MS Windows
briani 27239
Hovrdan tvinger man xp pro til at bruge me~
Fra : Martin Westh

Dato : 07-09-03 12:32

Hej jeg håber det er det rette forum !

jeg kører xp pro. og her 1 Gb Ram, ingen swab-/ side fil (for at
tvinge xp til at bruge flere ram) men nej, jeg vil så prøve at konfigurer et
ram-drev i confignt for der efter at bruge dette drev til en side fil, men
hvordan ?
M.v.h. Martin Westh

martin-westh@get2net.dk

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-09-03 13:10

"Martin Westh" <martin-westh@get2net.dk> wrote in

> [...]
> tvinge xp til at bruge flere ram) men nej, jeg vil så prøve at
> konfigurer et ram-drev i confignt for der efter at bruge dette drev

Prøv med programmet Tweak-XP pro. Den har så vidt jeg lige husker et par
features der blandt andet gør at man kan tvinge Win XP til at køre fra RAM
i stedet for disk.

http://www.totalidea.com/tweakxpdown.shtml

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-09-03 13:12

Flemming Joensson <flemming@fjerndette.joensson.org> wrote in

> Prøv med programmet Tweak-XP pro. Den har så vidt jeg lige husker et
> par features der blandt andet gør at man kan tvinge Win XP til at køre
> fra RAM i stedet for disk.
>
> http://www.totalidea.com/tweakxpdown.shtml

Om ikke andet kan det i hvert fald hjælpe dig med at opsætte et RAM-drev.

Flemming

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-09-03 14:47

"Flemming Joensson" <flemming@fjerndette.joensson.org> skrev i en meddelelse

> Om ikke andet kan det i hvert fald hjælpe dig med at opsætte et RAM-drev.
>
> Flemming
++++++++++++
Hej.
Ja , det kan godt oprette et ram drev men kun på 32 MB, ved ikke om man kan
bruge det til så meget.

Mvh. Jørgen Nielsen

Fra : Kim Hansen

Dato : 07-09-03 14:59

On Sun, 7 Sep 2003 15:46:33 +0200, "Jørgen Nielsen"
<jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Hej.
>Ja , det kan godt oprette et ram drev men kun på 32 MB, ved ikke om man kan

Min version kan oprette et på max 256mb

M.V.H

Kim Hansen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-09-03 15:14

"Kim Hansen" <ksh@postzone.dk> skrev i en meddelelse
> Min version kan oprette et på max 256mb
>

> M.V.H
>
> Kim Hansen
++++++++++
Hej.
Du har måske en nyer version, hvad hedder din version ?.Jeg ved ikke også om
der kan være andre ting der spiller ind?

Mvh. Jørgen Nielsen

Fra : Kim Hansen

Dato : 07-09-03 16:15

On Sun, 7 Sep 2003 16:13:44 +0200, "Jørgen Nielsen"
<jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Du har måske en nyer version, hvad hedder din version ?.Jeg ved ikke også om
>der kan være andre ting der spiller ind?

2.011.

men med 2.07 kunne jeg også kun gå op til 32mb, selv om der står max
256.

M.V.H

Kim Hansen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 07-09-03 16:13

Martin Westh skrev:

> jeg kører xp pro. og her 1 Gb Ram, ingen swab-/ side fil (for at
> tvinge xp til at bruge flere ram) men nej,

Hvordan er du kommet frem til den konklusion af WinXP ikke bruger de
1 GB RAM?

Madsen.

Fra : A@L

Dato : 07-09-03 19:49

"Martin Westh" <martin-westh@get2net.dk> wrote in message
> [...]
et
> ram-drev i confignt for der efter at bruge dette drev til en side fil, men

Det vil være en meget dum ide, hvis du har sat swap-filen til 0 mb, da dette
som regel forudsager, at maskinen bliver mega langsom eller ustabil.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-09-03 05:42

Det var da idiotisk, at tage RAM fra Windows til en Swapfil som den
ellers ikke ville have brug for!
Dermed bliver den jo langsommere fordi den nu er nødt til at swappe i
stedet for bare at bruge RAM'en.
Husk I øvrigt altid at have en lille swapfil på et par MB. Uanset hvor
meget RAM du har. Den skal bruges til memorydumps.

