MS Windows
briani 27239
Formattering af harddisk
Fra : Kasper Bang

Dato : 04-09-03 14:02

Jeg har et problem med at få formatteret min harddisk. Der var først
installeret Win2000 og derefter XP oven på, da jeg ikke kunne få
formatteret i første omgang, da jeg ville skifte styresystem. Mit
problem er tilsyneladende, at jeg ikke kan finde ud af at genstarte
computeren i dos og bruge den gode gamle kommando "format c:". Jeg kan
ikke bruge denne kommando ved dos-prompten inde i windows, og
formatteringsfunktionen i windows kan heller ikke bruges på c-drevet.
Hvad gør jeg? Kan jeg evt. bruge en gammel win98-startdiskette eller
producere en ny XP-startdiskette, boote med den og så gå over i dos og
så endelig installere XP på ny fra cd-rom?

Håber det er den rigtige gruppe og at I kan hjælpe.

MVH/Kasper

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-09-03 14:14

On 4 Sep 2003 06:01:59 -0700, Kasper Bang wrote:

> Jeg har et problem med at få formatteret min harddisk.
[snip]
> Hvad gør jeg? Kan jeg evt. bruge en gammel win98-startdiskette eller
> producere en ny XP-startdiskette, boote med den og så gå over i dos og
> så endelig installere XP på ny fra cd-rom?

Hold hold... så besværligt behøver du ikke at gøre det.
Smid din WinXP CD i og boot på den. Lav en nyinstallation af Windows. Så
kan du let lige slette/formatere partitionen hvor du vil installere.

--
Lars

Fra : Kasper Bang

Dato : 05-09-03 09:40

Lars Jørgensen <fake@email.invalid> wrote:
> Hold hold... så besværligt behøver du ikke at gøre det.
> Smid din WinXP CD i og boot på den. Lav en nyinstallation af Windows. Så
> kan du let lige slette/formatere partitionen hvor du vil installere.

Hvordan gør jeg det mere specifikt? Jeg mener nemlig, jeg prøvede at
gøre det, da jeg ville installere XP, men det endte alligevel med at
blive oven på 2000. Jeg har så vidt jeg ved ikke foretaget nogen
partition af harddisken. Denne gang vil jeg gerne være sikker på, at
jeg får ryddet fuldstændigt op i form af en formatering.

MVH/Kasper Bang

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-09-03 20:48

"Kasper Bang" <johnnyhefty@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> partition af harddisken. Denne gang vil jeg gerne være sikker på, at
> jeg får ryddet fuldstændigt op i form af en formatering.

Boot på din cd. Når du kommer frem til, at du skal trykke på Enter for at
installere, kan du forneden se dine drev. Lige under det sted, hvor der står
at du skal trykke på Enter for at installere, står der, at du kan fjerne
partitioner og oprette.
Først så fjerner du den eller de partitioner, som du kan se forneden. Klik
på den pgl. partition og brug den genvejstast som er anført.
Når du har gjort det, vil du kunne se, at du har en ikke partitioneret disk
forneden. Så trykker du på O (ikke nul), hvorefter der oprettes en ny
partition.
Der dukker så en boks op, som foreslår at hele disken laves som en
partition. Hvis du vil ændre det, skriver du bare ønsket størrelse. Så
dukker den nye partition op, og du kan se hvor meget ikke partitioneret, der
er tilbage. Opret så partition igen og skriv igen ønsket størrelse, hvis
ikke du er tilfreds med det foreslåede. Hvis du opdeler i flere partitioner,
vil der dukke et område op på ca. 8 mb, som du ikke kan partitionere - bare
så du ved det.
Når partitionerne er lavet, markerer du dit c-drev og installerer så windows
der. Den vil selv sørge for formattering inden installationen.
Hvis du har lavet flere partitioner, skal du formatere de øvrige drev efter
at windows er installeret. Du kan så gøre det inde i windows.

Kurt