hvordan kalder man anden database +??
Fra : Thomas

Dato : 26-09-03 11:41

hejsa

hvordan connecter jeg til en anden database for at hente udtræk ??

før connectede jeg bare til localhost da det lå på samme server, hvordan gør
man ved anden server )

Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-09-03 11:47

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote in

> før connectede jeg bare til localhost da det lå på samme server,
> hvordan gør man ved anden server )

Der er en rigtig god dokumentation til PHP, der står hvordan du gør.

http://dk.php.net/

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Thomas

Dato : 26-09-03 12:00

> Der er en rigtig god dokumentation til PHP, der står hvordan du gør.
>
> http://dk.php.net/

Som altid er denne gruppe dejligt hjælpsomme, for en nybegynder er php.net
en jungle.

men rolig, der findes heldigvis andre steder hvor man ikke har noget imod at
give en hjælpende hånd.

der vil jeg nu begive mig hen

thomas

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-09-03 15:25

Thomas wrote:

> Som altid er denne gruppe dejligt hjælpsomme, for en nybegynder er php.net
> en jungle.

Hvid du vil lære PHP, er manualen en uvurdérlig resource, som du lige så
kan lære at finde rundt i nu.

Da du forbinder til en database med mysql_connect() funktionen, kunne du
jo prøve at søge på dk.php.net - de har lavet et søgefelt til det formål.

Search for: mysql_connect [tryk enter]

Mvh
Tonni

Fra : Jimmy

Dato : 26-09-03 14:25

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> wrote in message
> "Thomas" <thomas@4701.dk> wrote in

> Der er en rigtig god dokumentation til PHP, der står hvordan du gør.
>
> http://dk.php.net/

Hvis du ikke ønsker at hjælpe ham er spørgeren langt bedre stillet, hvis du
undlod at give den slags intetsigende og nedladende svar.
Det er korrekt, at informationen kan findes derinde, men en hjælp til at
finde det ville være på sin plads.

Til Thomas: Jeg stillede tidligere det samme spørgsmål, hvor Tonni Aagesen
gav mig svaret (jeg undrer mig over at han ikke giver dig det samme svar
nu).

http://dk.php.net/manual/en/function.mysql-select-db.php

Tråden er fra 19/9 og hedder "Åbne flere databaser" og hele pointen er, at
der kan angives forskellige links til de forskellige databaser, når man
f.eks. SELECTer.

Mvh
Jimmy

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-09-03 14:32

Jimmy wrote:

> [...]
> undlod at give den slags intetsigende og nedladende svar.
> Det er korrekt, at informationen kan findes derinde, men en hjælp til at

Hvad er det for noget pjat? Jeg kan ikke se problemet i hans svar.

> Til Thomas: Jeg stillede tidligere det samme spørgsmål, hvor Tonni Aagesen
> gav mig svaret (jeg undrer mig over at han ikke giver dig det samme svar
> nu).

Nej.. så har du misforstået spørgsmålet - ellers har jeg.

> [...]
> der kan angives forskellige links til de forskellige databaser, når man

Er ret sikker på problemet ligger i at connecte til database serveren...
ikke databasen i sig selv. Ellers giver det ingen mening at en database
skulle ligge på en anden server? (Da det jo i ret stor sandsynlighed
også ville være en anden server).

Før connectede han således:

mysql_connect("localhost", "brugernavn", "password");

Nu skal han blot connecte således:

mysql_connect("Host eller IP", "brugernavn", "password");
Et par eksempler:
mysql_connect("mysql.minudbyder.dk", "brugernavn", "password");
eller
mysql_connect("192.168.1.150", "brugernavn", "password");

Ovenstående er er fint forklaret på PHP.net ;)

mvh
Johan

Fra : Jimmy

Dato : 26-09-03 14:38

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message

> Hvad er det for noget pjat? Jeg kan ikke se problemet i hans svar.

Det regnende jeg heller ikke med.
Det er der sikkert mange der ikke kan.
Det er jo forbudt at anfægte en "gammel i gruppens" svar uanset hvor
ubrugeligt det end måtte være.

Johan, det *er* ikke nogen hjælp at henvise til php.nets hovedside, hvilket
Henrik også udmærket var klar over da han skrev det.

Som Thomas skriver "for en nybegynder er php.net en jungle."

> Nej.. så har du misforstået spørgsmålet - ellers har jeg.

