MS Windows
briani 27239
ACPI.SYS fejl (xp/blå skærm)
Fra : Arne

Dato : 24-09-03 09:42

Hej,

Har fomattet c:\ på en ny pc (2 md. gl.), re-install. XP-pro, men efter
opstart så går den i blå skærm med meddelelsen "Stop-fejl...på adr.
en-masse-hex-tal".....og så refererer den til acpi.sys

Jeg har været i BIOS og sætte den til Default værdier.

Grunden til at den blev formattet var af samme årsag, så jeg troede win var
gået i smadder.
Er det nærmere fejl i RAM eller bundkort...??......

--
mvh.

Arne Rasmussen

Fra : Webmaster

Dato : 25-09-03 07:25

> Har fomattet c:\ på en ny pc (2 md. gl.), re-install. XP-pro, men efter
> opstart så går den i blå skærm med meddelelsen "Stop-fejl...på adr.
> en-masse-hex-tal".....og så refererer den til acpi.sys

Hej igen,
prøvede endnu engang, men når win genstarter første gang, så kommer
ovenstående fejl - dvs. at win ikke engang er færdig-install./konfigget
eller noget.

Er der nogen der ved hvad ACPI.sys er..??...og hvorfor winXP overhovedet kan
detekterer fejl inden færdig-install..??

Jeg er en smulle på herrens mark nu, da den har været formattet +
re-install. 2 gange med fejlen til følge..??
Kunne det være en ide at install. et tidligee OS først og så opgraderer..???

mvh......

- Arne.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 25-09-03 13:32

Webmaster skrev:

> Er der nogen der ved hvad ACPI.sys er..??...

ACPI betyder Advanced Configuration and Power Interface. Altså selve
strømstyringsmodellen i Windows.

> og hvorfor winXP overhovedet kan detekterer fejl inden
> færdig-install..??

Min teori er at Windows kommer til at vælge den forkerte HAL under
installationen. Hvis bundkortet ikke er kendt eller hvis det på en
eller anden måde kan snyde WinXP til at tro at det er noget andet end
det i virkeligheden er, så kan WinXP (og Win2000 også for den sags
skyld), finde på at installere den HAL som hedder 'Standard-PC' trods
det at bundkortet faktisk understøtter ACPI. Det kan også være at WinXP
kommer til at vælge HAL'en 'ACPI-PC' trods det at bundkortet ikke er
ACPI-kompatibelt eller trods det at ACPI ikke er slået til i BIOS og
så går det galt.

Man kan tvinge WinXP til at vælge en bestemt HAL under installationen.
Hvis jeg sad med problemet, så var det nok det som jeg ville forsøge i
første omgang. <http://support.microsoft.com/?kbid=299340>.

Madsen.

Fra : Webmaster

Dato : 25-09-03 17:22

> Man kan tvinge WinXP til at vælge en bestemt HAL under installationen.
> Hvis jeg sad med problemet, så var det nok det som jeg ville forsøge i
> første omgang. <http://support.microsoft.com/?kbid=299340>.

Takker - den prøver jeg lige...havde slet ikke strejfet mig.......vender
tilbage med tilbagemelding snarest.!

mvh.

- Arne.

Fra : Webmaster

Dato : 27-09-03 12:26

Ingen forskel på om jeg vælger Standard (uden ACPI-understøttelse) eller
Avanceret (med understøttelse)
Er hoppet på tråden "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" d. 24-9-2003, da min fejl også
indeholder den besked.

Men tak for godt tip.

mvh.

- Arne.