On Sun, 7 Sep 2003 13:31:37 +0200, "Martin Westh"

Fra : Martin Westh

Dato : 08-09-03 10:42

Hej alle sammen!
fx. når jeg brander & printer m.m. har jeg nogle gange startet
win. -jobliste => ydeevne side fileforbrug mellem 130-180 Mb / fysisk ca.
795.000 tilgængeligt & 145.600 systemcache.
jeg tro jeg er blevet lidt klogere, tak skal i ha'
M.v.h. MW

Fra : Thomas Madsen

Dato : 08-09-03 12:53

Martin Westh skrev:

> fx. når jeg brander & printer m.m. har jeg nogle gange startet
> win. -jobliste => ydeevne side fileforbrug mellem 130-180 Mb /
> fysisk ca. 795.000 tilgængeligt & 145.600 systemcache.

Jeg har 2 GB RAM installeret og har pt. 31 processer kørende.
Alligevel bruger WinXP 232 MB af sidefilen, men den bruger dem ikke
fordi at den er løbet tør for RAM. Hvis et program beder om mere RAM
så får det mere RAM af Windows. Sidefilen bliver bare samtidig brugt
som holdeplads for systemkode som ikke er i brug lige nu og her.
Når der er behov for det som ligger i venteposition i sidefilen så
bliver det hentet ind i RAM.

Du har først et problem når du løber tør for RAM og Windows begynder
at bruge sidefilen som kunstig RAM, for så går det langsomt, men
indtil da ville jeg glemme alt om at du kan se et lille sidefils-
forbrug inde i joblisten. Jeg kan heller ikke anbefale at køre helt
uden sidefil, men det må du selvfølgelig selv om. Jeg kan bare ikke
forstå hvorfor folk er så paniske over at der er nogle hundrede MB
på harddisken som er reserveret til sidefil for hvad betyder det
med dagens store harddiske?

Der er en værdi i registreringsdatabasen som du kan ændre for at
tvinge Windows til så vidt muligt at holde systemkode som ikke
er i brug i RAM, men det betyder jo så samtidig også at du ikke
nødvendigvis har så meget RAM at gøre godt med til hver enkelt
program som du kunne have, hvis du lod Windows bruge sidefilen
som holdeplads til systemkode som ikke er i brug.

<http://support.microsoft.com/?kbid=184419>

| This article describes how to prevent pageable drivers and system
| code in the Windows NT Executive from being paged out to disk.
| Although this decreases the response time in systems with
| extremely large amounts of physical memory (RAM), it is critical
| that there is enough RAM installed, otherwise the server could be
| rendered unstable.

Prøv evt. at stille DisablePagingExecutive til 1 og se om du kan
mærke nogen forskel (jeg tvivler på at du kan). Det er nok en god
idé at genstarte computeren når du har ændret værdien.

Madsen.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-09-03 20:49

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> program som du kunne have, hvis du lod Windows bruge sidefilen
> som holdeplads til systemkode som ikke er i brug.

Dette bruger jeg på min laptop, og da dens HD kun kører med 4200 rpm kan
dete faktisk godt mærkes. Jeg har så også 512MB i den, og kører så godt som
aldrig Photoshop eller andre virkelig hukommelsestunge applikationer. Så
for mig er ovenstående en helt fin løsning.

Flemming

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-09-03 21:15

Flemming Joensson skrev:

> Dette bruger jeg på min laptop, og da dens HD kun kører med 4200
> rpm kan dete faktisk godt mærkes.

Det er meget individuelt hvad der giver den bedste ydelse, for det er
helt afhængig af hvordan man bruger sin computer og hvilke programmer
man kører med. Jeg kan f.eks. ikke køre uden sidefil for så nægter de
programmer som jeg bruger til daglig at starte. (Photoshop 7 er en af
dem).

> Jeg har så også 512MB i den, og kører så godt som aldrig Photoshop
> eller andre virkelig hukommelsestunge applikationer. Så for mig er
> ovenstående en helt fin løsning.

Jeg kører programmer som Photoshop, Illustrator og InDesign til
daglig og har også kørt med DisablePagingExecutive stillet til 1 i
en længere periode, men har faktisk for nylig opdaget at hver enkelt
programs svartider er kortere når DisablePagingExecutive er stillet
til 0, så det kører jeg med nu.

Madsen.