Amberg 1915 ??
Fra : Buck

Dato : 25-09-03 19:25

Hej,
jeg har lige kigget på en Mauser 98,

Der står "Amberg 1915" på den, og ovenover er der så igen skrevet 1920.

Det står oven på selve låsestolen.

Er der nogen der kan fortælle lidt mere om "Amberg" ?

Der er iøvrigt ingen Ørn/Hagekors på denne riffel.

Og så lige et spørgsmål mere:
Der skete et eller andet med riflerne i 1937, hvad var det lige?
Folk siger at man helst skal købe en der er nyere end 1937, hvorfor?
--
/Buck

Fra : Claus Espeholt

Dato : 26-09-03 08:54

Du har jo nok en tysk G98, lavet i 1915 og så overtaget af Rigshærens
100.000 mand i 1920. Det originale løb var 74 cm men nogle er senere bygget
om med 60 cm løb.
Fra 1934 lavede tyskerne K98k med 60 cm. løb. De har alle tysk "fjerkræ".
Fra 1937 dalede kvaliteten langsomt for at gøre produktionen billigere. For
hvert år der gik forenklede man mærkning og produktion, så jeg vil sige: jo
tidligere produceret jo bedre.
MvH
Claus

Fra : Buck

Dato : 26-09-03 09:59

Tak for svaret.
Nu tror jeg at jeg vil købe riflen.

Jeg har i forvejen en Mauser fra '42, men lås+låsestol har det ikke så godt
så jeg får nok mere ud af at købe en anden riffel.

Jeg har et sportsskæfte som riflen skal bygges over i. Kender i nogen i
Sønderjylland der kan lave en bedding?

--
/Buck