilsluttede og smed på ICS-hosten med et krydset
kabel istedet. Så var der pludselig *ingen* problemer.

Kilden til mine problemer var/er altså den trådløse router. Selvom den kun
blev benyttet som "WiFi-switch" lavede den altså noget bøvl.

Nu er der bestilt et ganske almindelig AP med kun én LAN-tilslutning, AP
kan også konfigureres som DHCP-client (routeren kunne kun være DHCP-
host - men det var dog slået fra). Således skulle ICS-hosten kunne dele IP
mv.
ud til både WiFi-klienter og til AP.

AP forventes modtaget fredag - så smider jeg forhåbentlig en glædelig nyhed

Læren må være: Wireless router skal *ikke* anvendes som decideret AP!
--
Uni Bull
København K

Fra : Uni Bull

Dato : 28-09-03 10:46

uni_bull@hotmail.com (Uni Bull) wrote in message news:<a28073d9.0309271527.5371e66c@posting.google.com>...

> Er der nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre?
> Det virker jo som en eller anden lille opsætnings-ting, men hvilken?

Nu gør det samme sig gældende for www.tips.dk - hvad dælen sker der?
Situationen er den samme fra begge computere der er tilsluttet via
WiFi til switchen til ICS-hosten... Jeg fatter det ikke...

--
Uni Bull
http://uni.bull.dk