Flodsejllads i Holland
Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 27-09-03 10:12

Hej

Jeg overvejer at holde min næste ferie på vandet, og har nu
tilbragt en månedstid med at studere nettet for mulighederne.

Jeg overvejer nu mest flodbådssejllads på de hollanske floder
af flere årsager......
For det første er jeg jo blevet hook på at komme ud at sejle
efter at have kigget på Sunseekers Manhatten serie
MEN har ikke den slags penge (ej heller til at leje eller en mindre)

Konen er ikke meget for at sejle - det vipper......

Jeg mente (og gør stadig) at flodbådssejllads så måtte være en god
ide, så hun kunne se, at det kunne foregå på en anden måde, end
da vi var ude med nogle venner i en ScanCap99

I Holland kræves heller ikke dulighedsbevis (hvilket jeg ikke har)
på både op til 15M

Vi skal enten hele familien af sted (5voksne/5børn) og har så fundet
http://www.wetterwille.nl/valkduits.htm eller
http://www.muidenyachtcharter.nl/Duits/paginas/princess.htm

Hvis vi kun skal min del af familien af sted (2voksne/3børn) har
jeg kigget på:
http://www.muidenyachtcharter.nl/Duits/paginas/smaragd.htm
eller en Valk Cruiser 1050/1200 herfra
http://www.topofholland.com/data/gb/motor/watergeus.htm

Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om andres
erfaringer i forbindelse med flodsejllads - gerne på de hollanske
floder.......

--
Morten Hansen
Virtual Aviation - www.ivao.org

Fra : Lars Kristensen

Dato : 27-09-03 13:00

Morten Hansen, IVAO wrote:
> Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om andres
> erfaringer i forbindelse med flodsejllads - gerne på de hollanske
> floder.......

Hej Morten

Jeg vil nødigt tage dine drømme fra dig, men hvor meget erfaring har
du/I med at sejle motorbåde? Det lyder i stil af ingen...
Afhængigt af hvad I får fat i af båd, kan de være mere eller mindre
umuligt at kontrollere - i hvert fald for uerfarne. Og på en flod er der
ikke meget plads til fejl.

Jeg var en tur på de franske floder med kæresten og hendes familie i en,
ja, nærmest pram. Den havde i hvert fald samme sejlegenskaber. Ekstrem
lang tid om at reagere på roret, enorm venderadius og Nogle hundrede
meter om at standse med fuld bak på motoren (ok måske overdrevet, men
detvar slemt).
Det var tydligt at de andre både på floden kendte til denne bådtype og
dem der plejer at leje sådan nogen. Så når de så en af slagsen komme
rundt om hjørnet var de allerede begyndt at holde sig for øjne og øre
hvis de ikke kunne nå at komme væk med deres båd. Omvendt blev de ovenud
begejstret når der blev præsenteret overbevisende havnemanøvre og lign.
Selv med de mange års sejler erfaring både hendes far og jeg har, har vi
aldrig været udsat for noget lignende, og jeg ville aldrig leje den båd
igen.

De både i har kig på ser dog ikke værst ud.

Well. Overvej det lige en ekstra gang hvis er helt grønne. Få nogen til
at lære dig at kontrollere en motorbåd først, så sandsynligheden for, at
du og din familie kommer ud i en situation i ikke kan magte, bliver mindre.

Hvis i vælger at kaste jer ud i det alligevel: Go slow. Lad være at
blive overmodige. Hold jer godt under den gældende
hastighedsbegrænsning. Hold godt klar af de fragtbåde i måtte møde.

- Lars

Fra : Lars Kristensen

Dato : 27-09-03 13:06

Lars Kristensen wrote:

> [...]

> Selv med de mange års sejler erfaring både hendes far og jeg har, har vi
> aldrig været udsat for noget lignende, og jeg ville aldrig leje den båd

Og her er så den omtalte båd:
http://www.crownblueline.com/boatspecs.html?boat=COR

Siger bare: find en anden i stedet...

- Lars

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 27-09-03 13:22

"Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> wrote in message

> Og her er så den omtalte båd:
> http://www.crownblueline.com/boatspecs.html?boat=COR
>
> Siger bare: find en anden i stedet...

Den har jeg godt set i min søgen.
Men jeg skal altså ud at sejle i motoryacht !
Undskyld - men sådan en kunne jeg altså ikke drømme om at leje.

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 27-09-03 13:19

> Hej Morten
>
> Jeg vil nødigt tage dine drømme fra dig, men hvor meget erfaring har
> du/I med at sejle motorbåde? Det lyder i stil af ingen...

Du tager ikke helt fejl
MEN regner ikke med det er det helt store problem.
De skriver at ingen erfaring er nødvendig, hvilket næsten er rigtigt,
jeg har kun prøvet at lægge til et par gange, men det gik rigtigt fint.

Derudover er jeg (ikke længere aktiv) kørelærer, i stand til
at lande - stort set - hvilket som helst fly (afprøvet evnerne
i de rigtige sims i Kastrup) og det kan vel ikke være sværere
at styre sådan en pram
Og så betragter jeg mig selv som rimelig kvik - der følger
en times instruks/prøvesejllads med.....

> [...]
> lang tid om at reagere på roret, enorm venderadius og Nogle hundrede
> meter om at standse med fuld bak på motoren (ok måske overdrevet, men

Dem jeg har kigget på har desuden både bov og agterpropel, så
den skulle både kunne vende på en tallerken og sejle sidelæns.

> [...]
> rundt om hjørnet var de allerede begyndt at holde sig for øjne og øre
> hvis de ikke kunne nå at komme væk med deres båd.

