MS Windows
briani 27239
Systemkrav til xp ?
Fra : Kim

Dato : 15-09-03 13:17

Kunne det tænkes at XP kunne køre på min datters ( min den gamle )
computer som er en 500 Mhz med 256 Mb Sd Ram ( har en klods på
256 Mb Sd Ram ekstra liggende ). Motherboardet er så gammelt at
jeg ikke kan lægge en større prossesor i nemlig
Mvh Kim

Fra : Kim

Dato : 15-09-03 13:24

Ups sorry... Fandt lige denne:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;314865

Hvis man slår alle ekstra features og alle ekstra grafiske features
fra burde den så kunne klare det ?
Men hvad er Jeres erfaring ?
Hvilke features har I slået fra ?

Mvh Kim

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 15-09-03 14:26

Hej Kim

Min erfaring siger mig, at XP kan kører på en sådan maskine, men at det er
en god idé at have meget RAM i.
Dvs. har du muligheden så put 512 Mb i.

Dog har vi prøvet her et par gange, og er hver gang på sådanne "små"
maskiner skiftet tilbage til enten Win2000 eller Win98SE.
Primært pga. hastighed.

Michael

Fra : Frank

Dato : 15-09-03 15:56

"Michael Vilhelmsen" <smom22@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Klip
> Dog har vi prøvet her et par gange, og er hver gang på sådanne "små"
> maskiner skiftet tilbage til enten Win2000 eller Win98SE.
> Primært pga. hastighed.
>
> Michael

Er Windows 2000 ikke et "tungt" program at køre på en mindre maskine
Er det ikke noget tungere en Win98.
Blot nysgerrig

Mvh. Frank

Fra : Jens Petersen

Dato : 15-09-03 19:26

On Mon, 15 Sep 2003 16:56:23 +0200, "Frank"
<frlebeckfjerndette@oncable.dk> wrote:

>Er Windows 2000 ikke et "tungt" program at køre på en mindre maskine

Nejda, dengang Win2000 kom, var maskinerne jo ikke meget større.

>Er det ikke noget tungere en Win98.

Ikke hvis du har ram nok.

>Blot nysgerrig

Ellers lærer du jo ikke noget

--
Jens

Air conditioned environment - Do not open Windows.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-09-03 12:50

"Frank" <frlebeckfjerndette@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Er Windows 2000 ikke et "tungt" program at køre på en mindre maskine
> Er det ikke noget tungere en Win98.
> Blot nysgerrig

Ikke meget, fordi hukommelsesstyringen er langt bedre. 98 har det med at lægge
beslag på hukommelse, der har været brugt. Desuden er w2k 1000 gange mere
stabilt og går ikke ned pga. an utålmodig bruger.....

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-09-03 07:59

In dk.edb.system.ms-windows, Frank <frlebeckfjerndette@oncable.dk>
says...
> Er Windows 2000 ikke et "tungt" program at køre på en mindre maskine

Nej, faktisk ikke. Men hav mindst 256 MB i maskinen. Det er RAM og ikke
processoren der sætter begrænsningen.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kim

Dato : 17-09-03 12:25

> [...]
>
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk>
> Nej, faktisk ikke. Men hav mindst 256 MB i maskinen. Det er RAM og ikke

Okay, så du mener Jesper, at min datters gamle maskine også burde
kunne klare XP, bare jeg lægger begge Sd Ram af 256 Mb stk. i ?

For selv om det gamle MB godt kan klare 512 Mb ram ialt ifgl. manualen,
så "tilter" vores Win 98 SE nu, jeg har nemlig prøvet at lægge begge
Ram-klodser i...

Mvh Kim

Fra : jens

Dato : 17-09-03 17:55

Rammene er ret vigtige, især hvis der køres med alt farveladen i xp.

> Okay, så du mener Jesper, at min datters gamle maskine også burde
> kunne klare XP, bare jeg lægger begge Sd Ram af 256 Mb stk. i ?

Det kan den sagtens, jeg har en skumpaq p2 450 med 256mb ram til datteren at
spille Magnus og Myggen på.

> For selv om det gamle MB godt kan klare 512 Mb ram ialt ifgl. manualen,
> så "tilter" vores Win 98 SE nu, jeg har nemlig prøvet at lægge begge
> Ram-klodser i...

Alternativt er der W2K, men en xp kan se ud som, og opføre sig som en w2k
med et par velplacerede "klik"....

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-09-03 17:08

In dk.edb.system.ms-windows, Kim <no@spam.dk> says...
> Okay, så du mener Jesper, at min datters gamle maskine også burde
> kunne klare XP, bare jeg lægger begge Sd Ram af 256 Mb stk. i ?

Ja. Uden at blinke.

> For selv om det gamle MB godt kan klare 512 Mb ram ialt ifgl. manualen,
> så "tilter" vores Win 98 SE nu, jeg har nemlig prøvet at lægge begge

Win 9x har aldrig været gode venner med "rigtige" RAM-mængder.

