Lucas-problemet
Fra : Tais

Dato : 26-09-03 22:16

Hej NG,
Jeg er stødt på følgende opgave mht. Lucas problemet, og jeg mangler
nogen bud på hvad svaret til denne er.

"Hver aften afsejler et skib fra Le Havre med kurs mod New York, og
samtidigt afsejler et skib den modsatte vej. Turen tager 7 dage og 7 nætter.
Hvor mange New York - Le Havre - skibe vil et skib der i aften forlader Le
Havre, møde på vej mod New York.
Mvh. Tais

P.s. Nogen der ved hvad "Lucas-problemet" hedder på engelsk

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-09-03 22:30

"Tais" <taisclaridge@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3f74aca6$0$32505$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej NG,
> Jeg er stødt på følgende opgave mht. Lucas problemet, og jeg mangler
> nogen bud på hvad svaret til denne er.

http://www.nrich.maths.org.uk/mathsf/journalf/mar98/prob3.html

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-09-03 23:49

Martin Larsen wrote:

> http://www.nrich.maths.org.uk/mathsf/journalf/mar98/prob3.html

Endnu en måde at tænke på det på, er at finde ud af hvor mange skibe
der i alt pendler på ruten. Da ét skib bruger syv døgn på turen og
angiveligt ligger ét døgn i havn og dernæst brug syv døgn på retur-
rejsen og ligger i den anden havn i ét døgn, må vi forvente at det
tager 16 døgn fra et bestemt skib afgår fra Le Havre, til det samme
skib afgår derfra igen. Der er derfor 16 skibe der sejler på ruten.
Ét skib møder derfor 15 andre.

Dette blot for at supplere den forklaring der gives i linket.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-03 00:04

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Endnu en måde at tænke på det på, er at finde ud af hvor mange skibe
>der i alt pendler på ruten.

Jeg tænkte: Hvor mange skibe ligger der og pladrer rundt på vej
til havnen i det sekund et skib lægger fra kaj? Det er 8.

Hokus pokus transpoterer jeg det til den anden havn på et sekund
og lader det vente 7 døgn. Hvor mange nye afgange vil det så se.
Svaret er 7. I alt 15.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-09-03 11:42

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3F74C26F.62AF425E@jeppesn.dk...

> Dette blot for at supplere den forklaring der gives i linket.

Ja, jeg synes den var ret nem og spekulerede over hvor den skjulte
finte var. Den bestod i at der ikke var nogen.
Mærkeligt at de skriver at det tog et år før der indløb løsninger.
Måske en indikation på regnekunstens beskedne udbredelse på
det tidspunkt.
Det er iøvrigt den samme Lucas som fandt på Towers of Hanoi
og Lucas-Lehmer testen.
http://www-gap.dcs.st-and.ac.uk/~history/Mathematicians/Lucas.html

Mvh
Martin

Fra : Tais

Dato : 27-09-03 12:45

Tak for det fine link.. Det var til stor nytte........