MS Windows
briani 27239
Billed- og Faxfremviser
Fra : Allan Bojesen

Dato : 21-09-03 20:15

Hej

Hvordan får jeg deaktiveret (slettet) MS Billed- og Faxfremviser i WinXP.
Jeg har installeret IrfanView til fremvisning af billeder m.m., men når jeg
d.klikker på en .jpg, bliver billedet fremvist i MS's program. Det er lidt
træls altid at skulle starte Irfan op manuelt og åbne billedet den vej.

Allan Bojesen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 21-09-03 20:26

Allan Bojesen skrev:

> [...]
> men når jeg d.klikker på en .jpg, bliver billedet fremvist i MS's
> program. Det er lidt træls altid at skulle starte Irfan op manuelt

Du behøver ikke at afinstallere Windows Picture and Fax viewer for
at opnå det. Du kan blot højreklikke på den filtype som du ønsker at
åbne i IrfanView. Vælg så punktet 'Open With...' og derefter 'Choose
Program...'. Find IrfanView på listen, marker den, husk fluebenet i
'Always use the selected program to open this kind of file' og klik
på OK. Så burde den pågældende filtype åbne med IrfanView fremover.

Madsen.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 21-09-03 20:32

On Sun, 21 Sep 2003 21:15:11 +0200, Allan Bojesen wrote:

> [...]
> træls altid at skulle starte Irfan op manuelt og åbne billedet den vej.

Jeg havde dette liggende i en tekstfil med XP-tweaks:

===
Prevent Image and Fax Viewer From Stealing Associations (corrected full
detail)

Edit (delete) this string:

Windows Registry Editor Version 5.00
*
[HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\image\ShellEx\ContextMenuHandlers
\ShellImagePreview]
@="{e84fda7c-1d6a-45f6-b725-cb260c236066}"
*
This it the actual entry, so if you want to put t back, just save the
section above that is between the asterisks to a whatevername.reg file(I
used notepad) then right click it and select merge.

===
By default, Windows XP opens all picture files (gif,jpg,...) with the
included Windows Picture and Fax Viewer no matter what other picture
viewers you have installed. To disable the Windows Picture and Fax Viewer,
unregister shimgvw.dll.
This can be done from command prompt:
regsvr32 /u shimgvw.dll

===

Jeg tror nok det er noget jeg har sakset fra
http://www.tweakxp.com/

--
Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-09-03 20:33

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev :

>Hvordan får jeg deaktiveret (slettet) MS Billed- og Faxfremviser i WinXP.
>Jeg har installeret IrfanView til fremvisning af billeder m.m., men når jeg
>d.klikker på en .jpg, bliver billedet fremvist i MS's program.

Brug åbn med, vælg Irfanview og sæt et flueben ved, at der altid
skal bruges dette program.
--
Knud

Fra : Allan Bojesen

Dato : 21-09-03 20:50

Takker mange gange for de gode og hurtige svar.

Allan Bojesen