/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
speedo-afvigelse ved 13" -> 15" skift
Fra : H.O


Dato : 25-09-03 18:48

subj. hvor stor forksel vil det give i procent? Vil det overhovedet være
mærkbart?
jeg overvejer nemlig at købe nogle brugte 15" lavprofil istedet for mine
normale 13" alm. dæk

vh Henrik



 
 
Thomas Krath (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 25-09-03 18:53

> subj. hvor stor forksel vil det give i procent? Vil det overhovedet
> være mærkbart?
> jeg overvejer nemlig at købe nogle brugte 15" lavprofil istedet for
> mine normale 13" alm. dæk

Tast dine data ind her:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk



H.O (25-09-2003)
Kommentar
Fra : H.O


Dato : 25-09-03 18:58

mange tak. det var hurtigt!


"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bkv9un$1q1f$1@news.cybercity.dk...
> > subj. hvor stor forksel vil det give i procent? Vil det overhovedet
> > være mærkbart?
> > jeg overvejer nemlig at købe nogle brugte 15" lavprofil istedet for
> > mine normale 13" alm. dæk
>
> Tast dine data ind her:
> http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
>
> --
> Mvh/Thomas Krath
> http://bilimport.tkrath.dk - guide
>
> Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk
>
>



Thomas Krath (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 25-09-03 19:01

> mange tak. det var hurtigt!

Hehe ;) selv tak.

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk



Brian B. Christensen (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Brian B. Christensen


Dato : 25-09-03 19:55

>Tast dine data ind her:
>http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Rart at se, at jeg kan gå fra 195/50/15 til 335/30/15 uden problemer.
Skal måske lige skære "lidt" af inderskærmen

Ukendt (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-09-03 10:22

"H.O" <hollydag@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f732a5c$0$13211$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> subj. hvor stor forksel vil det give i procent? Vil det overhovedet være
> mærkbart?
> jeg overvejer nemlig at købe nogle brugte 15" lavprofil istedet for mine
> normale 13" alm. dæk

Dit speedometer vil vise det samme

Det er så fejlvisningen på speedometeret der bliver ændret....

Jeg render samme tophastighed på speedo med både 14" vinterhjul, og 16"
sommerhjul - og de har ikke samme omkreds... Det er kun ved GPS visning, du
kan se den aktuelle ændring.


--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Caravan
- nu også med navigation.....
http://www.opelpower.dk/bilerne/bil.asp?mode=1



Uffe Bærentsen (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 26-09-03 10:37


"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> skrev i en meddelelse
news:3f740540$0$13168$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Dit speedometer vil vise det samme
>
> Det er så fejlvisningen på speedometeret der bliver ændret....

Den må du gerne forklare nærmere.

> Jeg render samme tophastighed på speedo med både 14" vinterhjul, og 16"
> sommerhjul - og de har ikke samme omkreds... Det er kun ved GPS visning,
du
> kan se den aktuelle ændring.

Kan kun se at det kan lade sig gøre hvis forskellen er lille

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Ukendt (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-09-03 10:44

"Uffe Bærentsen" <leiti@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f7408c3$0$13195$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Kan kun se at det kan lade sig gøre hvis forskellen er lille

Jeg prøver lige...

Lad os sige at en bil kan køre 200 km/t på speedometer. En GPS viser ved
denne hastighed 190 km/t.

Bilen monteres med 2.5% større dæk.

Bilen kan stadig køre 200 km/t på speedometer. GPS'en viser nu bare 195 km/t
i stedet.

Dvs jeg mener det er speedometer fejlvisningen, der ændrer sig, ikke
speedometervisningen....

Dette er selvfølgelig et tænkt eksempel, og det passer formentlig med mindre
hjulstørrelsen er ændret så meget at de stikker udenfor og giver ekstra
vindmodstand.

Jeg har i øvrigt testet min egen Kadetts tophastighed på en lånt GPS... Men
så snart vinterhjulene er monteret, skal jeg nok lige komme med feedback.
For den render som sagt nøjagtig det samme på speedo, ligegyldigt om det er
185/60-14 eller 205/45-16.

Rullediameteren for 205/45-16 er: 1855,426mm
Rullediameteren for 185/60-14 er: 1813,664mm

Ændringen i rullediameter er: -2,25 %

(http://www.opelpower.dk/guide/wheelsize.asp)

Dvs, at har jeg ret viser GPS'en 2,25% mindre, end den gør med 205/45-16
på....


Kan du følge mig?

