Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede til kritik uge 15
Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 09-04-01 21:59

Hej

Ingen virker ha lyst at åbne ballet så nu gör jeg det.

Kristian Amby har et billede til kritik på

fotokritik.jirty.dk/kritik.asp

Jeg syntes det er et herligt sort/hvidt bilede med ordentlig kraftig
svärte uden at skyggerne har sodet til. En herlig dramatik i billedet.

Det har naturligvis en efekt at Kristian har användt et orangefilter
og fremkaldt i en ganske kraftig fremkalder.

Som sagt et fint billlede som jeg gerne skulle ha hängende på min väg.

Nå jeg får väl ta en tur til Bulbjerg og ta et eget billede, synd at
der er så langt fra Visby.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 10-04-01 01:55

"Hans Peter Larsson" <h.p.larsson@telia.com> skrev i en meddelelse
http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2001&week=15

> Jeg syntes det er et herligt sort/hvidt bilede med ordentlig kraftig
> svärte uden at skyggerne har sodet til. En herlig dramatik i billedet.

Absolut!

> Det har naturligvis en efekt at Kristian har användt et orangefilter
> og fremkaldt i en ganske kraftig fremkalder.

Det må jeg til at prøve! Altså lege lidt med sort/hvid... Jeg tror desværre
også komprimeringen har taget sin del af billedet... Hvis det nu havde været
et "ligemeget" billede så OK - men jeg havde gerne ventet et par sekunder
ekstra for at få lidt mere med!
Jeg ville gerne kritisere et eller andet - det er jo ikke en ren
rygklapper-klub vel? - men det kniber gevaldigt! Måske man kunne ha' været
"heldig" at få lidt mere af stenene i vandkanten med uden at vælte billedet?
Under alle omstændigheder er det flueknepperi - et flot billede!!!

/Anders

Fra : Kristian Amby

Dato : 11-04-01 18:29

On Mon, 09 Apr 2001 20:59:19 GMT, h.p.larsson@telia.com (Hans Peter
Larsson) wrote:

> [...]
>
>Som sagt et fint billlede som jeg gerne skulle ha hängende på min väg.
>
>Nå jeg får väl ta en tur til Bulbjerg og ta et eget billede, synd at

Det synes jeg da, du skal gøre, men mail lige til mig først, så vil
jeg da gerne give en Thy Pilsner, dem får du jo sikkert ikke for mange
af på Gotland

Mvh
Kristian Amby

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 12-04-01 19:49

Hej Kristian

On Wed, 11 Apr 2001 19:28:45 +0200, Kristian Amby <amby@mail.dk>
wrote:

>Det synes jeg da, du skal gøre, men mail lige til mig først, så vil
>jeg da gerne give en Thy Pilsner, dem får du jo sikkert ikke for mange
>af på Gotland

Nej Thy har vi ikke men Harboe og Faxe findes at köbe.

Tak for tilbudet, jeg tar dig måske på ordet.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Kristian Amby

Dato : 11-04-01 18:29

Svar til forskellige:

Lad mig først undskylde, jeg har fået rodet mit kritikbillede ind i et
andet, det gør det "lidt" vanskelig at følge tråden.

Ang. scanningen. Jeg er ikke en ørn til at scanne. Jeg har ingen
scanner selv, hvis jeg nogensinde skal have en, vskal det være en
negativ skammer. Jeg går da lidt og håber de bliver billige, når jeg
er den sidste, der bruger film. Scanningen og komprimeringen HAR
blokket nogle højlys.

Jeg bruger et lille program, der hedder Irfanview. Det kan komprimere
og ændre lys, kontrast og skarphed, men det kan IKKE bruges til at
"manipulere" med, og det passer mig ganske godt, for så er det, jeg
ikke rigtigt synes, det er et fotografi mere. Det er sikkert
gammeldags, men det er altså min mening.

Men hvorfor billedet er blevet grønt ved jeg faktiske ikke, det er
sikker også skanningen. Sorthvid fremkalder til sorthvid film og papir
må da nødvendigvis give sorthvide billeder; hvis man ikke toner, hvad
jeg ikke har gjort.

Jeg kan ikke huske lukker og blænder, men jeg har undereksponeret lidt
og overfremkaldt for at give korn, de er altså tilsigtede. Dette,
sammen med et orange filter, synes jeg forstærker den rå natur på
Danmarks eneste fuglefjeld. FIlmen er HP5 og den er fremkaldt i D-23,
en utrolig fremkalder, der ikke kan købes færdiglavet, men så koster
det til gengæld kun omkring 1 krone at fremkalde en film med den.

Men nu tager jeg til Berlin, så vil jeg glæde mig til at se, om der er
blevet skrevet mere om mit billede, når jeg kommer hjem igen.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Peter Sloots

Dato : 11-04-01 19:30

On Wed, 11 Apr 2001 19:28:46 +0200, Kristian Amby <amby@mail.dk>
wrote:

> [...]
>sikker også skanningen. Sorthvid fremkalder til sorthvid film og papir
>må da nødvendigvis give sorthvide billeder; hvis man ikke toner, hvad

Jeg har ikke set dit billede, men efter det du skriver herover, kan
det tyde på at du har scannet det ind som farvebillede. Når man
scanner et s/h ind som farvebillede vil det ofte få en eller anden
underlig farve. Det skal scannes ind som gråtoner.

Mvh. P. Sloots

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 12-04-01 19:49

Hej Kristian

wrote:

> [...]
>sikker også skanningen. Sorthvid fremkalder til sorthvid film og papir
>må da nødvendigvis give sorthvide billeder; hvis man ikke toner, hvad

Noget gränstik fandtes ikke da jeg så på billedet mandag morgen, så
det må väre kommet senere.

>Men nu tager jeg til Berlin, så vil jeg glæde mig til at se, om der er
>blevet skrevet mere om mit billede, når jeg kommer hjem igen.

God rejse.

Hans Peter Larsson
Visby, Sverige