MS Windows
briani 27239
Geninstallation af Win98 på dual boot ?
Fra : Jakob M

Dato : 24-09-03 19:17

Jeg har Win98 på C, WinXP på D og resten på E, på en harddisk. Nu er Win98
partitionen FUBAR, og jeg vil gerne formatere C: og geninstallere Win98 på
den partition, uden at miste dualboot.
Hvordan griber jeg det an ?. Hvis jeg formaterer C:, mister jeg jo dualboot
muligheden eller hvad ?.

Mvh
Jakob

Fra : Anders pedersen

Dato : 24-09-03 19:27

On Wed, 24 Sep 2003 20:16:57 +0200, Jakob M wrote:

> [...]
> den partition, uden at miste dualboot.
> Hvordan griber jeg det an ?. Hvis jeg formaterer C:, mister jeg jo dualboot

Jeg maner at efter du har geninstaleret windows 98 kan du bare reinstalere
windows xp for at få dualboot.

Fra : Edmund

Dato : 24-09-03 20:07

Anders pedersen skrev:

> Jeg maner at efter du har geninstaleret windows 98 kan du bare
> reinstalere windows xp for at få dualboot.

I stedet for at reinstallere hele XP, kan man nøjes med bare at starte
en XP installation, og så afbryde installationen, når den genstarter
første gang, ved f.eks at gå ind i Win98, i den bootmenu der kommer,
eller XP, hvis man har indsat den gamle boot.ini

Man skal så lige rette boot.ini i roden af C-drevet

Tag en kopi af den gamle inden formateringen
Tag evt. en kopi af alle de filer der ligger i roden, de kan være rare
at have.

Har du ingen kopi skal boot.ini se sådan ud

[Boot Loader]
timeout=30
Default=C:\
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Fordi man har afbrudt en XP installation er der en mappe og en fil på
C-drevet du kan slette igen. De er nemme at genkende fordi navnet
indholder $ tegn

--
Mvh Edmund

Fra : Jakob M

Dato : 24-09-03 20:26

Det lyder besværligt at skulle starte en geninstallationaf XP, jeg har jo en
fin dualboot menu der fungerer nu, det er kun Win98 der er i stykker. Kan
jeg ikke bare nøjes med at genindsætte boot.ini efter en formatering af C:
?.

Mvh
Jakob

Fra : Edmund

Dato : 24-09-03 21:11

Jakob M skrev:

> Det lyder besværligt at skulle starte en geninstallationaf XP

Det lyder besværligt, men det går ret hurtigt.(5min.)

Indsæt den gamle boot.ini, boot din XP cd, ret boot.ini igen, klar.

>, jeg
> har jo en fin dualboot menu der fungerer nu, det er kun Win98 der er
> i stykker. Kan jeg ikke bare nøjes med at genindsætte boot.ini efter
> en formatering af C: ?.

Nej insættelse af boot.ini er ikke nok.
Der ligger noget på harddisken der hedder en MBR (master boot record)
Og da det er XP der laver boootmenuen er det XP ´s MBR der skal bruges,
og når du så installerer Win98 laver Win98 sin egen MBR.

Derudover laver XP andre filer i roden af c som skal bruges til boot.
NTLDR
ntdetect.com
BOOTSECT.DOS

NTLDR og ntdetect.com kommer fra XP cd men BOOTSECT.DOS bliver lavet via
program.

Du kan dog godt lave alt dette via
http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm
Men det er i hvert fald ikke nemmere.

--
Mvh Edmund

Fra : Pico

Dato : 24-09-03 21:08

Jakob M wrote:
> [...]
> har jo en fin dualboot menu der fungerer nu, det er kun Win98 der er
> i stykker. Kan jeg ikke bare nøjes med at genindsætte boot.ini efter

Jo det burde være nok og skulle det ikke gå kan du jo reparere med XP.
Pico

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-09-03 00:37

"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev :

>Jo det burde være nok og skulle det ikke gå kan du jo reparere med XP.

Nej og der er også tidl. svaret på, hvorfor ikke.
--
Knud

Fra : Pico

Dato : 25-09-03 16:25

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Nej og der er også tidl. svaret på, hvorfor ikke.

Du har såmænd nok ret, men så vidt jeg kan ser er svaret "hvorfor ikke" afsendt
4 minuter efter mit
Og nu ikke mere Knud, vi skal ikke starte en diskusion.
Pico

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 26-09-03 11:20

Jakob M wrote:
> [...]
> har jo en fin dualboot menu der fungerer nu, det er kun Win98 der er
> i stykker. Kan jeg ikke bare nøjes med at genindsætte boot.ini efter

Du kan også boote på winxp cd'en og vælge at reparere bootet. Eller
også er det når man booter op i consol mode. Jeg kan ikke huske hvordan.
Det er godt over et år siden jeg prøvede en enket eller to gange.Dog er
det noget lettere at gøre som Edmund skriver. Jeg har endnu ikke fundet
et sted på nettet hvor det er nøje beskrevet hvordan man reparere en
dualboot med Winxp'es egne værktøjer.

mvh
Henning

Fra : Edmund

Dato : 27-09-03 08:07

Henning Præstegaard skrev:

> Du kan også boote på winxp cd'en og vælge at reparere bootet. Eller
> også er det når man booter op i consol mode.