Sikkert - jeg venter til Thomas har skrevet igen med at tage stilling, da
tråden nu bliver floodet af alle mulige, som vil give deres besyv med
omkring hvor fantastisk Henriks nedladende og ubrugelige svar var og om hvor
dum jeg er.

Mvh
Jimmy

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-09-03 14:42

Jimmy wrote:

> Det regnende jeg heller ikke med.
> Det er der sikkert mange der ikke kan.
> Det er jo forbudt at anfægte en "gammel i gruppens" svar uanset hvor
> ubrugeligt det end måtte være.

Næææh, hvor har du det fra? Jeg hjælper mange brugere, som blot kunne
have slået op i manualen (og lært mere deraf).

> Johan, det *er* ikke nogen hjælp at henvise til php.nets hovedside, hvilket
> Henrik også udmærket var klar over da han skrev det.

Nu er det jo således at Thomas før har brugt samme funktion. Så vidt jeg
kan se handler det blot om nogle ændringer af parametre. Jeg skal dog
ikke afvise at jeg tager fejl. Men hvis jeg ikke gør, så synes jeg
henvisningen er helt fint (okay, jeg ville nok have sat /mysql_connect
bagefter, men lad det ligge).

> Som Thomas skriver "for en nybegynder er php.net en jungle."

Jah, men hvis man ikke lærer at finde rundt i den - før eller siden - så
mener jeg ikke man kan blive en "god php programmør".

mvh
Johan

Fra : Jimmy

Dato : 26-09-03 14:49

> Næææh, hvor har du det fra?

Been there, done that.

> Jeg hjælper mange brugere, som blot kunne
> have slået op i manualen (og lært mere deraf).

Det synes jeg er super.
Det samme gør jeg.
Hvis man ikke ønsker at hjælpe skal man helt lade være.

> Nu er det jo således at Thomas før har brugt samme funktion.

Det har jeg *ingen* ide om og det har i min verden ingen relevans for svar
på hans fremtidige spørgsmål.

> Men hvis jeg ikke gør, så synes jeg
> henvisningen er helt fint

google.com er lige så god en henvisning så.

> (okay, jeg ville nok have sat /mysql_connect
> bagefter, men lad det ligge).

Ja det ville du helt sikkert.
Dit formål ville også have været et andet, nemlig at yde reel hjælp.

Mvh
Jimmy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-09-03 19:29

Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com> wrote in

> (okay, jeg ville nok have sat /mysql_connect
> bagefter, men lad det ligge).

Bare ærgeligt hvis det ikke var MySQL der skulle bruges...

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-09-03 09:09

Henrik Stidsen wrote:
> Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com> wrote in

> Bare ærgeligt hvis det ikke var MySQL der skulle bruges...

Hehe, jah... det var måske også en god ting at skrive i spørgsmålet :)
Ved faktisk ikke hvorfor jeg har fået ind i hovedet at det var MySQL ;)

mvh
Johan

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-09-03 19:28

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote in

> Johan, det *er* ikke nogen hjælp at henvise til php.nets
> hovedside, hvilket Henrik også udmærket var klar over da han
> skrev det.

Sorry, men der var ingen info om hvilken database det var så derfor
ikke nogen shortcut URL til manualens side om det. Om det er
manualens forside eller PHP.net der henvises til er temmelig
ligemeget så.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-09-03 17:23

Jimmy wrote:

> Til Thomas: Jeg stillede tidligere det samme spørgsmål, hvor Tonni Aagesen
> gav mig svaret (jeg undrer mig over at han ikke giver dig det samme svar
> nu).

Det hænger sammen med at jeg, lige som Johan, har forstået spørgsmålet
anderledes end dig.

Mvh
Tonni

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-09-03 19:27

> [...]
> nedladende svar. Det er korrekt, at informationen kan findes
> derinde, men en hjælp til at finde det ville være på sin plads.

Hvis jeg gir dig en fisk kan du spise i dag, lærer jeg dig at fiske
kan du spise hver dag.

Hvis jeg lærer dig hvordan du gør kan du løse dette problem, viser
jeg dig manualen kan du løse det næste problem også.

Der er da intet nedladene i at henvise til manualen udemærkede
forklaring.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-09-03 19:41

On Fri, 26 Sep 2003 18:27:00 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

>Hvis jeg lærer dig hvordan du gør kan du løse dette problem, viser
>jeg dig manualen kan du løse det næste problem også.

Jo, PHP-manualen hjælper i lige så høj grad folk med at skrive PHP,
som en engelsk-dansk-ordbog hjælper folk at snakke engelsk.
Alternativt kan vi blot henvise til Google.

