ipv6
Fra : Bent skohorn

Dato : 09-04-01 22:41

er der nogen der har hørt om en implementeringsplan af en art for ipv6 /
evt. om der er nogle 'store' der bruger det? f.eks om cisco ell. lign. har
noget konkret? De rigtige skal jo bare starte på det.. så skal resten nok
følge efter...

Er der nogle folk der har et par gode pro's / con's ? ud over at det kommer
til at koste en bondegård at få udbredt..

skohorn

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 10-04-01 08:02

In article <9ata8a$ecc$1@news.inet.tele.dk>, "Bent skohorn" <a@b.c> wrote:

> [...]
> evt. om der er nogle 'store' der bruger det? f.eks om cisco ell. lign.
> har noget konkret? De rigtige skal jo bare starte på det.. så skal

kig på www.ipv6forum.com, www.6bone.net og hs247.com

Du skal nok ikke regne med at Cisco er dem der sparker udviklingen igang
(den har forøvrigt været igang fra mange andre sider siden midten af
1990'erne !) - check engang www.ericssontelebit.dk
Det er primært TELE-området der kan gøre brug af bl.a. alle de mange
adresser.

> Er der nogle folk der har et par gode pro's / con's ? ud over at det
> kommer til at koste en bondegård at få udbredt..

Hvorfor kommer det til at koste en bondegård? De fleste IP-stakke skal
opdateres til en ny version - der er tale om ren SW.

mvh. Palle

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 10-04-01 13:14

Hej!

> Hvorfor kommer det til at koste en bondegård? De fleste IP-stakke skal
> opdateres til en ny version - der er tale om ren SW.

Hvis man vil prøve at eksperimentrere hjemme, kan man f.eks. bruge Linux, hvor
IPv6 er blevet implementeret.. Til M$ findes der noget der hedder et
'technology preview' (prøv at søge hos MS) hvor man kan prøve IPv6.

-Thomas

Fra : Bent skohorn

Dato : 10-04-01 17:12

"Palle Lyckegard" <Palle.LyckegaardANTISPAM@ted.ericsson.dk> wrote in
message news:9auabl$fev$1@newstoo.ericsson.se...

> kig på www.ipv6forum.com, www.6bone.net og hs247.com

Takker :)

> Du skal nok ikke regne med at Cisco er dem der sparker udviklingen igang
> (den har forøvrigt været igang fra mange andre sider siden midten af
> 1990'erne !) - check engang www.ericssontelebit.dk
Ovenstående er vist blevet glemt .. sidste nyhed er fra 29/5-2000 :(

> Hvorfor kommer det til at koste en bondegård? De fleste IP-stakke skal
> opdateres til en ny version - der er tale om ren SW.

og den software der skal opgraderes sidder i en masse hardware.. som nok
ikke liige er forberedt på det. Og skal det ske med et snuptag over hele
verden? Eller skal der startes et sted, f.eks en ISP's centrale netværk? Nok
det sidste. Hvad skal så sørge for at tingene kan snakke sammen?
Migreringsprodukter.. de bliver nok ikke gratis.. Så vidt jeg ved tjente
Olicom en pæn sjat på migreringsprodukter fra token ring til ethernet..
spørgsmålet er bare hvem der render med kagen den her gang..

Skohorn

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 10-04-01 17:34

Hej!

> [...]
> Olicom en pæn sjat på migreringsprodukter fra token ring til ethernet..
> spørgsmålet er bare hvem der render med kagen den her gang..

Hardware som hub og switches er ikke berørt - routere er måske men fordi IPv6 er
designet til at kunne co-eksistere med ipV4 er det ikke sikkert det vil give
store problemer.

IPv6 er designet således at protokollen kan 'sættes i drift' over en lang
periode, netop fordi man ikke kan gøre det på en gang. Man kan tunnel'e IPv6 til
IPv6 trafik over et IPv4 netværk, og IPv6 hosts kan connecte til IPv4 hosts . Så
jeg tror ikke der bliver behov for den store mængde migrerings produkter -
udskifningen kommer til at ske løbende - husk at EDB udstyr typisk har en
levetid på mindre end 4 år, og derfor aligevel udskiftes engang imellem.

-Thomas

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 11-04-01 08:08

Hejsa,

In article <3AD33603.E8CE4C1F@email.dk>, "Thomas Kaufmann Jensen"
<kauf@email.dk> wrote:

> Hardware som hub og switches er ikke berørt - routere er måske men fordi
> IPv6 er designet til at kunne co-eksistere med ipV4 er det ikke sikkert
> det vil give store problemer.

Hvis der er tale om hubs og switches med management, dvs. SNMP eller
konfigurationsadgang via f.eks. Telnet skal IP-stakken på enheden også
køre IPv6.

Router ER helt klart berørt, da der er tale om en enhed der router
IP-datagrammer, ergo skal routeren også køre IPv6 - se engang på
http://playground.sun.com/pub/ipng/html/ipng-implementations.html

mvh. Palle

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 10-04-01 18:51

>Hvorfor kommer det til at koste en bondegård? De fleste IP-stakke skal
>opdateres til en ny version - der er tale om ren SW.

Og alle applikationer der arbejder på 32-bits IP-adresser skal ændres
til at kunne klare IPv6-adresserne. Det involverer også ændring af
mange datastrukturer på diske og af mange højniveau-netværksprotokoller.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 11-04-01 08:13

Hejsa,

In article <pph6dtgqis5c47fmem2eb8ggqlncfnn647@tnews.inet.tele.dk>,
"Jesper Dybdal" <jdunet@u4.dybdal.dk> wrote:

> Og alle applikationer der arbejder på 32-bits IP-adresser skal ændres
> til at kunne klare IPv6-adresserne. Det involverer også ændring af
> mange datastrukturer på diske og af mange højniveau-netværksprotokoller.

De dele af koden der skal ændres omfatter "Socket"-delen - programmerne
referer typisk til en Socket, der ikke nødvendigvis er IPv4 Socket - det
kan sagtens være en IPv6 Socket.
Mht. div. IPv4-adresser der er gemt i diverse datastrukturer - jeps -
ærrigeligt - måske kunne man ændre sit program så det refererer til et
hostnavn i stedet for - på den måde er det hele automatisk løst, da en
DNS-forespørgsel vil returnere den korrekte IPv(4|6)-adresse.
Der er en ret god bog her: http://www.kohala.com/start/unpv12e.html

mvh. Palle