Fra : Pico

Dato : 15-09-03 15:05

Kim wrote:
> [...]
> 256 Mb Sd Ram ekstra liggende ). Motherboardet er så gammelt at
> jeg ikke kan lægge en større prossesor i nemlig

Læg de ekstra 256 MB i så kan den sagtens og med hele "svineriet".
Jeg har installeret XP Pro på en bekendt's 500 Mhz og det køre
udemærket, ikke iriterende langsomt.
Pico

Fra : Kispus

Dato : 15-09-03 15:23

> Læg de ekstra 256 MB i så kan den sagtens og med hele "svineriet".
> Jeg har installeret XP Pro på en bekendt's 500 Mhz og det køre
> [...]
Jeg kører 700 Mhz 384 Ram,
Det kører fortryllende !!
John

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-09-03 15:33

On Mon, 15 Sep 2003 16:05:04 +0200, "Pico" <IPdata@mail.dk>
wrote:
klip
>Læg de ekstra 256 MB i så kan den sagtens og med hele "svineriet".
>Jeg har installeret XP Pro på en bekendt's 500 Mhz og det køre
>udemærket, ikke iriterende langsomt.

Jeg ville også gerne have 256 MB extra, men kan man det ?
I manualen for bunskortet står der max 256 MB
Asus MEZ ATX SD ram PC 133
Undskyld hvis jeg bryder ind, når de voksne taler
mvh Ebbe

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 15-09-03 15:51

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:l4jbmv4i4nr38k241p73i3pbnf2gaa6t6a@news.stofanet.dk

> Jeg ville også gerne have 256 MB extra, men kan man det ?

Det afhænger af dit bundkort, kan du komme med et navn/model

> I manualen for bunskortet står der max 256 MB
> Asus MEZ ATX SD ram PC 133

Det var ikke meget, kan det tænkes at det er maks 256MB pr stang.

eks: Asus P2B har plads til 3 ram-klodser på hver 256MB => 768MB

> Undskyld hvis jeg bryder ind, når de voksne taler

Hvem siger de er voksne

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-09-03 16:46

On Mon, 15 Sep 2003 16:50:30 +0200, "Soeren Nielsen"
<soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Det var ikke meget, kan det tænkes at det er maks 256MB pr stang.
>
>eks: Asus P2B har plads til 3 ram-klodser på hver 256MB => 768MB

Jeg kan ikke se at det hedder mere end Asus MEZ ATX socket
370, der er 3 ROWS, men det er vist kun 2 der kan bruges hvis man
bruger double-side, men der er altså plads nok.
Dog står der nederst: Total system memory (Max 256 MB)
så jeg har ikke turdet sætte mere i
mvh Ebbe

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 15-09-03 18:21

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:i7nbmvg1tfmd86dtg7m51jukaliglib3sr@news.stofanet.dk

> [...]
> bruger double-side, men der er altså plads nok.
> Dog står der nederst: Total system memory (Max 256 MB)

Det ser ud til at dit bundkort ikke kan tage mere end 256MB. Ikke meget
for et bundkort som kan tage en Celeron466MHz.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-09-03 18:39

On Mon, 15 Sep 2003 19:20:43 +0200, "Soeren Nielsen"
<soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> wrote:
klip

>Det ser ud til at dit bundkort ikke kan tage mere end 256MB. Ikke meget
>for et bundkort som kan tage en Celeron466MHz.

Tak for svar, det er da en opbakning til at anskaffe et nyt
bundkort. Der er ingen problemer, men digitale billed filer
fylder meget, så det var måske noget at overveje
mvh Ebbe

Fra : jens

Dato : 17-09-03 17:50

> [...]

> bundkort. Der er ingen problemer, men digitale billed filer
> fylder meget, så det var måske noget at overveje

Du kan jo lave en Duron 1300 ud af maskinen for 500kr...
Og give den de 512mb ram.

Mvh Jens

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-09-03 18:34

On Wed, 17 Sep 2003 18:50:10 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

>Du kan jo lave en Duron 1300 ud af maskinen for 500kr...
>Og give den de 512mb ram.
>
>Mvh Jens

Hvordan - lad høre -
skal der ikke nyt bundkort i, der sidder en Pentium 500 mhz
processor, men budkortet er vist ikke meget værd
mvh Ebbe

Fra : jens

Dato : 17-09-03 23:18

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan - lad høre -
> skal der ikke nyt bundkort i, der sidder en Pentium 500 mhz
> processor, men budkortet er vist ikke meget værd

Dit gamle bundkort med cpu kan vel indbringe et par hundrede i DBA.dk ?
Der findes samlere derude jo

Du har et atx kabinet.
Slå op på www.edbpriser.dk og find :
Bundkort ECS K7S5a (ca 280kr)

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667908
Vær opmærksom på det findes med og uden LAN onboard

cpu Duron 1300 (ca 260kr)
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244577979

Eller en XP17-2000 for et par hundrede mere, så har du en maskine til nogen
år igen.

