MS Windows
briani 27239
HD
Fra : gramse

Dato : 11-09-03 14:49

Dette er der sikkert blevet spurgt om 1000 gange før men jeg prøver lige,Win
Xp pro hvorfor vil den ikke se harddiske over 131 Gb

Fra : Thomas Madsen

Dato : 11-09-03 15:25

gramse skrev:

> Dette er der sikkert blevet spurgt om 1000 gange før men jeg
> prøver lige,Win Xp pro hvorfor vil den ikke se harddiske over 131
> Gb

For at kunne "se" ud over 137 GB kræves der noget der hedder 48-bit
LBA og det er ikke understøttet i den første version af WinXP. Først
fra og med SP1 er der understøttelse for det. Derudover så skal dit
bundkort, eller rettere bundkortets BIOS, have understøttelse for det.

Her er der mere information om emnet:
<http://support.microsoft.com/?kbid=303013>.

Madsen.

Fra : Fynbo

Dato : 11-09-03 15:28

Hej.
Har læst tidligere i gruppen at det kræver SP1...

Fynbo

Fra : gramse

Dato : 13-09-03 20:52

jeg har sp1! og alligevel har jeg problemer??

Fra : Thomas Madsen

Dato : 13-09-03 21:52

gramse skrev:

> jeg har sp1! og alligevel har jeg problemer??

Jeg har en eller anden lumsk mistanke om at den MS-artikel som jeg
linkede til tidligere er blevet omskrevet ret kraftigt på det sidste,
for jeg er næsten 100 % sikker på at der på et tidspunkt har stået at
SP1 kun åbner op for funktionen, men slår ikke automatisk funktionen
til. Det skal man manuelt ind og gøre i registreringsdatabasen ved at
oprette værdien EnableBigLba og stille den til 1.

Det fremgår bare ikke længere af artiklen, så vidt jeg lige kan se.
Nu står der endda:

| Note: The preceding registry setting is ignored in Windows XP SP1
| and later...

- så jeg forstår ikke helt hvad MS har gang i. Spørgsmålet er om de
selv ved det. Har du prøvet at oprette den værdi og se hvad der sker
efter en genstart af computeren?

Madsen.

Fra : gramse

Dato : 14-09-03 06:26

ja der sker intet,de to maxtor diske jeg har sidder på et promise ata100tx2
kort,i opstart vises de som 152 Gb,problemet er i windows,den ene ses som ca
131Gb og den anden viser 152Gb men hvis jeg overskrider 131 Gb på den sidste
flipper den ud ???