Jeg kan levende forestille mig hvordan det kan se ud for en
nybegynder uden de helt store evner i den retning )

> De både i har kig på ser dog ikke værst ud.

Nej vel - jeg synes i hvert fald selv godt der kan tilbringes en uges
tid på sådan en

> Well. Overvej det lige en ekstra gang hvis er helt grønne.

Er gjort indtil flere gange !
Og er blevet mere og mere hook for hver gang

> Få nogen til
> at lære dig at kontrollere en motorbåd først, så sandsynligheden for, at
> du og din familie kommer ud i en situation i ikke kan magte, bliver
mindre.

Som skrevet følger der ca. en times instruks med inden det går løs.

> Hvis i vælger at kaste jer ud i det alligevel: Go slow. Lad være at
> blive overmodige.

Altså ligesom når man flyver

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-09-03 13:50

Morten Hansen, IVAO wrote:
> "Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> wrote in message

> Altså ligesom når man flyver

Flyv nu forsigtigt - og ikke for højt oppe )

/carsten

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-09-03 13:45

Lars Kristensen wrote:

> Hej Morten
>
> Jeg vil nødigt tage dine drømme fra dig, men hvor meget erfaring har ....

Du må have været /meget/ uheldig - for et par år siden havde vi (tre
familier der fulgtes) nok vores bedste ferie, netop i Crown Blue line's både
i NØ frankrig. De to af familierne sejlede i lignende både som den type du
omtaler, den ene havde aldrig sejlet i noget større end en en kano på
gudenåen og havde ingen problemer. OK man er ikke ekspert den første halve
time - men vi andre skal jo også lige finde ud af det der med sluserne
(hi) - selvom jeg har sejlet 35 år. Selv min dengang 10-årige søn kunne fint
håndtete båden.

Der er ingen sammenligning med at sejle motorbåd og flodpram - den type du
refere til sejler lige som en mejetærsker ( den styrer på baghjulene) eller
en gaffeltruck.

I øvrigt havde vi som sagt meget gode erfaringer med Crown Blue line's
station i Fontenoy le Chateau, de havde ret godt check på tingene - grejet
virkede, og de talte er fint engelsk, hvilket ikke er normal fransk sædvane.

Men hvorfor egentlig Holland - maden og vinen er da bedre i Frankrig ? - og
der er ikke så langt derned, i det NØ hjørne er det mest mindre kanaler der
primært bruget af turister.

Uanset hvad i beslutter vil jeg vil bare sige god tur - jeg er sikker på at
i får en formidabel ferie.

/carsten

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 27-09-03 14:15

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message

> [...]
> time - men vi andre skal jo også lige finde ud af det der med sluserne
> (hi) - selvom jeg har sejlet 35 år. Selv min dengang 10-årige søn kunne

Det lyder lidt mere som jeg havde forestillet mig
Jeg havde forestillet mig at farmand og jeg skulle skiftes til at være
skipper,
og børnene hver en dag som styrmand.
Det kan vel ikke være vanskeligere end at sejle en jolle på Roskilde Fjord.

> [...]
og
> der er ikke så langt derned, i det NØ hjørne er det mest mindre kanaler

Flere grunde....
For det første har ingen af os været i Holland før, og det siges
der er utroligt smukt.
Og så er jeg ikke enig i der er kortere til Frankrig - det var nemlig
en anden grund - der er ikke så langt, vi skal bare køre ved 6-7 tiden
for at være der til 15:00 som er skiftetiden.
(767km over Rødby, 920km over broen)
Til Frankrig skal jeg jo også forbi Belgien......

> Uanset hvad i beslutter vil jeg vil bare sige god tur - jeg er sikker på
at
> i får en formidabel ferie.

Jeg takker - og er også hvad jeg har fornemmelsen det bliver
Spørgsmålet i øjeblikket er kun hvor mange af familiens medlemmer
der skal med...... og dermed hvilken båd - læs hvor stor og luksuiøs

Senere kommer der selvfølgelig alle mulige ting.
Budgetplanlægning (sluser, brændstof, P af bil, brændstof der ned etc.)
Turforslag
Ting til beskæftigelse for ungerne når de keder sig.
Fastsættelse af diverse regler så familien kan holde ud at være
så tæt sammen i en uge

Der dukker nok mere op under vejs

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Lars Kristensen

Dato : 27-09-03 17:29

Carsten Holck wrote:

> [...]
> (hi) - selvom jeg har sejlet 35 år. Selv min dengang 10-årige søn kunne fint

Bådens indretning og komfort var sådanset ganske fine. Det var kun dens
sejlegenskaber jeg ikke synes man skal udsætte en begynder for.

> Der er ingen sammenligning med at sejle motorbåd og flodpram - den type du
> refere til sejler lige som en mejetærsker ( den styrer på baghjulene) eller
> en gaffeltruck.

øøhh gør alle almindelige både ikke det, altså når man ser bort fra
bovpropeller?

> [...]
> virkede, og de talte er fint engelsk, hvilket ikke er normal fransk sædvane.

Crown Blue Line er sikkert fine. Båden var da i orden. Hvordan de ellers
var, ved jeg ikke. Det var kærestens far der ordnede det

> Men hvorfor egentlig Holland - maden og vinen er da bedre i Frankrig ? - og
> der er ikke så langt derned, i det NØ hjørne er det mest mindre kanaler der
> primært bruget af turister.

