Strømforsyning ind 11-19V ud 12V
Fra : Aniculapeter

Dato : 26-09-03 17:50

Jeg fandt denne
http://mini-itx.com/store/?c=19#psu

Peter

Fra : Aniculapeter

Dato : 26-09-03 18:52

Rettelse: input range er fra 10V til 19V og ikke fra 11V til 19V som skrevet

max output er 72Watt og prisen er 99£

Fra : Hans Olsen

Dato : 26-09-03 20:12

> Rettelse: input range er fra 10V til 19V og ikke fra 11V til 19V som
skrevet
Hej
Og hvad skal den lige anvendes til ?

MVH
Hans Olsen

Fra : nereid

Dato : 27-09-03 10:38

"Hans Olsen" skrev :

> Og hvad skal den lige anvendes til ?

Hvis man vil tilslutte en computer eller et LCD TV til bådens 12V system
skal det kunne tåle spændinger fra ca. 11V til ca. 15V, da spændingen
svinger inden for dette interval alt efter om maskinen kører eller om
landstrømmen er sluttet til o.s.v.
Det kan man ikke gå ud fra at de kan. For mange produkter er indput-kravet
angivet som plus/minus 5%. 11,4V-12,6V Man må derfor siker en tilgang af
passende konstant spænding.

En måde at gøre det på er først at lave strømmen om til 220V og derefter
tilbage til 12V, men det medfører et strømtab og virker umidelbart som en
unødvendig omvej. Det forekommer mig bedre hvis man kan gå den direkte vej.
De fleste både har i forvejen en lader/strømforsyning så der er intet
problem i at køre et 12V system på landstrøm når det er tilgængeligt.
(Folk der arbejder med bil-computere "carputer" har samme problem)

Jeg har haft svært ved at finde solid information om emnet. Jeg ved endnu
for lidt om problematikken, men er i gang med at undersøge sagen.
Bidrag med viden vil falde på et tørt sted.

Her er nogle flere relevante links:
http://www.opussolutions.com/150watt.html
http://www.sproggy.freeserve.co.uk/
http://www.thisstrife.com/carproject/index_chapter_4.asp
http://www.mp3car.com/vbulletin/forumdisplay.php?f=11

Peter

PS.: Jeg er ved at undersøge om jeg skal bygge en mni ITX computer med en
LCD TV/VGA skærm til båden. Det ville blive et alt i et apparat med tv
"jukebox" dvd afspiller navigations-program (Ozi explorer og DLSK)
kontorprogrammer o.s.v. Et "vidunder-appatet" til en husbåd der sejler.
Det ser ud til at prisen er på niveau med en bærbar.
Inspiration til mini-ITX computere: http://mini-itx.com/

Fra : Hans Olsen

Dato : 27-09-03 11:40

"nereid" <nereid@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
Klip en hel masse.
Ja men du har da helt ret i behovet med stabil strømforsyning, men til den
pris ?
nu har jeg i 1½ år brugt denne:
http://www.topdane.dk/GpsForPC.htm
og det har virket fint, både i bilen og båden med bærbar.
Den er mere anvendelig - da der er mulighed for forskellige
volt.
MVH
Hans Olsen

Fra : Aniculapeter

Dato : 27-09-03 13:55

Tak for tippet. Den vil jeg undersøge, jeg har netop ikke kunnet finde et
produkt til en "rimelig" pris.

Peter

"Hans Olsen" skrev

Fra : Hans Olsen

Dato : 27-09-03 14:07

> Tak for tippet. Den vil jeg undersøge, jeg har netop ikke kunnet finde et
> produkt til en "rimelig" pris.
Jeg nogle nye næsten magen til, men med
samme data, 400,- plus porto.
MVH
Hans Olsen

Fra : dk.fritid.sejlads

Dato : 29-09-03 22:57

????
> Jeg nogle nye næsten magen til, men med
> samme data, 400,- plus porto.
> MVH
> Hans Olsen

Hvor har du set disse?

Fra : Hans Olsen

Dato : 30-09-03 16:06

"dk.fritid.sejlads" <bierstedif@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> ????
> Hvor har du set disse?

Hej
Jeg ser på dem hver dag, jeg har
et par stykker i overskud, hvis du mangler.
MVH
Hans