Areal
Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 25-09-03 22:54

Hej.

Min gamle moder har fortalt at de hjemme havde 60 tønder sæde. Hvordan
finder jeg ud af hvor mange hektar det er uden at skulle til at kigge i
forskellige arkiver? Er der en måde at beregne det på?

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-09-03 23:36

Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@hmail.dk> skrev Thu, 25 Sep 2003 23:54:12
+0200

>Min gamle moder har fortalt at de hjemme havde 60 tønder sæde. Hvordan
>finder jeg ud af hvor mange hektar det er uden at skulle til at kigge i
>forskellige arkiver? Er der en måde at beregne det på?

Jeg mener en Tønde Sæde (ligesom en Tønde Land) er det areal som kan
besås med 1 tønde udsæd.

1 Tønde Land er = 14.000 kvadratalen dvs. 5.516 m² eller 0,55 hektar.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 26-09-03 10:29

Arne Feldborg skrev:

> [...]
>besås med 1 tønde udsæd.
>
>1 Tønde Land er = 14.000 kvadratalen dvs. 5.516 m² eller 0,55 hektar.

Det er der åbenbart delte meninger om så indtil videre holder jeg mig til
ovenstående.
Tak for det.

--
Venlig hilsen
Asbjørn M.

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 26-09-03 01:55

"Asbjørn M. Nielsen" <asbjorn@hmail.dk> skrev i melding
> [...]
> finder jeg ud af hvor mange hektar det er uden at skulle til at kigge i
> forskellige arkiver? Er der en måde at beregne det på?

I Norge varierer opplysningene om hvor mange liter en
tønne var mellom 139 liter og 144 liter. Hvis jeg blander
med noe annet nå, så håper jeg noen korrigerer meg.

Anne Lise Hovdal

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 26-09-03 10:29

Anne Lise Hovdal skrev:

>I Norge varierer opplysningene om hvor mange liter en
>tønne var mellom 139 liter og 144 liter. Hvis jeg blander
>med noe annet nå, så håper jeg noen korrigerer meg.

Jeg taler om areal, du taler om mængde og det er jo ikke det samme.

--
Venlig hilsen
Asbjørn M.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 28-09-03 16:55

"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> wrote in message news:W5Mcb.25759$os2.356639@news2.e.nsc.no...

> "Asbjørn M. Nielsen" <asbjorn@hmail.dk> skrev i melding

> I Norge varierer opplysningene om hvor mange liter en
> tønne var mellom 139 liter og 144 liter. Hvis jeg blander
> med noe annet nå, så håper jeg noen korrigerer meg.

På Færøerne
størelse av et mark (værdi)
er forskelligt efter
grundjordens kvalitet og frugtbarhed

Hugh W

--
http://hughw36.blogspot.com GENEALOGE
http://jorvik.blogspot.com Viking

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 29-09-03 10:20

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@msn.com> skrev i melding
> "Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> wrote in message
>
> På Færøerne
> størelse av et mark (værdi)
> er forskelligt efter
> grundjordens kvalitet og frugtbarhed

Takk for den opplysningen. Det ser jo ellers ut til at
jeg misforsto det opprinnelige spørsmålet her, og det
beklager jeg.

Anne Lise Hovdal

Fra : Tom Stryhn

Dato : 26-09-03 06:08

"Asbjørn M. Nielsen" <asbjorn@hmail.dk> wrote in message
> [...]
> finder jeg ud af hvor mange hektar det er uden at skulle til at kigge i
> forskellige arkiver? Er der en måde at beregne det på?

1 Tønde Land 14.000 kvadratalen 5.516 m²
1 Tønde Hartkorn 72.000 kvadratalen 28.368 m²

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 24.09.2003

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-09-03 07:12

On Fri, 26 Sep 2003 07:07:47 +0200, "Tom Stryhn" <stryhn@email.dk>
wrote:

>1 Tønde Land 14.000 kvadratalen 5.516 m²

ja.

>1 Tønde Hartkorn 72.000 kvadratalen 28.368 m²

NEJ!!

Tønde hartkorn er ikke en arealenhed, men derimod et mål for, hvad der
kan dyrkes på et stykke jord, og er dermed helt afhængig af jordens
kvalitet.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Krabsen

Dato : 26-09-03 07:15

"Tom Stryhn" <stryhn@email.dk> skrev i en meddelelse

> 1 Tønde Land 14.000 kvadratalen 5.516 m²
> 1 Tønde Hartkorn 72.000 kvadratalen 28.368 m²

Det sidste er nu nok lidt for kategorisk. Tdr. hartkorn var ikke er
arealbetegnelse, men et mål for, hvilket udbytte et areal kunne give.
Hartkorn er 'hårdt korn', d.v.s. rug eller byg, der regnes for hårdt korn i
modsætning til det 'bløde' hvede.