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Caravan
- nu også med navigation.....
http://www.opelpower.dk/bilerne/bil.asp?mode=1



Uffe Bærentsen (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 26-09-03 11:08


"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> skrev i en meddelelse
news:3f740a5a$0$13233$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Uffe Bærentsen" <leiti@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3f7408c3$0$13195$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >
> > Kan kun se at det kan lade sig gøre hvis forskellen er lille
>
> Jeg prøver lige...
>
> Lad os sige at en bil kan køre 200 km/t på speedometer. En GPS viser ved
> denne hastighed 190 km/t.
>
> Bilen monteres med 2.5% større dæk.
>
> Bilen kan stadig køre 200 km/t på speedometer. GPS'en viser nu bare 195
km/t
> i stedet.
>
> Dvs jeg mener det er speedometer fejlvisningen, der ændrer sig, ikke
> speedometervisningen....
>
> Dette er selvfølgelig et tænkt eksempel, og det passer formentlig med
mindre
> hjulstørrelsen er ændret så meget at de stikker udenfor og giver ekstra
> vindmodstand.
>
> Jeg har i øvrigt testet min egen Kadetts tophastighed på en lånt GPS...
Men
> så snart vinterhjulene er monteret, skal jeg nok lige komme med feedback.
> For den render som sagt nøjagtig det samme på speedo, ligegyldigt om det
er
> 185/60-14 eller 205/45-16.
>
> Rullediameteren for 205/45-16 er: 1855,426mm
> Rullediameteren for 185/60-14 er: 1813,664mm
>
> Ændringen i rullediameter er: -2,25 %
>
> (http://www.opelpower.dk/guide/wheelsize.asp)
>
> Dvs, at har jeg ret viser GPS'en 2,25% mindre, end den gør med 205/45-16
> på....
>
>
> Kan du følge mig?
>
> --
> Mvh Bjørn,

OK, det kan også skyldes at hjulene er breder og derved giver mere modstand.
Dette gælder både rullmodstand og luftmodstand.
Fik en forklaring for noget tid siden.
En 'Brian' havde købt nogle BREDE sutter til sin BMW.
Han måtte opgiv at køre med dem, bilen kom slet ikke op i fart.
Dette trods de brede havde samme rullediameter som de originale.
Dækmandden sagde at det var velkendt, men at der var få der lyttede efter.
Forresten: Sikke stor rullediameter du regner med, hvad er omkredsen mon

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Ukendt (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-09-03 11:23

"Uffe Bærentsen" <leiti@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f740ff0$0$13255$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> OK, det kan også skyldes at hjulene er breder og derved giver mere
modstand.
> Dette gælder både rullmodstand og luftmodstand.
> Fik en forklaring for noget tid siden.
> En 'Brian' havde købt nogle BREDE sutter til sin BMW.
> Han måtte opgiv at køre med dem, bilen kom slet ikke op i fart.
> Dette trods de brede havde samme rullediameter som de originale.
> Dækmandden sagde at det var velkendt, men at der var få der lyttede efter.
> Forresten: Sikke stor rullediameter du regner med, hvad er omkredsen mon


Nu dækker min forkofanger heldigvis for hjulene på min... Jeg viste godt at
det var problematisk på BMW E30, men ligeledes på en Golf 2..

En kammerat havde en Golf 2 GTi 16v... På vinterhjul stak han fra mig, og på
sommerhjulene rullede jeg ham... :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Caravan
- nu også med navigation.....
http://www.opelpower.dk/bilerne/bil.asp?mode=1



Uffe Bærentsen (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 26-09-03 11:31


"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> skrev i en meddelelse
news:3f741364$0$13160$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Nu dækker min forkofanger heldigvis for hjulene på min... Jeg viste godt
at
> det var problematisk på BMW E30, men ligeledes på en Golf 2..

Kofanger dækker ikke det stykke som du kan se, hvis du kigger på bilen
forfra.
Bredere hjul => mere luft der skal presses væk.
En anden ting er at bredere hjul medfører også mere turbulens i hjulkassen.
Dette giver så mere luftmodstand når hjulet skal drives rundt.
Alt i alt: bredere dæk => mere luftmodstand
Dog gælder der vist noget andet for slicks, da der ikke er mønster på disse.

> En kammerat havde en Golf 2 GTi 16v... På vinterhjul stak han fra mig, og

> sommerhjulene rullede jeg ham... :)
>
> --
> Mvh Bjørn,
> Opel Kadett E 2.0i Club Caravan
> - nu også med navigation.....
> http://www.opelpower.dk/bilerne/bil.asp?mode=1
>
>



Thomas Johansen (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 26-09-03 11:19

JA.. Speedometeret ved jo ikke der kommet større diameter på dækkende.
Speedometeret måler jo bare omdrejninger på aksen og ikke på yderkanten af
ens dæk.

Da speedometeret jo er kalibreret til f.eks. 13" hjul.. så ved en given
omdrejning på aksen, vil speedometeret vise en given hastighed. Men da man
har gået fra 13" til 15" vil bilen køre hurtigere end før, selvom
speedometeret viser det samme.

Da et speedometer i forvejen viser for meget, kan man faktisk få en mere
præcise hastigheds angivelse, ved skift til større hjul !!