PHP-manualen er en reference-manual, der i højere grad omhandler
syntaks end semantik

>Der er da intet nedladene i at henvise til manualen udemærkede
>forklaring.

Er personen en ny bruger, er det ikke sikkert, at"resource
mysql_connect ( [string server [, string username [, string password
[, bool new_link [, int client_flags]]]]])" giver så meget mening.

(nu plejer jeg ikke at påtale folks stavefejl, men i denne kontekst
ville det være passende at henvise til
http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet - så kan du stave rigtigt næste
gang... hvad du havde stavet forkert? Det kan du jo bare slå op ;)

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: i dag (og ikke idag)

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-09-03 22:30

Peter Brodersen wrote:

> Er personen en ny bruger, er det ikke sikkert, at"resource
> mysql_connect ( [string server [, string username [, string password
> [, bool new_link [, int client_flags]]]]])" giver så meget mening.

Omvendt er det længe siden jeg har set et indlæg alá:

Jeg har en side med noget php, som bla. laver en
mysql_connect("localhost", "**", "**"), hvor jeg gerne vil forbinde til
en anden database/server. Jeg søgte lidt på nettet og fandt en
manualside på php.dk, men kan nogen forklare dette:

"resource mysql_connect ( [string server [, string username [, string
password [, bool new_link [, int client_flags]]]]])"

Hvad betyder det?

Jeg tror, det er den evne/vilje til at søge/prøve selv inden man stiller
spørgsmål, jeg personligt prøver at fremelske gennem mine svar.

Mvh
Tonni

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-09-03 00:27

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote in

> PHP-manualen er en reference-manual, der i højere grad omhandler
> syntaks end semantik

Til gengæld har den glimrende eksempler og som oftest en masse
brugerkommentarer.

> Er personen en ny bruger, er det ikke sikkert, at"resource
> mysql_connect ( [string server [, string username [, string
> password [, bool new_link [, int client_flags]]]]])" giver så
> meget mening.

Men hvis man læser videre bliver det hele forklaret med helt rigtige
menneskeord - det er altså ikke særlig svært *hvis* man vil.

Fra : Jimmy

Dato : 26-09-03 19:41

> [...]

> Hvis jeg lærer dig hvordan du gør kan du løse dette problem, viser
> jeg dig manualen kan du løse det næste problem også.

Nej.
Som Thomas skrev "for en nybegynder er php.net en jungle."

> Der er da intet nedladene i at henvise til manualen udemærkede
> forklaring.

Nej da.
Men det gjorde du jo ikke.
Du skrev blot "gå ind på denne hovedside" uden nogen som helst forklaring.

Det "svar" hjælper intet, hvilket du også kan se på Thomas' svar.

I øvrigt er det jo langt fra første gang du poster den slags one-liners som
*intet* hjælper den der søger hjælpen.
Du kan sikkert overbevise en masse gamle i gruppen om at dit svar var intet
mindre end et vidunder, men fælles for dine indlæg er, at du gerne må være
newbie, se f.eks. på dit spørgsmål i .database, hvor du mente 10 MB MySQL
plads var for lidt til dit endnu ikke startede site, mens andre ikke må være
newbies, se denne tråd.

Alle svar kan findes på Google. Skulle man følge dig skulle man nedlægge
alle nyhedsgrupper, da gruppern jo må være overflødige.

Mvh
Jimmy

Fra : Leonard

Dato : 26-09-03 20:21

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote:

>Du kan sikkert overbevise en masse gamle i gruppen om at dit svar var intet
>mindre end et vidunder,

Hvilke "gamle i gruppen" mener du?
- så vidt jeg kan læse i denne tråd er der ingen andre end Henrik, der
synes det er nyttigt, det han har svaret.
Derudover er denne tråd ret så afsporet efterhånden ...
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-09-03 00:29

Leonard <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote in

> - så vidt jeg kan læse i denne tråd er der ingen andre end
> Henrik, der synes det er nyttigt, det han har svaret.

Og selv jeg kan godt se at det ville være bedre med et mere direkte
link - men det er skisme svært at gætte sig til hvilken database der
bruges.

Hvis jeg havde givet et link til
http://dk.php.net/manual/en/function.mysql-connect.php og det så var
Oracle, Postgres eller noget helt tredje der blev brugt så ville der
bliver næsten ligeså stor opstandelse.