Derfor svinger omregningen fra Tdr. hartkorn til Tdr. land ganske meget. På
Lolland ca. 10 tdr.land pr td. hartkorn, i Ringkjøbing op mod 45 tdr. land.
(1844-matriklen)

Da hartkorn blev brugt som grundlag for beskatning - og vel egentlig mere
retfærdig end en arealbeskatning - omregnedes mange andre ydelser til tdr.
hartkorn. F.eks. gik der normalt 12 gæs på en tønde hartkorn..

mvh

Krabsen

Fra : Jørgen Markmøller

Dato : 26-09-03 12:05

Hej Asbjørn
På Mors beregner man tit jorden i tønder sæde, og jeg mener at 1 tønder sæde
= 10.000 kvadratalen og
1 tønder land = 14.000 kvadratalen.

Hilsen
Jørgen Markmøller

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 26-09-03 18:47

Jørgen Markmøller skrev:

>Hej Asbjørn
>På Mors beregner man tit jorden i tønder sæde, og jeg mener at 1 tønder sæde
>= 10.000 kvadratalen og

Dvs. 60 tønder sæde = 600.000 kvadratalen som er lig med hvor mange hektar?
Det kan jeg ikke lige regne ud.

>1 tønder land = 14.000 kvadratalen.

Det er der meget enighed om.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Krabsen

Dato : 26-09-03 19:05

Fri, 26 Sep 2003 19:46:52 +0200, Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@hmail.dk>
skrev:

> Dvs. 60 tønder sæde = 600.000 kvadratalen som er lig med hvor mange
> hektar?
> Det kan jeg ikke lige regne ud.

Hvis 1 td. land er 14.000, så går der 2,5 kvadratalen (a2) på en
kvadratmeter (m2) Og dermed 25.000 a2 på en hektar (10.000 m2)

En td. land er lig med 5.516 m2 og dermed godt en halv hektar

mvh
Krabsen

Fra : Jørgen Markmøller

Dato : 26-09-03 22:30

Hej Asbjørn
1 tønder land = 1,4 tønder sæde
60 tønder sæde = 42,8 tønder land
42,8 tønder land = 23,64 hektar
eller som Arne Feldborg regner ud at 14.000 kvadratalen = 5516 m2 = 0,5516
hektar
så er 10.000 kvadratalen = 3940 m2 = 0,394 hektar
altså 60 tønder sæde gange 0,394 hektar = 23,64 hektar

Med venlig hilsen
Jørgen Markmøller

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 27-09-03 22:06

Jørgen Markmøller skrev:

> [...]
>hektar
>så er 10.000 kvadratalen = 3940 m2 = 0,394 hektar
>altså 60 tønder sæde gange 0,394 hektar = 23,64 hektar

Jeg har og kigget i de gamle papirer og det viser sig at de 60 tønder sæde
min mor kan huske er lig 45 tønder land og når 1 tønde land er lig 0,5516
hektar er 45 tønder land lig 24,822 hektar hvis jeg ellers kan regne.

Tak til alle for hjælpen.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : John Vennervald

Dato : 26-09-03 17:08

Ifølge denne hjemmeside http://www.roennebech.dk/ordbog/lexframes.html
(søg på hartkorn) er en tønde hartkorn følgende:

Hårdt korn, d.v.s. rug og byg. Agerjorden beregnedes i tønder land á
14.000 kvadratalen. Alt efter jordens ydeevne gik der to til tyve tønder
land til en tønde hartkorn. Oprindelig en omregningsenhed af
fæstegårdenes landgildeydelser til hårdt korn (rug el. byg). I
forbindelser med matriklerne brugt som benævnelse for gårdens samlede
ydeevne. Ud fra de enkelte jorders skønsmæssige produktionsværdi
fastsattes en hartkornsskat. 1 tønde hartkorn = 8 skæpper = 32
fjerdingkar = 96 album. Omkring 1660 blev denne beregning grundlaget for
ejendomsbeskatninger. Der udarbejdedes en matrikel over landets samlede
hartkorn. Hartkorn anvendtes som grundlag for ejendomsbeskatningen
indtil 1903, da grundlaget ændredes til en beløbsmæssig vurdering.
Betegnelsen anvendes stadig i statistikker o.lign. og i skøder på fast
ejendom.

Med venlig hilsen
John Vennervald