Vi havde i hvert fald en herlige tur fra Hesse til Strasbourg og retur.
En frygtelig masse sluser, men de er nu ikke så slemme når først man har
styr på dem. Desuden har de en af europas største "vandelevatore" på
denne strækning - imponerende. Desuden en temmelig lang tunnel. Gid jeg
havde haft digital camera den gang...
Det kan i øvrigt anbefales at lægge til flodbredden ude i fri natur og
overnatte der - rigtigt hyggeligt.
Skal man til Frankrig er det bedst at have en franskkyndig med. De bli'r
så glade når der er en der kan sproget Mon ikke de generelt er bedre
til engelsk i Holland?

- Lars

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 27-09-03 18:03

"Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> wrote in message

[KLIP]

> [...]
> Skal man til Frankrig er det bedst at have en franskkyndig med. De bli'r
> så glade når der er en der kan sproget Mon ikke de generelt er bedre

Bl.a. en af grundene til at jeg fravælger Frankrig
(der har vi nemlig heller ikke været)

Men det lader da til I har haft en OK tur - ingen vej tilbage nu

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-09-03 21:31

Lars Kristensen wrote:

> øøhh gør alle almindelige både ikke det, altså når man ser bort fra
> bovpropeller?
Det kommer på om der er en køl - der virker eller ej - flodpramme er /flade/
i bunden og har stortset ingen kølvirkning. Og iøvrigt er der nogle af dem
der /ligner/ en yacht der er bygget til kanalsejlads der er lige så flade i
bunden (og sejler lige så godt sidelæns som fremad...)

Og så er der er meget stor forskel på hvor styrepladsen er - på nogle af de
flodpramme er styrepladsen helt fremme - og så kræver det lidt at få en
fornemmelse af hvornår den drejer. Hvis du kun har en halv meter at bedømme
på er der sværere end hvis du har 10 meter til at give dig feed-back.

> [...]
> bli'r
> så glade når der er en der kan sproget Mon ikke de generelt er
Det er de givetvis ( læs sikkert), men jo længere du kommer fra Paris jo
mere villige er de til at forsøge at forstå diverse nemmere er de til

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-03 22:16

"Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Afhængigt af hvad I får fat i af båd, kan de være mere eller mindre
> umuligt at kontrollere - i hvert fald for uerfarne. Og på en flod er

Nu er det minimalt, hvad der er af floder i Holland.

De kalder dem kanaler.

Disse er der stort set ingen problemer i at sejle på.

Folk der aldrig har sejlet en motorbåd før, tøffer ganske uanfægtet
rundt. Bådene kan nu heller ikke sejle ret hurtigt, men kan dog være
ganske store.

Jeg har selv sejlet i Loosdrecht-området i egen båd. Det kan varmt
anbefales.

Ellers er her et par links til forskellige anbefalelsesværdige
havne/steder:

http://www.dedrait.nl

http://www.footzy.nl

http://www.frisian-sailing.com/

http://www.dendaas.com/pages/jachthavenbruinisse/index.html

http://www.jachthavennaarden.nl/

http://www.dendaas.com/pages/marinamuiderzand/index.html

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 02-10-03 22:46

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> wrote in message

Hej Bjørn

> Nu er det minimalt, hvad der er af floder i Holland.
>
> De kalder dem kanaler.

Point taken

> Disse er der stort set ingen problemer i at sejle på.
>
> Folk der aldrig har sejlet en motorbåd før, tøffer ganske uanfægtet
> rundt.

Det er hvad jeg nu har hørt fra flere - det viser sig også at indtil
flere kollegaer har prøvet - det skulle endda være sikkert med
indtil flere gode grin undervejs

Bådene kan nu heller ikke sejle ret hurtigt, men kan dog være
> ganske store.

op til 15m uden styrebrev - er set med både spabad, sat-tv etc.
her f.eks:
http://www.muidenyachtcharter.nl/Duits/paginas/pleasure.htm
Eller dem her:
http://www.aqualux.nl/de/nieuws.htm

> Jeg har selv sejlet i Loosdrecht-området i egen båd. Det kan varmt
> anbefales.

Præsist hvor er jo altså ikke bestemt endnu, men Holland siges
at være utroligt smukt om sommeren, og så skulle indbyggerene
være meget gæstfrie.

> Ellers er her et par links til forskellige anbefalelsesværdige
> havne/steder:

Checker !!
Dog nok først i morgen på arbejdet (hvis der er tid)

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-03 22:58

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Point taken

Der er floder i Nederlandene, men disse er kultiveret af indbyggerne, så
de ikke kan sammenlignes med floder, men snarere kanaler.

Du kan f.eks. sejle fra Rotterdam til Svejts på en kanal-flod.

> Det er hvad jeg nu har hørt fra flere - det viser sig også at indtil
> flere kollegaer har prøvet - det skulle endda være sikkert med
> indtil flere gode grin undervejs

Konen og jeg har ligget flade af grin flere gange. Den sidste episode
jeg husker, var med 3 unge (2 piger og en gut), der med rødvinsglas i
hånden og fin stil formåede at ligge på tværs i en sluse.

Selv de indfødte smilede over hele hovedet, men de unge mennesker var
også amerikanere....

> op til 15m uden styrebrev - er set med både spabad, sat-tv etc.
> her f.eks:

Bådene er utoligt veludstyrede, alt efter temperament og ikke mindst
pengepung.

> Præsist hvor er jo altså ikke bestemt endnu, men Holland siges
> at være utroligt smukt om sommeren, og så skulle indbyggerene
> være meget gæstfrie.

Jeg kan anbefale området Loosdrecht, evt. blot et hotelophold på Golden
Tulip Loosdrecht Hotel.

Området er utrolig smukt og du sejler i folks baghaver.

Strandvejshusene i Københavnsområdet er gæstehuse sammenlignet med dem
du ser her.

Selv bilerne er lækre. Porsche, Ferrari, Lamborgini osv. osv.

Området er hjemsted for bl.a. de store radio-/tv-folk.

Menneskene i Nederlandene er meget gæstfri og i særdeleshed overfor
danskere. Undlad endelig ikke at fortælle, hvilket land du/I kommer fra.

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 02-10-03 23:14

> [...]
> hånden og fin stil formåede at ligge på tværs i en sluse.
>
> Selv de indfødte smilede over hele hovedet, men de unge mennesker var

Jeg glæder mig allerede til grinene - og husker selv at tage det stille og
roligt til jeg er sikker på at der check på tingene
Men regner som tidligere sagt ikke med at det bliver noget problem !

> Bådene er utoligt veludstyrede, alt efter temperament og ikke mindst
> pengepung.

Præcist !
Jeg mener dog efterhånden at have fundet en rigtigt godt udstyret
båd til en fair pris (se nederste post i tråden)

> [...]
> du ser her.
>
> Selv bilerne er lækre. Porsche, Ferrari, Lamborgini osv. osv.

Nu lokker du jo
Et af de steder jeg havde kigget var tæt på (Muiden) men jeg er
ikke helt tilfreds med udvalget (den store er for dyr uanset hvor mange af
os der tager afsted. Og den mindre havde ikke 220v)
Men selv om man vælger at starte i f.eks. Sneek kan man vel bare
starte med at krydse Ijsselmeer og lægge ud i Amsterdam.....
Jeg skal i hvert fald til Amsterdam !

> Menneskene i Nederlandene er meget gæstfri og i særdeleshed overfor
> danskere. Undlad endelig ikke at fortælle, hvilket land du/I kommer fra.

Vi tager et dansk flag med og finder et sted at placere det
Det er vel OK - og hvor skal det egentligt sidde ??

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 02-10-03 23:18

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> wrote in message

> Men selv om man vælger at starte i f.eks. Sneek kan man vel bare
> starte med at krydse Ijsselmeer og lægge ud i Amsterdam.....
> Jeg skal i hvert fald til Amsterdam !

Glem lige det ik' - det var jo 100km.......

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-03 23:28

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Glem lige det ik' - det var jo 100km.......

Jow .... og som sagt, "det lille hav" er altså ikke for ukyndige i
dårligt vejr.

100 km .... ca. 73 sømil med 6 - 8 knob = 10 til 13 km i timen .... det
er da en pæn (konstant) sejltur...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-03 23:25

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men regner som tidligere sagt ikke med at det bliver noget problem !

Det er det heller ikke, når du blot bruger din fornuft.

> Men selv om man vælger at starte i f.eks. Sneek kan man vel bare
> starte med at krydse Ijsselmeer og lægge ud i Amsterdam.....

Jooeee ....nu er Ijsselmeer altså ret så stor og ikke anbefalelsesværdig
for ukyndige i blæse-/stormvejr.

> Jeg skal i hvert fald til Amsterdam !

Det er også ganske fasinerende.

> Vi tager et dansk flag med og finder et sted at placere det

Det nederlandske flag har sin helt egen plads og skal blive der.

> Det er vel OK - og hvor skal det egentligt sidde ??

I kan jo tage en miniflagstang med og placere den på agterdækket....

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 02-10-03 23:36

> Jooeee ....nu er Ijsselmeer altså ret så stor og ikke anbefalelsesværdig
> for ukyndige i blæse-/stormvejr.

Båden har gps så vi skulle ikke fare vild
Men der skal selvfølgelig tages hensyn til vejret !!

> Det er også ganske fasinerende.

Jeg kan jo tage floderne - undskyld kanalerne derned
Så er jeg tvunget at krydse den på hjemvejen.
Nå der er jo også kun hvis det bliver
http://www.aqualux.nl/de/a_rubio.htm

> Det nederlandske flag har sin helt egen plads og skal blive der.

Selvfølgelig !

> I kan jo tage en miniflagstang med og placere den på agterdækket....

Jo jo vi har flagstangen til fødselsdagene
Seriøst... der er vist bestemte regler for flagføring i udlandet.
Man medbringer altid de nationers flag man besøger med båden.
Hvad nu når det er omvendt - en anden nations båd ?

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-03 23:47

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Båden har gps så vi skulle ikke fare vild

Det er da altid en hjælp.

> Men der skal selvfølgelig tages hensyn til vejret !!

Den indsø kan have bølger som i Østersøen/Kattegat.

> Jeg kan jo tage floderne - undskyld kanalerne derned

Ijssel er netop én af floderne som er kultiveret til at ligne en kanal.

> Så er jeg tvunget at krydse den på hjemvejen.

Alle veje føre til Rom ....

> Nå der er jo også kun hvis det bliver
> http://www.aqualux.nl/de/a_rubio.htm

Flot jolle.

Her er også en:

http://live.thefactore.com/dedrait/site.cfm?pageID=11

> Hvad nu når det er omvendt - en anden nations båd ?

Så fører du bådens nationalitetsflag ... det nederlandske.

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 03-10-03 00:04

> Den indsø kan have bølger som i Østersøen/Kattegat.
Jeg passer på - og tager den langs kysten hvis der er for meget vind.

Kiggede lige på Mappoint - ca 150nm for en rundtur...
(langs kysten den ene vej og ad kanalerne den anden)
6 fulde dage (+ de to halve til start/slut) = 25nm om dagen.
Det kan lade sig gøre på en uge !

> Flot jolle.

Syntes jeg i hvert fald - alt i udstyr.....rimeligt sporty look

> Her er også en:
>
> http://live.thefactore.com/dedrait/site.cfm?pageID=11

For stor til mig (hvis det kun bliver vores del af familien,
ellers har jeg et par andre på listen)

Jeg startede med
http://www.topofholland.com/
og fandt så http://motorjacht.klikwijzer.nl/ (højre kolonne)
(Vist en meget almindelig branche i Holland !)
Det er godt nok svært at beslutte sig.......
Det går bedre nu efter de foretrukne er kommet i Excell
(så er det nemmere at sammenligne)

> Så fører du bådens nationalitetsflag ... det nederlandske.

OK - ikke noget flag med......

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 00:24

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan lade sig gøre på en uge !

Jep ... men familien skal være indstillet på at sejle næsten uafbrudt.

> (Vist en meget almindelig branche i Holland !)

Jep ... det er en sejlnation som Danmark .... de var endda bedre til at
erobro nyt land en os danske...

> Det er godt nok svært at beslutte sig.......

Gå ikke så meget efter bådens udseende, men i høj grad efter
indretningen/komforten.

Det skal være jeres "hjem" for en sommerferie og et flot udseende er
ikke så interessant .... set med familiens øjne...

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen

Dato : 03-10-03 07:55

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jep ... men familien skal være indstillet på at sejle næsten uafbrudt.

Jeg må nok hellere planlægge noget mere roligt, vi skulle
jo helst ikke skræmme konen væk igen

> Jep ... det er en sejlnation som Danmark .... de var endda bedre til at
> erobro nyt land en os danske...

Ja der kunne vi lære noget

> Gå ikke så meget efter bådens udseende, men i høj grad efter
> indretningen/komforten.
>
> Det skal være jeres "hjem" for en sommerferie og et flot udseende er
> ikke så interessant .... set med familiens øjne...

Det er også derfor jeg (på familiens vegne) på forhånd
har stillet visse krav, så som:
Mindst 4 faste senge så der max skal redes op til en.
Køleskab m. frys, 220v og badeplatform så ungerne
nemt kan komme op igen.
(Rindende koldt/varmt vand er standard)

Så har jeg selv et par: Bovpropel og sporty look.

Derudover er agterpropel, 2 styrepladser samt tv/video
"nice to have"

Noget jeg har glemt at tænke på ?

--
Morten Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 11:08

"Morten Hansen" <Morten.Hansen@it.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Noget jeg har glemt at tænke på ?

Det tror jeg ikke.

Normalt forefindes 220 V landstrøm på bådene, men skal det være
avanceret, kan de lejes med egen "lysmaskine"...

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen

Dato : 03-10-03 13:08

> Normalt forefindes 220 V landstrøm på bådene, men skal det være
> avanceret, kan de lejes med egen "lysmaskine"...

Det er sådan en jeg vil ha' !
Og jo - alle den jeg har kigget på har 220v tilslutnings-
mulighed når man er i havn.

--
Morten Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 15:41

"Morten Hansen" <Morten.Hansen@it.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er sådan en jeg vil ha' !

Så skal du gå efter denne her:

http://www.dedrait.nl/site.cfm?pageID=62

Den er med generator.

Klik på specifikationerne.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 15:52

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Her er udlejningspriserne:

http://live.thefactore.com/dedrait/site.cfm?pageID=13

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 03-10-03 17:30

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> wrote in message

> Så skal du gå efter denne her:
>
> http://www.dedrait.nl/site.cfm?pageID=62

OK båd - men den synes jeg er for dyr !
(Har sat max 1500? af til leje)

> Den er med generator.

Det har den anden, jeg indtil nu synes bedst om, også.
Dog kun på 500w........
(http://www.aqualux.nl/de/a_rubio.htm)

Så nåede jeg i dag til
http://www.yachtcharter-skipperclub.com/begin-eng.htm
som jeg tror skal checkes lidt nærmere.......

Nu er mit tyske jo ikke perfekt - for at sige det mildt
Ved du evt. hvad Bugstrahlruder samt tiefenmesser er ?

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 03-10-03 17:49

> Det har den anden, jeg indtil nu synes bedst om, også.
> Dog kun på 500w........
> (http://www.aqualux.nl/de/a_rubio.htm)

Et eller andet siger mig du ikke er vild med den.....
Speak up - hvorfor ?
Alder ? (ikke beskrevet desværre)
Look ? (det kan ikke diskuteres - det er smag)
Størrelsen ? (pengepungen sætter grænsen)

Det er den eneste ! jeg har kunnet finde med 220v
til under 1500Euro. - og så har den stort set alt andet også.
Endda 2 styrepladser og GPS som få af de største har !
Den er godt nok kun 10,9m men det skulle lige gå......der er
jo 3 kahytter.

Eneste minus jeg kan finde er deres skiftetid.
Lørdag morgen til fredag eftermiddag, modsat de fleste der bruger
fredag eftermiddag til fredag morgen (evt. lør-lør)

Ups der er lige
http://www.dirknautacharter.com/prog_de/yachten/he935.htm
men den er lige lille nok !!

Fra : Mogens K

Dato : 03-10-03 17:56

On Fri, 3 Oct 2003 18:48:43 +0200, "Morten Hansen, IVAO"
<Morten.Hansen@ivao.org> wrote:

>http://www.dirknautacharter.com/prog_de/yachten/he935.htm
>men den er lige lille nok !!

Men dejlig nem ift. den kvarte milliard broer, du skal passere

I Holland er der "få" sluser, men utroligt mange broer. Derfor er
mange både bygget med den udvendige form, du netop har fundet.
Dén opbygning er også ideel ift. at skulle springe frem og tilbage
mellem styring og fortøjring osv. Et klubmedlem i min sejlklub
importerede en lignende båd fra Holland, fordi vi sejlede en del i en
å - den er ideel til dén slags.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 18:56

"Mogens K" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men dejlig nem ift. den kvarte milliard broer, du skal passere

Lidt stemningsbilleder fra Hollandsturen kan du finde i dk.binaer.motor
da jeg ikke kan finde andet i farten.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 18:38

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Et eller andet siger mig du ikke er vild med den.....
> Speak up - hvorfor ?
> Alder ? (ikke beskrevet desværre)
> Look ? (det kan ikke diskuteres - det er smag)
> Størrelsen ? (pengepungen sætter grænsen)

Jeg har intet imod dit valg.

Den ser da fin ud.

Samtlige både har landstrøm -- den valgte også, hvilket vil sige du kan
bruge 500W omkring 21 amp. ved 12 Volt.

Den har *ikke* lysmaskine, men det kan du også sagtens leve med.

Jeg har ikke sejlet på nogen kanaler over 8 meter i bredde, der ikke
havde broer, der kunne lukkes op.

At du har 2 steder at styre båden fra er blot en stor fordel i pisse
regnvejr..

I sluserne er det ingen sag at fortøje båden, medens man venter på
tømning eller fyldning af slusen.

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 03-10-03 18:55

> Jeg har intet imod dit valg.

Ok - jeg havde bare på fornemmelsen du mente du kunne finde
et bedre......

Jeg er kun nået noget af vejen og mangler stadig de sidste kolonner,
men du kan se hvad jeg har kigget på her:
(lidt stor side og ikke køn)
http://www.ivao.org/~mh/Boatcharter/Boatcharter.htm

(er bare hurtigt copy/paste fra Excell arket her:
http://www.ivao.org/~mh/Boatcharter/Boatcharter.xls )

> Samtlige både har landstrøm -- den valgte også, hvilket vil sige du kan
> bruge 500W omkring 21 amp. ved 12 Volt.
>
> Den har *ikke* lysmaskine, men det kan du også sagtens leve med.

Her er jeg ikke enig - som jeg forstår det i hvert fald
(det skal nok blive opklaret inden bestilling !)

Der står: Landanschluß, 12/220 V., Umformer (500 W.),
Det læser jeg som der er både landtilslutning OG
12/220w konverter (der fungerer ude på vandet) og som kan levere
500w - den skulle kunne levere strøm til det meste så som:
laptop, babermaskine og sådanne nogle småting.
Selvfølgelig ikke f.eks. en hårtørre !
Må være af samme slags som den i bilen (der er på 150w)

> Jeg har ikke sejlet på nogen kanaler over 8 meter i bredde, der ikke
> havde broer, der kunne lukkes op.

Jeg kan ikke helt lige fange hvad du mener med det......

> At du har 2 steder at styre båden fra er blot en stor fordel i pisse
> regnvejr..

Er også sat som "nice to have", hvor 220v og det andet
er "need to have"

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 18:59

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kan ikke helt lige fange hvad du mener med det......

Det var blot en bemærkning omkring Mogens udsagn:

"Hvor man skal springe frem og tilbage".

Det er ikke nødvendigt at springe så forfærdeligt meget.

Hr. Bjørn

Fra : Mogens K

Dato : 03-10-03 20:07

On Fri, 3 Oct 2003 19:59:13 +0200, "Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT
post.tele.dk> wrote:

>Det var blot en bemærkning omkring Mogens udsagn:
>"Hvor man skal springe frem og tilbage".
>Det er ikke nødvendigt at springe så forfærdeligt meget.

Næh, måske ikke. Men en een motors motoryacht på en anseelig størrelse
kræver da sin mand og fortøjring i ny og næ. Den kan du jo ikke holde
på motoren alene - som man gør med 2 motorer

Broerne åbnes jo ikke altid, blot fordi DU kommer sejlende

/Mogens

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 03-10-03 20:14

"Mogens K" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

Klip

> Næh, måske ikke. Men en een motors motoryacht på en anseelig størrelse
> kræver da sin mand og fortøjring i ny og næ. Den kan du jo ikke holde
> på motoren alene - som man gør med 2 motorer

Hvis den har både bov- og agter propel så kan den vel sejle
sidelæns, baglæns eller forlæns eller på skrå, som det passer dig.
(Og dermed ligge stille i strømmen)

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 21:06

KLIP

> Hvis den har både bov- og agter propel så kan den vel sejle
> sidelæns, baglæns eller forlæns eller på skrå, som det passer dig.
> (Og dermed ligge stille i strømmen)

Den kan mildest talt rotere på en tallerken..

Man kan nu også godt manøvrere med blot én motor, når man kan sejle..

Hr. Bjørn

Fra : Mogens K

Dato : 03-10-03 21:16

On Fri, 3 Oct 2003 22:05:31 +0200, "Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT
post.tele.dk> wrote:

> [...]

Den er nemmere at håndtere med dét udstyr - jep

>Den kan mildest talt rotere på en tallerken..
>Man kan nu også godt manøvrere med blot én motor, når man kan sejle..