Bundkortet er til ata 100, og kører bedst med ddr ram, men kan tage 2
stænger enten ddr eller sd.
Jeg har en kørende med en xp1700 cpu, som fungerer fint til dagligt brug.
Et bedre kort er dog et L7vta, og en xp 1700 , (som jeg sidder ved , den
kører 24/7 stabilt på 14. måned med en genstart hver fredag kl 0800.
Men det tager ikke imod SD ram, og kører med ata 133 diske og har raid
kontroller, det lyder ikke som et behov hos dig.

Alt efter om du har et grafikkort i din gamle maskine er der også et K7som
med onboard grafik til ca 380 kr, det kender jeg også som en stabil maskine.
Det er kun til SDram, som du jo har og med ata 100, som dine diske sikkert
er.(i bedste fald

Ecs er ikke smart til overclok eller andet pjank, men til stabdard og
"normalt" brug er det et glimragende kort.

Mvh Jens

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-09-03 07:30

On Thu, 18 Sep 2003 00:18:14 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

>"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk.invalid> skrev i en meddelelse
klip

>Mvh Jens

Hej Jens,
jeg siger mange tak, det var en god og tydelig forklaring til en
ukyndig, det burde selv jeg kunne finde ud af (efter Jul og
datters bryll), jeg skal nok bryde ud i sang til den tid.
mvh Ebbe

NB: Hvad med LAN , har jeg brug for det, er det ikke noget med
internet. Jeg har stofa, med kabelmodem, skal jeg så have et
bundkort med LAN ?

Fra : jens

Dato : 18-09-03 07:38

> [...]

> ukyndig, det burde selv jeg kunne finde ud af (efter Jul og
> datters bryll), jeg skal nok bryde ud i sang til den tid.

Send mig et bånd så......

> NB: Hvad med LAN , har jeg brug for det, er det ikke noget med
> internet. Jeg har stofa, med kabelmodem, skal jeg så have et
> bundkort med LAN ?

At et bundkort har LAN betyder at der er indbygget et netkort i bundkortet,
hvis der ikke er LAN skal du selv sætte et netkort i et af de hvide pcistik
på bundkortet.
Pris forskellen på de 2 er vist 20 kroner, ngle påstår at "onboard lan" er
dårligere end et selvstændigt netkort, men det har minimal betydning for en
hjemmebruger.

Du kan nok ikke undvære en netforbindelse på maskinen jo.

Mvh Jens

Fra : jens

Dato : 18-09-03 07:43

> [...]

> ukyndig, det burde selv jeg kunne finde ud af (efter Jul og
> datters bryll), jeg skal nok bryde ud i sang til den tid.

Jeg glemte vist at nævne du skal have en "Boxed" cpu med blæser, eller en
blæser til cpuèn, den skal være lidt kraftigere end den du har jo.
Man kan få udmærkede blæsere til små penge, jeg har opdaget at højere pris =
mindre støj fra blæseren........

Standard blæsere er dem til 80-100kr.......
hmm, med porto ryger man alligevel op omkring 6-700 kr

Mvh Jens

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-09-03 07:52

On Thu, 18 Sep 2003 08:42:59 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> [...]
klip

>Standard blæsere er dem til 80-100kr.......
>hmm, med porto ryger man alligevel op omkring 6-700 kr

Ja, sådan går det gerne, Muldvarpeskindet skal jo slæbes frem i
lyset.
Men en stor tak for dit input
mvh Ebbe

Fra : Henry

Dato : 09-10-03 14:37

Ja -jeg har en P2 400 mhz med 128ram som kører win xp med et minium af
grafik slået til
og det kører da fint nok.
men har man været med siden zx 81 og commendore 64 er alt jo nok en
fremgang,
men jeg syntes det kører ok med ovenævnte.

mvh

Henry

Fra : DonE

Dato : 15-09-03 17:36

Kim skrev noget i stil med det her:
> [...]
> 256 Mb Sd Ram ekstra liggende ). Motherboardet er så gammelt at
> jeg ikke kan lægge en større prossesor i nemlig

Xp kan godt køre på den!
Har i huset har vi en der køre XP på 128Mb og 500Mhz

--

Venligst DonE

Fra : Jens Petersen

Dato : 15-09-03 20:05

On Mon, 15 Sep 2003 18:35:47 +0200, "DonE" <don_e@stofaPOSE.INVALID>
wrote:

>Xp kan godt køre på den!
>Har i huset har vi en der køre XP på 128Mb og 500Mhz

Jeg tror at i ville have gavn af 128 eller 256 MB mere. Min bruger 132
MB efter et par timer med Forté Agent og Internet Explorer.

--
Jens

Flip power switch to continue...

Fra : Ole C

Dato : 16-09-03 03:09

Kim skrev blandt andet:

> [...]
> 256 Mb Sd Ram ekstra liggende ). Motherboardet er så gammelt at
> jeg ikke kan lægge en større prossesor i nemlig

Det kan du sagtens.
Kører selv med en Pentium II 400 MHz der er clocket op til 500 MHz på et
Abit BE6-II motherboard med 512 Mb RAM - og det fungerer mindst ligeså godt
som da jeg havde Windows98 på maskinen.
Men jeg har da godt nok fjernet en lille smule af "pjanket" - for eksempel
skygge under Start-menuen...

--
vh
Ole C