MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Grupper og lokal politik
Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 24-09-03 20:46

Hej

Jeg har netop installeret XP pro og er ved at oprette nogle brugere.

Min ide er at kunne tildele/begrænse nogle af brugernes
rettigheder/muligheder via lokale politikker, men det virker ikke efter
hensigten.
F.eks. hvis jeg sætter at kontrolpanelet ikke skal vises, så gælder det for
alle brugere.... hvor/hvordan kan jeg sætte, hvem det skal gælde/ikke gælde
for ?

Til orientering, så har jeg en smule viden om politikker og grupper fra en
Win2K server, men det er jo ikke helt det samme som på XP, selv om det
ligner meget.

Jon

Fra : Jens

Dato : 24-09-03 21:22

"Jon Klose Larsen" <klose@post8fejl.tele.dk> skrev i en

> Til orientering, så har jeg en smule viden om politikker og grupper fra en
> Win2K server, men det er jo ikke helt det samme som på XP, selv om det
> ligner meget.

Jo, hvis du bruger "Administrator for serverudvidelser" er det.
Der kan du tilføje gruppe politikker, og angive hvilke brugere der skal
tilknyttes en given brugerpolitik.

Mvh Jens

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 24-09-03 22:07

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jo, hvis du bruger "Administrator for serverudvidelser" er det.
> Der kan du tilføje gruppe politikker, og angive hvilke brugere der skal

Hvor finder jeg "Administrator for serverudvidelser" ??
Jeg synes ikke at jeg lige kan finde det.

Jon

Fra : Jens

Dato : 25-09-03 06:15

"Jon Klose Larsen" <klose@post8fejl.tele.dk> skrev i en

> Hvor finder jeg "Administrator for serverudvidelser" ??
> Jeg synes ikke at jeg lige kan finde det.

Kontrolpanel-ydelse og vedligeholdelse - administration / Administrator for
serverudvidelser

Eller Start - kør / "mmc" uden "

Start i den med i filer at vælge "filer - indstillinger / brugertilstand med
fuls adgang.
Derefter filer - tilføj fhern snapinn , og tilføj dem du vil have.
Det er sikkert Computeradministration og gruppepolitikker i første omgang,
men du kan styre hele dit net fra det ene program.

Mvh Jens

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 25-09-03 19:24

> [...]
> Det er sikkert Computeradministration og gruppepolitikker i første omgang,
> men du kan styre hele dit net fra det ene program.

Jeg kender godt til mmc og har også "leget" derinde.... men alle politikker
som jeg sætter på gruppen "brugere" bliver også effektive for alle andre
grupper så som "administrator"... Nogen ide her ?

Desuden kan jeg ikke se hvordan jeg kan sætte nye politikker op for nye
grupper.... (grupper er intet problem at lave).
Måske jeg skal finde en "lille" maskine som kan køre server-udgaven.... den
ved jeg da hvordan virker med hensyn til opsætning af grupper og politikker
(men koster jo en del mere).

Tak for hjælpen
Jon

Fra : Jens

Dato : 25-09-03 20:51

> [...]

> som jeg sætter på gruppen "brugere" bliver også effektive for alle andre
> grupper så som "administrator"... Nogen ide her ?

Der er jo noget med at bruge logonscripts på brugerkontoerne, og angive de
grupper i brugerpolitikken.
Desuden skal overvågning være slået til for at få den til at lystre.

> [...]
> grupper.... (grupper er intet problem at lave).
> Måske jeg skal finde en "lille" maskine som kan køre server-udgaven....

Den skal ikke være `for`lille...., man har en tendens til at læsse den til
med alverdens opgaver.

> ved jeg da hvordan virker med hensyn til opsætning af grupper og
politikker
> (men koster jo en del mere).

I sidste måned var der en gratis 120day trial af w2k3 i Komputer for alle.
Men ja, den er ikke specielt billig at købe.

Mvh Jens