Thomas


"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> wrote in message
news:3f740a5a$0$13233$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Uffe Bærentsen" <leiti@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3f7408c3$0$13195$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >
> > Kan kun se at det kan lade sig gøre hvis forskellen er lille
>
> Jeg prøver lige...
>
> Lad os sige at en bil kan køre 200 km/t på speedometer. En GPS viser ved
> denne hastighed 190 km/t.
>
> Bilen monteres med 2.5% større dæk.
>
> Bilen kan stadig køre 200 km/t på speedometer. GPS'en viser nu bare 195
km/t
> i stedet.
>
> Dvs jeg mener det er speedometer fejlvisningen, der ændrer sig, ikke
> speedometervisningen....
>
> Dette er selvfølgelig et tænkt eksempel, og det passer formentlig med
mindre
> hjulstørrelsen er ændret så meget at de stikker udenfor og giver ekstra
> vindmodstand.
>
> Jeg har i øvrigt testet min egen Kadetts tophastighed på en lånt GPS...
Men
> så snart vinterhjulene er monteret, skal jeg nok lige komme med feedback.
> For den render som sagt nøjagtig det samme på speedo, ligegyldigt om det
er
> 185/60-14 eller 205/45-16.
>
> Rullediameteren for 205/45-16 er: 1855,426mm
> Rullediameteren for 185/60-14 er: 1813,664mm
>
> Ændringen i rullediameter er: -2,25 %
>
> (http://www.opelpower.dk/guide/wheelsize.asp)
>
> Dvs, at har jeg ret viser GPS'en 2,25% mindre, end den gør med 205/45-16
> på....
>
>
> Kan du følge mig?
>
> --
> Mvh Bjørn,
> Opel Kadett E 2.0i Club Caravan
> - nu også med navigation.....
> http://www.opelpower.dk/bilerne/bil.asp?mode=1
>
>



Michael Schrøder (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 26-09-03 12:29

"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@telenorconnect.com> wrote in message
news:bl13ps$1dlg$1@news.cybercity.dk...
> JA.. Speedometeret ved jo ikke der kommet større diameter på dækkende.
> Speedometeret måler jo bare omdrejninger på aksen og ikke på yderkanten af
> ens dæk.
>
> Da speedometeret jo er kalibreret til f.eks. 13" hjul.. så ved en given
> omdrejning på aksen, vil speedometeret vise en given hastighed. Men da man
> har gået fra 13" til 15" vil bilen køre hurtigere end før, selvom
> speedometeret viser det samme.

Det kommer jo an på hvad der sætter grænsen for tophastigheden...
Hvis det er luftmodstandens kamp mod motorens HK så er det ikke sikkert at
man kommer til at køre hurtigere ved at sætte størrer hjul på - men
accellerationen bliver meget påvirket at hjulstørrelsen.

> Da et speedometer i forvejen viser for meget, kan man faktisk få en mere
> præcise hastigheds angivelse, ved skift til større hjul !!

Det var nok derfor den forrige ejer af min havde sat 275/75-16 på i stedet
for 275/70-16...

mvh Michael




Thomas Johansen (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 26-09-03 12:45

> > Da speedometeret jo er kalibreret til f.eks. 13" hjul.. så ved en given
> > omdrejning på aksen, vil speedometeret vise en given hastighed. Men da
man
> > har gået fra 13" til 15" vil bilen køre hurtigere end før, selvom
> > speedometeret viser det samme.
>
> Det kommer jo an på hvad der sætter grænsen for tophastigheden...
> Hvis det er luftmodstandens kamp mod motorens HK så er det ikke sikkert at
> man kommer til at køre hurtigere ved at sætte størrer hjul på - men
> accellerationen bliver meget påvirket at hjulstørrelsen.

Ja..rigtig.. Jo mindre hjul, jo bedre acc. men dårlige tophastighed.

>
> > Da et speedometer i forvejen viser for meget, kan man faktisk få en mere
> > præcise hastigheds angivelse, ved skift til større hjul !!
>
> Det var nok derfor den forrige ejer af min havde sat 275/75-16 på i stedet
> for 275/70-16...
>
> mvh Michael
>
>
>



Michael Schrøder (27-09-2003)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 27-09-03 17:20

"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@telenorconnect.com> skrev i en meddelelse
news:bl18ra$1ml9$1@news.cybercity.dk...
> > > Da speedometeret jo er kalibreret til f.eks. 13" hjul.. så ved en
given
> > > omdrejning på aksen, vil speedometeret vise en given hastighed. Men da
> man
> > > har gået fra 13" til 15" vil bilen køre hurtigere end før, selvom
> > > speedometeret viser det samme.
> >
> > Det kommer jo an på hvad der sætter grænsen for tophastigheden...
> > Hvis det er luftmodstandens kamp mod motorens HK så er det ikke sikkert
at
> > man kommer til at køre hurtigere ved at sætte størrer hjul på - men
> > accellerationen bliver meget påvirket at hjulstørrelsen.
>
> Ja..rigtig.. Jo mindre hjul, jo bedre acc. men dårlige tophastighed.

Nej kun hvis du løber tør for omdrejninger giver det dårligere tophastighed.

mvh Michael



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste