MS Windows
briani 27239
fjerne overflødige ting fra XP
Fra : NGpaul

Dato : 13-09-03 19:35

Med Tree-size (freeware fra www.jam-software.com) holder jeg øje med at XP ikke 'tager
for meget på i vægt'.

Min Windowsmappe fylder nu 974MB (XPsp1DK)
Med Treesize får jeg en liste over undermapperne ordnet efter hvor meget de fylder. De 5
største mapper er:
642MB system32 (heraf 202MB Dllcache)
84MB Drivercache
67MB Inf
47MB Help
28MB PChealth

System32 og Inf skal man nok ikke pille ved. Men jeg kunne tænke mig at se nærmere på:
Driver cache
PChealth
Help

Er der ulemper ved at slette eller flytte indholdet af disse 3 mapper?

Fra : Edmund

Dato : 13-09-03 21:44

NGpaul skrev:

> [...]
> PChealth
> Help
>
> Er der ulemper ved at slette eller flytte indholdet af disse 3 mapper?

Slet indholdet i Windows\system32\Dllcache og
C:\WINDOWS\ServicePackFiles.
Giver den ulempe at når man installerer programmer som overskriver
windows filer at man skal have fat i XP cd´en
Sletning af ServicePackFiles har jeg dog kun prøvet kanske kort, inden
indlæsning af backup(image af XP)

Slet indholdet af C:\WINDOWS\Help\Tours. Filerne ikke mapperne
Ingen problemer her.
Sletning af de andre filer i C:\WINDOWS\Help, har jeg ikke prøvet, det
er jo rart med hjælp

Sletning af Driver Cache er straks værre. Mappen skal bruges når man
opdaterer eller installerer nye drivere.
Man kan dog finde filerne på XP cd´en under driver installation, men de
skal pakkes ud og gemmes i forskellige undermapper til system32(et værre
bøvl)
Og har men ikke en XP cd med integreret SP1 er det jo gamle filer man
indlæser.
Jeg har dog aldrig prøvet en SP1 XP cd.
Så skal Driver Cache slettes bør den gemmes på CD, og indlæses inden
driver installation.

Under C:\WINDOWS kan man jo også slette disse
$NtUninstallQ328310$ ....
hvis man ikke senere ønsker at slette windows opdateringer via
tilføj/fjern programmer.

--
Mvh Edmund

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-09-03 03:41

Hvis du virkelig har brug for den smule plads det ville give, så køb
en ny HD. Det vil være en meget bedre løsning. Det ville formentlig
ikke tage dig lang tid at bruge de få MB til noget andet så det med at
slette dem ville kun være en kortsigtet løsning.