Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
S/H
Fra : Anders Frederiksen

Dato : 10-04-01 02:00

Hvilket compact fla¤%Mb# , undskyld jeg mener:

Hvad har I af anbefalinger/kommentarer for sort/hvid film? Når jeg nu skal
ud og købe en bunke, ville det være rart det ikke var "Kodak VR100" (lort!)
fra S/H-verdenen jeg kom hjem med... Jeg søger nok en god all-rounder (Fuji
Reala - i S/H

Takker,
Anders

Fra : Langgaard

Dato : 10-04-01 08:38

Hej

Alle film er lige gode !

Et projekt over 1 år, viste at der ikke er den store forskel på de
forskellige mærker, kun ved øgning af hastigheden, sker der en forringelse
af kvaliteten.
Dette er bevist ved at eksponere alle de film der var på markedet for 4 år
siden, over og under oplyste værdi.
Derefter over og under fremkaldt, i diverse fremkaldere, selvfølgelig også
normalt !

Det viste sig at der kunne findes helt ens resultater i topkvalitet på alle
filmtyper.

Man skal bare lære dem at kende !!!

Hvis der er en film der ikke er god, så er den ikke på markedet ret længe.

Jeg bruger selv:

Agfapan 100 APS
Rodinal S (følg brugsanvisningen) 4 minutter ved 20 grader ved normalt lys.

Der kippes i 30 sekunder, derefter 1 gang hvert ½ minut.

--
Venlig hilsen

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 10-04-01 10:19

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
> [...]
> normalt !
>
> Det viste sig at der kunne findes helt ens resultater i topkvalitet på

<snip>
> Leif Langgaard

Det lyder spændende. Har du en reference?

Mvh.
Mikkel Rasmussen

Fra : Langgaard

Dato : 10-04-01 19:28

Hej.

Ikke ud over at jeg selv deltog i projektet !

Hvorfor bruger Professionelle fotografer film fra forskellige fabrikker, de
burde da have fundet den bedste, hvis der er en !

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-04-01 21:13

Langgaard wrote:

> Hej.
>
> Ikke ud over at jeg selv deltog i projektet !
>
> Hvorfor bruger Professionelle fotografer film fra forskellige fabrikker, de
> burde da have fundet den bedste, hvis der er en !

Professionelle fotografer opsøges af såkaldte salgskonsulenter, og de
har jo altid en masse gode tilbud, hvis man vil skifte til det fabrikat
de sælger.

Jeg ved godt det lyder åndsvagt, men det ender som regel sådan, at det
er den salgskonsulent, som man svinger bedst med, der giver en følelsen
af at man får en god og kompetent service, og så er det naturligvis ham
der får ens ordreportefølje.

Og det kan endda ske, at den pågældne salgskonsulent skifter job, og
bliver ansat i et firma, der sælger et konkurrende produkt, at så
skifter hans kunder til det andet produkt, fordi de er godt tilfreds med
at handle med den pågældne sælger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : McRepsej

Dato : 10-04-01 21:22

> Hvorfor bruger Professionelle fotografer film fra forskellige fabrikker,
de
> burde da have fundet den bedste, hvis der er en !

Det gælder mest farvefilm, hvor der er forskelle på den enkelte film og
fabrikater. Derfor har profferne forskellige film til at løse de forskellige
opgaver.

Hvis du tager tre af Fuji's proff. farvediafilm, så har de hver især sine
egenskaber.
Velvia er meget finkornet, gengiver farverne meget mættet, men den er også
en meget hård film.
Provia er en fin all-round film. Den giver rene neutrale farver med normal
kontrast.
Astia er blødere end Provia, men er lige så fin til at gengive farverne som
Proviaen.

Så igen afhænger filmvalget af lysforhold, motiv og hvad det hele skal ende
med.