Yes, yes.
Jeg ved ikke hvor meget strøm, der er i kanalerne, men jeg har jo ret
megen erfaring fra sejlads i danske "floder" og ved derfor, hvad det
indebærer. Det skal siges, at min båd var relativ fladbundet...
(21" med 100 hk Volvo Penta in/outboard)

/Mogens

Fra : Mogens K

Dato : 03-10-03 21:22

On Fri, 03 Oct 2003 22:16:04 +0200, Mogens K
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>(21" med 100 hk Volvo Penta in/outboard)

23½"

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-03 21:29

"Mogens K" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> indebærer. Det skal siges, at min båd var relativ fladbundet...
> (21" med 100 hk Volvo Penta in/outboard)

Der er ingen strøm i kanalerne.

Der justeres det hele ved hjælp af sluserne.

Hvis ikke sluserne var der. ville 2/3 af nederlandene være under vand.

Se mine billeder af sluseværket der sørger for at nederlandene ikke
drukner.

Anlægget gik for øvrigt itu engang i 50erne. Det var en voldsom
katastrofe.

I en regulær flod kan der naturligvis være en vis strøm.

Hr. Bjørn

Fra : Mogens K

Dato : 03-10-03 17:51

On Fri, 3 Oct 2003 18:30:07 +0200, "Morten Hansen, IVAO"
<Morten.Hansen@ivao.org> wrote:

>Ved du evt. hvad Bugstrahlruder samt tiefenmesser er ?

Bovpropel og ekkolod

/Mogens

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 03-10-03 17:56

> Bovpropel

Det troede jeg de kaldte bugschraube.
Men det er vel så lige som på engelsk
Bovpropeller eller bovtruster

> og ekkolod

OK - og takker !

btw: jeg satser på at få en tur nordover på søndag.....
Har ikke tid før pga. festen i morgen.
I'll call......

Fra : Mogens K

Dato : 03-10-03 17:59

On Fri, 3 Oct 2003 18:55:35 +0200, "Morten Hansen, IVAO"
<Morten.Hansen@ivao.org> wrote:

>Det troede jeg de kaldte bugschraube.
>Men det er vel så lige som på engelsk
>Bovpropeller eller bovtruster

Sikkert

>btw: jeg satser på at få en tur nordover på søndag.....
>Har ikke tid før pga. festen i morgen.
>I'll call......

OK - jeg kan snart de kanaler udenad
(interessant læsning, egentlig)

/Mogens

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 03-10-03 23:17

> [...]
> Man medbringer altid de nationers flag man besøger med båden.
> Hvad nu når det er omvendt - en anden nations båd ?

Du må faktisk føre det danske flag som gæsteflag, når der er danskere på
besøg. Dvs. under styrbord saling, eller hvad der svarer til på en motorbåd.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 04-10-03 08:49

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> wrote in message

Klip

> Du må faktisk føre det danske flag som gæsteflag, når der er danskere på
> besøg. Dvs. under styrbord saling, eller hvad der svarer til på en
motorbåd.

OK (mente faktiskt det var sådan)
kan du ikke forklare hvad "inder styrbord sailing" er ?
Eller præcisere hvor på en motorbåd man sætter flaget

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 04-10-03 11:17

> [...]
>
> OK (mente faktiskt det var sådan)
> kan du ikke forklare hvad "inder styrbord sailing" er ?
> Eller præcisere hvor på en motorbåd man sætter flaget

Nu har jeg ikke den store forstand på motorbåde - men på en sejlbåd er det
Under styrbord saling, dvs. halvejs oppe på masten i højre i side. På
motorbåde er det normalt, i antennemasten, på højre side - men mange
morderne motorbåde har jo ikke længere mini maste - så hvad man så gør aner
jeg faktisk ikke.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 04-10-03 11:50

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> wrote in message

Klip
> [...]
> motorbåde er det normalt, i antennemasten, på højre side - men mange
> morderne motorbåde har jo ikke længere mini maste - så hvad man så gør

Det må vel så være på styrbords side af radarbøjlen......

Fra : M. Andersson

Dato : 27-09-03 16:09

Hej Morten,
Vi har lige været afsted i august i Holland.
Det var bare fedt. Vi bestilte igennem www.Eurostudy.dk og følte at vi blev
godt guided igennem. Vi sejlede den sydlige rute fra loosdrecht ned til
Utrecht over til Gouda og op til Amsterdam over til Muiden og tilbage til
Loosdrecht. Kan kun anbefales.
Med hensyn til sejlererfaring behøver man ikke den store skippereksamen for
at styre båden, men det er korrekt at den er langsom og man skal huske at
lægge til i læ side ved broerne, hvis man skal vente lidt.
Jeg vil dog råde dig at lære de knob man bruger når man lægger til, herunder
pælestik og dobbelt halvstik.
Hollænderne er søde, supermarkederne er bedre end i Danmark.
Sørg for at få en båd men overdækket agterdæk, det er rart man kan sidde ude
om aftenen selv når duggen falder. Desuden forstyrer det ikke børnene.
God tur
vh
Morten

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 27-09-03 17:16

"M. Andersson" <m.andersson@mail.dk> wrote in message
> Hej Morten,
> Vi har lige været afsted i august i Holland.
> Det var bare fedt.

Det lyder rigtigt godt

> Vi bestilte igennem www.Eurostudy.dk og følte at vi blev
> godt guided igennem.

Er et af de steder jeg selv har kigget, men fandt frem til de andre
både efter lidt længere søgen - og dem syntes jeg bedre matchede
de ønsker (læs: drømme) jeg har

> Vi sejlede den sydlige rute fra loosdrecht ned til
> Utrecht over til Gouda og op til Amsterdam over til Muiden og tilbage til
> Loosdrecht. Kan kun anbefales.

