|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Nordic 79 Fra : Claus Pedersen
 | 
 Dato :  09-04-01 22:13
 | 
 |  | Er der nogle der ved ?
 
 Hvilken finsk skibs værft Nordic 79 (motorbåd) er bygget på, båden er fra
 1974,
 samt har værftet evt.en hjemmeside.
 
 Jeg har fundet ud af at den skrue jeg sejler med ikke er den rigtig, motoren
 køre med for mange omdrejninger ca. 3400 ved fuld gas, jeg har fået oplyst
 at max. omdrejninger skal ca. være 2800. Nu har jeg snart ringet til alle
 Volvo Penta forhandler og Korsør propelfabrik for at få oplyst hvilken Skrue
 der er den rigtig, men ikke en kan klar det.
 Så skulle der være en der ude som kende til den rigtig størrelse, samt evt.
 hvor man ellers henvender sig.
 
 mvh. Claus Pedersen
 
 
 
 
 |  |  | 
  ""ole (10-04-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ""ole
 | 
 Dato :  10-04-01 17:09
 | 
 |  | Det lyder underligt da skrue størrelse og stigning på bladene er en fast faktor
 i forhold til motor.
 Jeg har et skema over dette, men skal lige have det fundet !
 
 Claus Pedersen wrote:
 
 > Er der nogle der ved ?
 >
 > Hvilken finsk skibs værft Nordic 79 (motorbåd) er bygget på, båden er fra
 > 1974,
 > samt har værftet evt.en hjemmeside.
 >
 > Jeg har fundet ud af at den skrue jeg sejler med ikke er den rigtig, motoren
 > køre med for mange omdrejninger ca. 3400 ved fuld gas, jeg har fået oplyst
 > at max. omdrejninger skal ca. være 2800. Nu har jeg snart ringet til alle
 > Volvo Penta forhandler og Korsør propelfabrik for at få oplyst hvilken Skrue
 > der er den rigtig, men ikke en kan klar det.
 > Så skulle der være en der ude som kende til den rigtig størrelse, samt evt.
 > hvor man ellers henvender sig.
 >
 > mvh. Claus Pedersen
 
 
 
 |  |  | 
  Tore Johannesen (11-04-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tore Johannesen
 | 
 Dato :  11-04-01 07:22
 | 
 |  | Fast faktor og fast faktor, er nok så meget sagt, da andre elementer spiller
 ind. Ønsker man høj topfart eller mange kræfter ved lav fart
 (havnemanøvrer). De omdrejninger du kommer op i tyder på at propellen er for
 lille. Propelfabrikanter ved alt om det, flex-og-fold f.eks. De tager
 udgangspunkt i HK på motoren, vægt af båden og hvilke egenskaber du ønsker.
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Tore
 Dafne
 Lynetten
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |