MS Windows
briani 27239
PC'en beep'er!
Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 15-09-03 01:02

AMD K6
Motherboard ? (hvordan ser jeg, hvilket det er???)

Nogle gange Beeper PC'en, når jeg lukker den:
Beep, beep, beep, beep, beep... osv. osv (under 1 sek. imellem)

Hvad er der galt???

Lars

Fra : Nielsen

Dato : 15-09-03 05:18

Hej

Jeg har kopieret denne side fra http://www.winhelp.dk/

Mvh Ole

En AMI BIOS melder typisk fejl ved en række lydsignaler. Da langt fra alle er klar over hvad disse lydsignaler betyder (selv om det
burde stå i manualen til BIOS (fik du i øvrigt sådan en med da du købte din PC ?)), har jeg sammensat en oversigt over fejlkoderne.

Enkelt kort bip: POST (Power On Self Test) afsluttet med succes

FATALE FEJL (KUN LYD)

Antal bip Betydning
1 Fejl i DRAM Refresh
2 Fejl i CMOS RAM
3 Fejl i de første 64 Kb RAM.
Kan også være fejl på grafikkort
4 Fejl i System Timer
5 Fejl i Processor
6 Fejl i Keyboard controller.
Kan også være fejl i Gate A20
7 Fejl i Virtual mode
9 Fejl i ROM BIOS Checksum

IKKE FATALE FEJL (KUN LYD)

(Et LANGT bip efterfulgt af korte bip)

Antal bip Betydning
3 Fejl i Conventional og extended test
8 Fejl i Horizontal retrace test

FATALE FEJL (SKÆRM)

(Skærmen bliver sort og fejlmeddelelse vises
evt. efterfulgt af "SYSTEM HALTED")

Fejlmeddelelse Betydning
CMOS INOPERATIONAL Fejl i CMOS shutdown register test
8042 GATE-A20 ERROR Fejl i skift til beskyttet tilstand
INVALID SWITCH MEMORY Memory setup fejl
DMA ERROR Fejl i DMA Controller page register test
DMA #1 ERROR Fejl i DMA unit 1 register test
DMA #2 ERROR Fejl i DMA unit 2 register test

IKKE FATALE FEJL (SKÆRM)

(Type 1: Venter på du trykker på og spørger ikke
om du vil køre setup)

Fejlmeddelelse Betydning
CH-2 Timer Error Fejl i Channel 2,1,0 timer test
Keyboard Error Fejl i Keyboard test
Display switch setting not proper Fejl i verifikation af skærmtype
Keyboard is locked... Tastatur låst
FDD Controller error Fejl på floppy controller.
Evt. fejl i BIOS opsætning
HDD Controller error Fejl på harddisk controller.
Evt. fejl i BIOS opsætning
C: Drive error Fejl i opsætning af harddisk.
Evt. fejl i BIOS opsætning
D: Drive error Fejl i opsætning af harddisk.
Evt. fejl i BIOS opsætning

(Type 2: Venter på du trykker på og giver mulighed
for at vælge at køre setup)

Fejlmeddelelse Betydning
CMOS battery state low Fejl på CMOS batteriet
eller fejl i CMOS checksum.
CMOS system options not set Fejl på CMOS batteriet
eller fejl i CMOS checksum.
CMOS checksum failure Ikke strøm nok på CMOS batteriet
eller fejl i CMOS checksum.
CMOS display type mismatch Fejl i verifikation af skærmtype
CMOS memory size mismatch Fejl vedr. hukommelse i opsætning af BIOS.
Rettes normalt ved blot at gå ind i setup og ud igen.
CMOS time & date not set Fejl vedr. tid og dato i opsætning af BIOS.
C: drive failure Fejl vedr. opsætning af harddisk i BIOS.
D: drive failure Fejl vedr. opsætning af harddisk i BIOS.

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 15-09-03 15:54

Tak for svaret, det gav ikke lige forklaringen!

Men takket være dit link fandt jeg denne hjemmeside:

http://www.flazh.de/bios/english/beeps.htm

som lige var sagen. Problemet er mest sandsynlig dårlig RAM eller
forbindelse til den!

Lars