MS Windows
briani 27239
Angående Boot problem
Fra : Pelle Pop

Dato : 14-09-03 07:26

Jeg har et lidt stort problem.

Jeg har en win98 partition på mit H-drev som virkede fint indtil jeg
formaterede mit c-drev for at reinstallere min Windows2000. under
installationen af win2000 blev BOOT.INI selvfølgelig også slettet, så efter
reinstallationen af win2000 har jeg ikke længere min boot menu hvor jeg kan
vælge win98. Min BOOT.INI ser ud som følger:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000
Professional" /fastdetect

Min H-partition sidder på en HD på den sekundære IDE controller...så ved i
det hvis det har noget at sige!

Jeg håber i kan være mig behjælpelig med at få tilpasset den sådan at jeg
kan boote fra begge partitioner!

Fra : Anders Lund

Dato : 14-09-03 09:57

Pelle Pop wrote:
> [...]
> efter reinstallationen af win2000 har jeg ikke længere min boot menu
> hvor jeg kan vælge win98. Min BOOT.INI ser ud som følger:

[...]

Du har vist et større problem - jeg skulle mene at du også skal have nogle
systemfiler fra din Windows 98, placeret på dit C: drev. Filer som
MSDOS.SYS, Command.com og andet godt. Kan desværre ikke

--
Anders Lund
spam2003@andersonline.dk

Fra : Edmund

Dato : 14-09-03 10:29

Anders Lund skrev:

> Du har vist et større problem - jeg skulle mene at du også skal have
> nogle systemfiler fra din Windows 98, placeret på dit C: drev. Filer
> som MSDOS.SYS, Command.com og andet godt.

+ BOOTSECT.DOS

kan laves
http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm

msdos.sys skal sikkert se sådan ud
http://home20.inet.tele.dk/edworks/MSDOS.zip

Og så som du(Anders Lund) siger, er der sikkert "andet godt" der skal
laves om.

--
Mvh Edmund

Fra : Pelle Pop

Dato : 14-09-03 12:38

"Pelle Pop" <cfs6254@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det hvis det har noget at sige!
>
> Jeg håber i kan være mig behjælpelig med at få tilpasset den sådan at jeg

OK, hvis jeg nu skal reinstallere det hele igen...både min 98 og min 2000,
hvilken en skal jeg så installere først for det boot menuen virker, og hvor
skal de installeres...? kan de godt begge installeres på c-drevet?

Fra : Pico

Dato : 14-09-03 16:51

Pelle Pop wrote:
> "Pelle Pop" <cfs6254@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
KLIP

> [...]
> 2000, hvilken en skal jeg så installere først for det boot menuen
> virker, og hvor skal de installeres...? kan de godt begge installeres

Du skal først installere Win 98 på C drevet og derefter Win 2000, helst
på en anden partion/drev så virker det og du har fået en ny boot.ini
Pico

Fra : Edmund

Dato : 14-09-03 19:39

Pelle Pop skrev:
> [...]
> 2000, hvilken en skal jeg så installere først for det boot menuen
> virker, og hvor skal de installeres...? kan de godt begge installeres

Win98 skal installeres først.

Hvis du vil beholde de nuværende installationer, kan du installere win98
over i sig selv.

Så starter du en Win2000 installation.(indsæt nedenstående boot.ini
først)
Hvis du ikke vil overskrive din nuværende installaton kan du vælte
mappen c\win i stedet for winnt elller H:\winnt
Du kan så bare afbryde intallatinen når den genstarter første gang.

Ret så i boot.ini

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Win2000" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Der skal stå C:\="Microsoft Windows 98" selv om du har installeret
Win98 på H-drevet.

Hvis du ikke ønsker at installere Win98 oven i sig selv, så er det måske
muligt at du kan vælge en anden installationsmappe f.eks H:\Windows2, og
når så installationen genstarter første gang, gå ind i msdos.sys og
ændre de øverste linjer så de passer til den oprindelige sti.

[Paths]
UninstallDir=D:\
WinDir=D:\WINDOWS
WinBootDir=D:\WINDOWS
HostWinBootDrv=D

Jeg ved altså ikke om det virker med at ændre msdos.sys, men du kan jo
prøve hvis du har lyst til at lege.

Når man installerer Win98 oven på Win2000, kan Win2000 ikke starte.
Men den kan starte fra diskette.
Lav en fuld formatering af en diskette i Win2000 og overfør Boot.ini
ntldr og ntdetect.com til disketten
Formaterer du disketten i Win98 skal ntldr omdøbes til Setupldr.bin se
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q119467

Tag og lav sådan en diskette og se om den virker inden du prøver nogle
af ovenstående "cowboy metoder"
--
Mvh Edmund