Skærme
Fijala 3554
Hertz ???
Fra : Jesper Andersen

Dato : 26-09-03 19:11

Hej alle..

Jeg skal svare på hvad Hertz er.... Er der nogle der har et bud på hvad det
er??

I skal bare lige vide at det er om hvad 100 HZ er på et fjernsyn, men det er
der ingen nyhedgrupper om.

mvh.

jesper

Fra : Jacob Rasmussen

Dato : 26-09-03 19:22

Jesper Andersen wrote:
> [...]
> er??
>
> I skal bare lige vide at det er om hvad 100 HZ er på et fjernsyn, men det er

Hertz (Hz) er SI-enheden for frekvenser. En skærm eller et fjernsyn der
kører 100Hz viser 100 billeder pr. sekund.

/Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-03 22:29

>Hertz (Hz) er SI-enheden for frekvenser. En skærm eller et fjernsyn der
>kører 100Hz viser 100 billeder pr. sekund.
Nop, den optegner bare skærmen 100x pr.sek., Antallet af billeder er det
samme.

Fra : Simon Ravn

Dato : 27-09-03 01:02

On Fri, 26 Sep 2003 21:29:04 GMT, hj wrote:

>Nop, den optegner bare skærmen 100x pr.sek., Antallet af billeder er det
>samme.

.... Og faktisk opdateres der jo kun 100 HALVBILLEDER per sekund på et
100hz TV... :)

Simon Ravn

http://www.melomaniac.dk

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-09-03 19:39

On Fri, 26 Sep 2003 20:11:20 +0200, Jesper Andersen wrote:

> Jeg skal svare på hvad Hertz er.... Er der nogle der har et bud på hvad det
> er??

Var det ikke det DU skulle svare på?

> I skal bare lige vide at det er om hvad 100 HZ er på et fjernsyn, men det er
> der ingen nyhedgrupper om.

Jo, det er der da.

Prøv at kaste et blik på fx. denne side.
http://www.bornholm-gym.dk/elev/99/y/fysik/fysik/gr2/bteori.htm

Det har jo noget at gøre med svingninger/antal opdateringer.

--
Lars

Fra : OZ

Dato : 26-09-03 21:37

"Jesper Andersen" <jesper.kyhn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad det
> er??
>
> I skal bare lige vide at det er om hvad 100 HZ er på et fjernsyn,

Hertz el. Hz betyder svingninger pr. sekund.
For at give dig et eks., så svinger lysnettet med 50 Hz.
Det vil sige, at du vil kunne måle 50 såkaldte sinuskurver pr. sek.
Når du taler om 100Hz-TV, så har det med opdateringen af billedet på
skærmen at gøre.
Et 100Hz-TV opdaterer billedet dobbelt så mange gange pr. sek. som ved
et alm. 50Hz-TV.
Derfor opfattes billedet meget roligere.
Såre simpelt.

Mvh.

Fra : Christian Spøer

Dato : 27-09-03 09:18

> [...]
> et alm. 50Hz-TV.
> Derfor opfattes billedet meget roligere.

Det er skærmen, der bliver opdateret 100 el. 50 gange pr. sek. Ikke
billedet.
Da PAL (så vidt jeg husker) bliver sendt med 30 billeder pr. sek, bliver
hvert billede altså opdateret:
50Hz/30=1.67 gange pr. billede
100Hz/30=3.33 gange pr. billede

Så skulle den vist være på plads ;)

Mvh
Christian

Fra : The Amazing Grace

Dato : 27-09-03 11:28

"Christian Spøer" wrote:

> [...]
> billedet.
> Da PAL (så vidt jeg husker) bliver sendt med 30 billeder pr. sek, bliver

Nix - PAL sendes med 50 halvbilleder pr. sekund.

Tænker man sig skærmens vandrette linjer nummereret, så indeholder det ene
halvbillede alle de ulige skærmlinjer, og det andet indeholder de lige.

Det der er værd at bemærke er, at de to halvbilleder også bliver optaget
hver for sig
i TV-kameraet, hver 1/50 sek forskudt.

Det går fint i et almindeligt 50 Hz TV, fordi det netop også viser
halvbillederne et ad gangen, 1/50 sek forskudt. Men i 100 Hz TV (og
progressive scan) giver det problemer at de to halvbilleder ikke er
optaget i samme øjeblik. Problemet ses tydeligst med tekst der løber
vandret henad skærmen - den virker sløret.

NTSC sendes forresten med 60 halvbilleder pr. sekund. Standarden er såda
n, fordi TV-apparaterne er designet udfra frekvensen på lysnettet, som
netop er 50 i Europa og 60 i USA.

Mads Hansen
--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-03 14:47

>Nix - PAL sendes med 50 halvbilleder pr. sekund.
Hvilken også giver 25 hele billeder pr.sek
..

Fra : Jakob

Dato : 28-09-03 01:11

Men han skrev 30fps til PAL, ergo har han ret.

--
Mvh Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-10-03 18:39

In article <bl58uk$357$1@sunsite.dk>, Jakob@privat.tele.dk says...
> Men han skrev 30fps til PAL, ergo har han ret.

Nej...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : povlhp@mail.home.ter~

Dato : 28-09-03 16:08

On 2003-09-27, wera <> wrote:
>>> 50Hz/30=1.67 gange pr. billede

> Hvilken også giver 25 hele billeder pr.sek

Dette er IKKE korrekt.

De 2 halvbilleder er tidsmæssigt forskudt, og kan ikke sættes
sammen til et komplet billede i 720x576 (PAL opløsning).
Det er hvad man kalder interlacing.

Hvis du tager et billede hvor der er vandret bevægelse, og ser på
computeren, i 720x576 så ser en lodret genstand ofte sådan ud:

De to halvbilleder er optaget efter hinaden. Det er ikke et billede der
sendes af 2 gange.

Fra : povlhp@mail.home.ter~

Dato : 27-09-03 11:45

On 2003-09-26, OZ <None@host.com> wrote:
> Et 100Hz-TV opdaterer billedet dobbelt så mange gange pr. sek. som ved
> et alm. 50Hz-TV.
> Derfor opfattes billedet meget roligere.
> Såre simpelt.

Et billigt 100Hz TV giver et skodbillede, da TV er sendt som 50 halvbilleder
per sekund. Dvs halvbillede 1 viser tidsmæssigt noget der lå før
halvbillede 2.

Et 100 Hz TV viser billede 1 + billede 2 + billede 1 + billede 2, hvilket
giver skygger og mange andre problemer. Kun dyre TV der laver digital
billedebehandling kan levere et rimeligt 100Hz billede.

Det næste trin er TFT skærme, som kører fremragende i 50Hz / 60Hz, fordi
de ikke skal gentagne billede hver gang (flimmer på TV skyldes at man
bombarderer fosfor på skærmen med energi så det lyser i 1/25 sekund, men
lyset aftager over denne periode). TFT skærme har altid lys i alle prikker,
og man kan så skifte farven på hver prik eksempelvis 60 gange i
sekundet, men man kalder det stadig 60Hz.