Skal jeg bestemt huske når jeg planlægger ture - Muiden er der vi
(formentligt) skal starte fra.

> [...]
> at styre båden, men det er korrekt at den er langsom og man skal huske at
> lægge til i læ side ved broerne, hvis man skal vente lidt.

Ja - det er noget med der vist godt kan være en del strøm i floderne.

> Jeg vil dog råde dig at lære de knob man bruger når man lægger til,
herunder
> pælestik og dobbelt halvstik.

Godt tip tror jeg !

> [...]
ude
> om aftenen selv når duggen falder. Desuden forstyrer det ikke børnene.

Det vil jeg checke - men jeg tror jeg har lagt mig - mere eller mindre -
fast
på en bestemt nemlig: (må ikke leje større.....)
http://www.muidenyachtcharter.nl/Duits/paginas/princess.htm
Nu er der nemlig ved at være tilslutning fra alle

> God tur

Takker - Jeg glæder mig allerede !

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 02-10-03 22:01

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> wrote in message

> Hvis vi kun skal min del af familien af sted (2voksne/3børn) har
> [...]

Efter at have kigget endnu mere på nettet (er nu oppe på
omkring 30 websites, og 10 af dem puttet i et excell ark)
er jeg mere til denne:
http://www.aqualux.nl/de/a_rubio.htm (rigtig godt udstyret !)
eller
http://www.brekken.nl/uk/ycharter/unico1100/pag1.html
men den har ikke 220v og det der dermed følger.
Den er godt nok også her:
http://www.aquanaut.nl/boot.asp?SitePlekID=1&MenuID=1190&ID=95
men den er dyrere og ikke beskrevet, så der aner man jo ikke
hvad man får (før de svarer på mailen )

Nogle kommentarer til valgene ??
Alle skulle have bov og agter propel, køleskab og to styrepladser.
Tilbage af vigtige ting er vel kun 220v og en badeplatform....... ?

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 05-10-03 22:48

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> wrote in message

> Vi skal enten hele familien af sted (5voksne/5børn) og har så fundet
> [...]

Efter familierådet i dag meldte alle sig til og besluttede sig for
"The Constallation" der er nederst på siden her:
http://www.yachtcharter-skipperclub.com/vloot5-eng.htm#3

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-03 23:01

> [...]

> Efter familierådet i dag meldte alle sig til og besluttede sig for
> "The Constallation" der er nederst på siden her:

Tillykke med enigheden samt valget af "jolle".

Den kan i bestemt været bekendt at ses i...)))

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 05-10-03 23:30

Klip
> Tillykke med enigheden samt valget af "jolle".

Takker.

> Den kan i bestemt været bekendt at ses i...)))

Som jeg plejer at sige når folk kommenterer bilen.....
Joooo - den er vel ok

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Mogens K

Dato : 06-10-03 07:45

On Mon, 6 Oct 2003 00:30:26 +0200, "Morten Hansen, IVAO"

>Som jeg plejer at sige når folk kommenterer bilen.....
>Joooo - den er vel ok

Rimelig stor må man sige.
Hvis jeres tur tager udgangspunkt på bureauets adresse, dækkker eet af
de kort, jeg har liggende (?), fuldstændigt området...

/Mogens

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 06-10-03 07:50

"Mogens K" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

Klip
> Rimelig stor må man sige.

Vi skal vel kunne gå lidt for sig selv hvis nødvendigt

> Hvis jeres tur tager udgangspunkt på bureauets adresse, dækkker eet af
> de kort, jeg har liggende (?), fuldstændigt området...

Perfekt !!
OT: Det blev lidt sent i nat, så skal lige have et par timer på langs.....
Er du hjemme i eftermiddag ?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-10-03 07:52

On Mon, 6 Oct 2003 08:49:48 +0200, "Morten Hansen, IVAO"
<Morten.Hansen@ivao.org> wrote:

>Perfekt !!
>OT: Det blev lidt sent i nat, så skal lige have et par timer på langs.....
>Er du hjemme i eftermiddag ?

Jeg kører ind i byen efter middag, om alt går vel
(Omega'en er færdig hos "smeden"). Du kan lige prøve at ringe, når du
er stået op.

/Mogens

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-10-03 23:29

Morten Hansen, IVAO wrote:
> [...]
>
> Efter familierådet i dag meldte alle sig til og besluttede sig for
> "The Constallation" der er nederst på siden her:

Jammen tillykke og god tur, pas nu på det ikke ender med at du kommer hjem
og siger "sådan en vil jeg have"

/carsten

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 05-10-03 23:37

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message

Klip
> Jammen tillykke og god tur,

Takker - jeg er overbevist om at det bliver en af vores bedste ferier.

> pas nu på det ikke ender med at du kommer hjem
> og siger "sådan en vil jeg have"

Jeg kommer hjem og vil ha'
http://www.sunseeker.com/range/flybridge/m74.htm

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-03 23:58

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kommer hjem og vil ha'
> http://www.sunseeker.com/range/flybridge/m74.htm

Den kan vel klares med et pauselån i huset...)

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 06-10-03 07:17

> Den kan vel klares med et pauselån i huset...)

hahaha - ja man sku' ha' et hus man kunne tage pauselån i

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-03 23:39

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jammen tillykke og god tur, pas nu på det ikke ender med at du kommer
hjem
> og siger "sådan en vil jeg have"

Ha ha .... så skal han "kun" spare en 350.000 til 400.000 Euro sammen.

Hr. Bjørn