Hilsen

Jesper

Fra : Jens

Dato : 10-04-01 21:54

Jeg bruger det trick at jeg køber 30m Ilford eller anden S/H film.
Med en daglyslader kan man selv bestemme hvormange billeder der skal på
filmen, og det giver mig en stor flesibilitet.
Jens
www.modellerne.dk

Jens

Fra : N/A

Dato : 10-04-01 22:41

Fra : Langgaard

Dato : 10-04-01 22:41

Hej

Denne "test" blev offentliggjort i Aalborg fotoklub. På to klubaftener blev
der gennemgået og vurderet ca. 120 stk. 18x24 cm kopier, som der nok var
lagt 500 timer i !!

Alle film var over/under/normalt belyst derefter fremkaldt
formeget/forlidt/normalt og i 4 forskellige fremkaldere, altid den
anbefalede fremkalder og så lige 3 andre fabrikater der kemisk ikke var
identiske med den første.

Der var ikke nogen film der skilte sig ud ved at være dårligere end de
andre, men det var faktisk aldrig den anbefalede fremkalders fortynding/tid
kombination der var den bedste.

Fejlen er nok at de fleste er tilbøjelige til at kassere en film på et
forkert grundlag.
Kameraet var det nyeste, motivet var godt, og måleren viste 1/125 blænde 8,
men billederne blev dårlige. Det må være den skide film !!

Man bør ikke skifte S/H film, men lære af de fejl der kommer.

Jeg har brugt Agfapan 100 i over 20 år, andre i klubben har brugt FP4 i en
menneskealder, og der er ikke forskel at se.

Har i forresten hørt om ham der en aften kom i vores fotoklub, han havde en
Petri med en 50mm hængende om halsen.
Da han så andre medlemmers udstyr, måtte han have noget andet, nok fordi
deres billeder var bedre end dem han lavede.
Han købte et Nikon med diverse optik, men hans billeder blev ikke bedre. 3
måneder efter blev den famøse Nikon udskiftet med en Hasselblad.
Men det lykkedes ikke at hæve kvaliteten på billederne, kort tid efter var
der et opslag på tavlen:
Hasselblad sælges før 16200,- nu kun 8000,-
Og vi har ikke set ham siden !

OBS :
Kan man stadigvæk købe Nikon ?

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 11-04-01 05:53

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message

cut

> OBS :
> Kan man stadigvæk købe Nikon ?

Prøv nedenstående link:

Fra : Kim Østrup

Dato : 18-04-01 19:06

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:H7LA6.325$X22.11199@news.get2net.dk...
> Hej

Hej Langgaard

<SNIP>
> Jeg har brugt Agfapan 100 i over 20 år, andre i klubben har brugt FP4
i en
> menneskealder, og der er ikke forskel at se.

Ikke for at diskuterer andres tests som sådan, men så sent som i
apriludgaven af det tyske Fotomagazin erklæres gigabitfilm for at være
skarpere end sågar Kodak Technical Pan. Det er en ISO40 film der i
småformat klarer 720 linier pr.mm - mens den ved iso25 (9*12) er oppe på
900 lpm (min egen forkortelse

Produktet koster omkring 15 Dm incl. fremkalder mv.

Nu skifter du nok ikke lige med det samme - men hvis andre måtte være
interesseret kan gigabitfilm besøges på www.gigabitfilm.de

Jeg ved ikke om nævnte produkt var med i jeres test - men god skulle den
være. Om almindelige dødelige så kan se forskel på Pan og giga -
Tjaee... det må en test kunne svare på. Jeg fremkalder desværre ikke
selv - for det kunne da være meget sjovt at tjekke produktet af.

Eneste erfaringer med S/H fra min side er fra at se på andres billeder
og så mine egne "ikke rigtig S/H" idet jeg bruger Kodaks TMAX CN. Det
ku´ være sjovt at prøve en ISO25 eller 40 og finde grænserne for ens
objektivers formåen.

Er det ikke dyrt at få fremkaldt rigtig S/H (medmindre man selvfølgelig
klarer det selv) ?

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Langgaard

Dato : 20-04-01 19:38

Hej

Filmen var ikke fremme da vi lavede testen, det vi testede var de film der i
almindelighed blev brugt,

Ikke specialfilm, da disse ikke har begrænset anvendelse og typisk kun har
en stærk side. Det være sig kornstørrelse, opløsning, kontrast og
toneomfang.

Men jeg vil da kikke på den nye film !