For at reparere bootet med genoprettelseskonsol skal man have en kopi af
den gamle bootsect.dos eller lave en ny som beskrevet på
http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm
Det har jeg prøvet nu, og det virker på begge måder, på 3 gamle win98
installationer jeg har liggende på image cd.
Jeg ved så ikke om det var min gamle harddisk der gik i baglås, men i et
par forsøg måtte jeg boote win98 to gange, eller gå i fejlsikker
tilstand for at få liv.

Når man har formateret sin C disk og installeret Win98 skal man inde fra
Win98:

1.Kopiere NTLDR og NTDETECT.COM fra XP cd over i roden af C

2. Lave en boot.ini

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"

3: lave BOOTSECT.DOS

4. Så booter man direkte på XP cd og går i genoprettelses konsol og
skriver fixboot, som laver en ny MBR, man kan også lave en ny MBR på et
andet drev ved at skriv f.eks fixboot E: skriv exit for at afslutte

5. dual boot er klar

I XP home skal man måske bruge opstartsdisketter for at få adgang til
genoprettelseskonsol
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=E8FE6868-6E4F-471C-B455-BD5AFEE126D8

http://www.svein.dk/WindowsXP/Tips/bootcfg_kommandoen.asp
http://www.svein.dk/Visartikler.asp?ART_id=114&S_Menu=1
http://www.svein.dk/Windows2000/Opstart/Windows2000_Genoprettelses_Konsol.asp
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;314058

--
Mvh Edmund

Fra : Jakob M

Dato : 25-09-03 10:00

> Fordi man har afbrudt en XP installation er der en mappe og en fil på
> C-drevet du kan slette igen. De er nemme at genkende fordi navnet
> indholder $ tegn

Hvor skal jeg helt nøjagtigt afbryde XP installationen ?. Jeg bruger Ghost
til at tage backup af min XP partition, så jeg kan jo bare ghoste min egen
XP kopi tilbage igen, hvis installationen går for vidt ?.

Mvh
Jakob

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 25-09-03 10:49

> Hvor skal jeg helt nøjagtigt afbryde XP installationen ?. Jeg bruger Ghost
> til at tage backup af min XP partition, så jeg kan jo bare ghoste min egen
> XP kopi tilbage igen, hvis installationen går for vidt ?.

Hviken version af Ghost bruger du, jeg kan ikke få min tilat køre med XP
Gunnar

Fra : Jakob M

Dato : 25-09-03 11:05

> Hviken version af Ghost bruger du, jeg kan ikke få min tilat køre med
> XP Gunnar

Det er en ældre version, som jeg kører den fra DOS-diskette og Win98, når
jeg engang får det op at køre.

Mvh
Jakob

Fra : Edmund

Dato : 25-09-03 17:26

Jakob M skrev:

> [...]
> Ghost til at tage backup af min XP partition, så jeg kan jo bare
> ghoste min egen XP kopi tilbage igen, hvis installationen går for

Start i Win98, indsæt XP cd, den burde så automatisk starte
installationsprogrammet.
Vælg installer XP
Vælg ny installation (hvis den skulle spørge om opgradering)
indtast kode.
Gå evt ind i advancerede indstillinger og sæt kryd i "jeg vil vælge drev
og partition under installation"
Sig nej til at opgradere drevet
Sig nej til at hente opdaterede installationsfiler.
Så kopierer den nogle installationsfiler(tager ca 10 sek.)
Så genstarter den.

Tryk gentagne gange på pil ned under boot, for bootmenuen bliver kun
vist i 5 sek.
Når du det ikke kommer du ind i installationsmenuen og her vælger du F3
Komputeren genstarter så igen, og du får igen 5 sek. og sådan kan du
blive ved.

Du kan jo også vælge at installere en XP på dit E drev, jeg har f.eks en
lille forsøgs XP på mit E-drev på 536MB+pagefile

Du kan også få adgang til din XP ved at lave en bootdiskette
Lav sådan en, inden du går i gang
Lav en fuld formatering af en diskette i XP(Skal være fra XP og skal
være fuld format)
Overfør derefter NTLDR og NTDETECT.com og boot.ini til disketten. alle
filer ligger i roden af C.
TEST den.
Du kan nok ikke starte Win98 fra disketten (tror det ikke)

--
Mvh Edmund

Fra : Jakob M

Dato : 26-09-03 11:11