MS Windows
briani 27239
OEM licens til Windows XP
Fra : Søren Dam

Dato : 22-09-03 19:23

Dette har er crosspostet til dk.edb

Søren Dam <post@damschott.dk>  skrev :

>Ja, hvis du sælger/forærer den hardware, som fulgte med Windows,
>med.
>
>En oemversion, må kun bryges, så længe man er i besidelse af den
>hardware, som det er bundlet.
>
>Fut: news:dk.edb.system.ms-windows, hvor svar herpå bringes.

Det synes alligevel ikke er helt klart. Hvilken del af hardwaren er det så
lige at OEM licensen knytter sig?  Procesoren eller noget andet?. Hvis man
har købt en PC hvor bundkortet går itu har man da ret til at skifte det ud.

/Søren

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-09-03 19:35

Søren Dam <post@damschott.dk> skrev :

>Det synes alligevel ikke er helt klart. Hvilken del af hardwaren er det så
>lige at OEM licensen knytter sig?

Godt spørgsmål, kan ikke finde noget tydeligt hos MS.
http://www.microsoft.com/danmark/license/os/license_os.asp
--
Knud

Fra : Simon

Dato : 22-09-03 21:21

Søren Dam <post@damschott.dk> wrote in news:bknelm$3na$1@sunsite.dk:

> Hvis man har købt en PC hvor
> bundkortet går itu har man da ret til at skifte det ud.

Interessant spørgsmål
Og hvad hvis man har to PC - en på hver sin postadresse som IKKE har nogen
harddisk, og man har EN flytbar disk som man jævnligt skifter mellem de to
PC-er.

Fra : Søren Dam

Dato : 22-09-03 22:23

Simon wrote:

> [...]
> harddisk, og man har EN flytbar disk som man jævnligt skifter mellem de to

Det har jeg fundet ud af. I dette tifælde ville det kræve en reaktivering af
Windows XP. Det står her: http://www.microsoft.com/danmark/license/os
faq_license_os.asp og her: http://microsoft.com/piracy/basics/activation
windowsproductactivationtechnicalmarketbulletin.doc

Dvs. at en OEM version gælder kun hvis ændringen af hardware ikke kræver
reaktivering.
Men der ikke nogen forklaring på hvad er tilfældet er hvis produktet aldrig
har været aktiveret.
/Søren