MS Windows
briani 27239
Netkort og langssom opstart
Fra : Palle Jensen

Dato : 10-09-03 06:57

Hep hey,

Jeg sad og skulle hjælpe en kammerat med et problem i går. Han har lige
installeret Win Xp Pro, og det gik som sådan fint. Problemet var bare at
hans progammer starter megetlangssomt op i systray. Først var det Syage
firewall. Så afinstallere vi den, så rykkede problemet sig bare til de næste
programmer i rækken. Det sidste vi prøvede var at disable hans onboard
netkort, og så startede alle programmer lynhurtigt op igen.

Så er det jeg kan huske at der er et eller andet som man kan stille under
netværk som gør at Windows ikke starter langssomt op.

Men jeg kan ikke huske hvad, derformit indlæg her

Nogen der kan hjælpe?

--
Palle Jensen

Fra : J. Jensen

Dato : 10-09-03 09:40

"Palle Jensen" <palle.jensen@galprofessor.com> skrev i en meddelelse
> Hep hey,
>
> Så er det jeg kan huske at der er et eller andet som man kan stille under
> netværk som gør at Windows ikke starter langssomt op.
>
> Men jeg kan ikke huske hvad, derformit indlæg her

Hvis han ikke bruger netkortet kan du give kortet en statisk IP. Det kræver
at:
- han ikke er tilsluttet et netværk
- en evt. internetforbindelse ikke gør brug af netkortet

Start->Indstillinger->Kontrolpanel->Netværksforbindelser
Dobbeltklik på LAN forbindelsen og vælg "egenskaber"
Vælg egenskaber for TCP/IP protokollen og skift til fast IP.
IP Adresse: 10.0.0.1
Undernetmaske (subnet) : 255.255.255.0

Valget af IP adressen er ikke tilfældig.
Den skal ligge i et af de områder som er reserveret til private netværk
Class A 10.0.0.0 - 10.255.255.255

Class B 172.16.0.0 - 172.31.255.255

Class C 192.168.0.0 - 192.168.255.255

Jesper

Fra : Palle Jensen

Dato : 10-09-03 09:48

J. Jensen wrote:

> Hvis han ikke bruger netkortet kan du give kortet en statisk IP. Det
> kræver at:
> - han ikke er tilsluttet et netværk
> - en evt. internetforbindelse ikke gør brug af netkortet

Undskyld! Jeg glemte at skrive at han netop gør brug af netkortet til sin
bredbåndsforbindelse. Ellers kunne vi vel også bare have fortsat med at
disable det.

Fra : Anker Rasmussen

Dato : 10-09-03 10:21

Palle Jensen skrev:

Undskyld! Jeg glemte at skrive at han netop gør brug af netkortet
> til sin bredbåndsforbindelse. Ellers kunne vi vel også bare have
> fortsat med at disable det.

Du skal angive en fast IP adresse til netkortet, XP sætter det til
automatisk når den installeres.
Prøv og se efter i din systemlog.

Anker Rasmussen
Hanehøj

Fra : J. Jensen

Dato : 10-09-03 11:50

"Anker Rasmussen" <boxer.nospam1@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal angive en fast IP adresse til netkortet, XP sætter det til
> automatisk når den installeres.
> Prøv og se efter i din systemlog.

Korrekt at XP per default står til dhcp.
Men det er da noget vrøvl at han skal lave det om til fast IP.
Det kommer helt an på hvilket produkt/ISP han har.
Langt de fleste kører altså med tildeling af IP via dhcp.

Hvis internetforbindelsen ellers virker modtager han jo også en IP adresse
fra en dhcp server. I det tilfælde ville jeg ikke rode mere med det, men
søge efter fejlen andetsteds.

Hvis man selv har den dhcp server (router) stående som uddeler adresser er
der intet til hindring for at man laver en statisk IP......men hvorfor?

Som sagt, hvis netkortet rigtignok bliver tildelt en adresse ville jeg kigge
på:
- Kabel. Prøv med et der 100% sikkert virker. Ødelagte kabler er roden til
alt ondt.
- Prøv at pinge dhcp serveren. Det kan jo ske at der er noget i vejen med
den.
- Drivere til netkort.
- Væk med alt firewall indtil du er sikker på det ikke er det.

Jesper

Fra : Palle Jensen

Dato : 10-09-03 12:23

> Korrekt at XP per default står til dhcp.
> Men det er da noget vrøvl at han skal lave det om til fast IP.
> Det kommer helt an på hvilket produkt/ISP han har.
> Langt de fleste kører altså med tildeling af IP via dhcp.

- Nu kender jeg ikke hans løsning så godt da han sidder nede i Tyskland. Men
jeg ved det er sådan en forbindelse hvor han "ringer op". Ligesom TDC's
gamla ATM ADSL løsninger. Hans er dog ikke ATM! Men han skal connecte
manuelt ihvertfald. Derfor kan man jo godt tænke sig at maskinen står og
hænger fordi den venter på at få tildelt en IP?

> [...]
> med den.
> - Drivere til netkort.
> - Væk med alt firewall indtil du er sikker på det ikke er det.

- Firewall har vi jo som det første prøvet fjerne. Både XP's egen og SyGate.
Jeg tror ikke det er kablerne. Han har lige netop reinstalleret og før han
gjorde det var der ikke noget i vejen. Jeg ved ikke om han har installeret
den sidste nye chipset driver. Deri kan jo godt ligge noget til netkortet..
Det skal jeg tjekke.

- Ellers skal I have tak...

--
Palle Jensen

Fra : J. Jensen

Dato : 10-09-03 12:51

> [...]
> manuelt ihvertfald. Derfor kan man jo godt tænke sig at maskinen står og
> hænger fordi den venter på at få tildelt en IP?

Det lyder som en PPPoE løsning.
Det kendet jeg desværre ikke rigtig noget til.
Mener dog at det skulle være muligt at sætte en fast IP, idet dial-up
klienten vistnok overrider de predefinerede
netværksindstillinger........prøv

Ellers lyder det som en god ide lige at checke chipset + nic drivere.

Jesper

Fra : Anker Rasmussen

Dato : 10-09-03 14:48

J. Jensen skrev:

> "Anker Rasmussen" <boxer.nospam1@mail.dk> skrev i en meddelelse

Har selv haft samme fejl, den ip der skal sættes fast til netkortet er
den interne.
Start - kør- skriv cmd- skriv ipconfig, læs så din interne adresse til
netkortet under LAN forbindelse2, fordi den er længe om at starte op er
fordi netkortet søger efter en ip adresse, det kan man se hvis man
læser systemloggen ved opstart, så får man en advarsel ved DHCP.
Prøv det, det virker og er ikke noget vrøvl.

Anker Rasmussen
Hanehøj

Fra : Palle Jensen

Dato : 10-09-03 22:49

Anker Rasmussen wrote in

> [...]
> det kan man se hvis man læser systemloggen ved opstart, så får
> man en advarsel ved DHCP. Prøv det, det virker og er ikke noget

Satte vennen til det og han er en glad mand nu

Tak allesammen for inputs!

--
Palle Jensen