Wittenberg
Fra : Henrik Nors

Dato : 25-09-03 11:22

i min søgen blandt kirkefolk i Viborg i 1500 årene er jeg stødt på flere
med en magister grad fra Wittenberg.

findes der noget om Wittenberg ?
elevlister, graduerede m.v.

m.v.h.

Henrik Nors

Fra : Inger Buchard

Dato : 25-09-03 13:16

"Henrik Nors" <henrikn@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> i min søgen blandt kirkefolk i Viborg i 1500 årene er jeg stødt på flere
> [...]

Et opslag på Kiels universitetsbibliotek gav en kilde:

Gesamttitel: Matrikel der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Körperschaft: Universität <Halle, Saale>
Erschienen: Halle : Univ.- u. Landesbibliothek, 1955-
Schriftenreihe: Arbeiten aus der Universitäts- und Landesbibliothek
Sachsen-Anhalt in Halle a. d. Saale ; ...
Schlagwörter: *Halle <Saale> / Universität ; Matrikel
Sachgruppen: 02.01 Geschichte der Wissenschaft und Kultur
81.80 Hochschulen

- så det må være den, du skal have fat i - uden at jeg dog ved, hvor
lngt den rækker tilbage i tid.
Hvis du vil google, er søgeordene altså Matrikel og Wittenberg.

Inger Buchard

Fra : Henrik Nors

Dato : 25-09-03 14:54

til Inger

tak for informationen - det vil jeg prøve

m.v.h.

Henrik Nors
"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3f72dc31$0$97267$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : K.Haaning Andersen

Dato : 28-09-03 13:35

Jeg mener også, at der skal være offentliggjort matrikler fra udenlandske
universiteter i personalhistorisk tidsskrift.

Venlig hilsen

K.Haaning Andersen

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 26-10-03 10:50

"Henrik Nors" <henrikn@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> i min søgen blandt kirkefolk i Viborg i 1500 årene er jeg stødt på
> flere med en magister grad fra Wittenberg.

Hans Tausen var også i Wittenberg i 1523-24, hvor han "sluttede sig til
reformationen", som det normalt udtrykkes.
Efter reformationen drog talrige danske teologer netop til det universitet,
der må have haft en høj status.
Mon Tausen drog til Wittenberg på grund af at han havde hørt om Luther -
eller var Wittenberg også et "populært" universitet før Luther?

xfut til dk.videnskab.teologi

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Knut

Dato : 26-10-03 17:06

On Sun, 26 Oct 2003 10:49:49 +0100, Poul Erik Jørgensen wrote:

> [...]
> Mon Tausen drog til Wittenberg på grund af at han havde hørt om Luther -
> eller var Wittenberg også et "populært" universitet før Luther?

Tja, en populær lutherfilm fremstiller universitetet i Wittenberg som
temmelig ukjent, og Obermans biografi støtter dette: Wittenberg, which was
to play such a central role in Luther's life, was not merely far away; its
univeristy was only in the planning stage, and teaching did not commence
there until 1502. Nå er det farlig å spå om andres motivasjon for å reise,
men skal jeg gjøre et forsøk, gjetter jeg på at Tausen dro til Wittenberg
nettopp pga. Luther. I alle fall ikke pga. knapt snes års gammelt
universitet.
--
Yours, Knut
http://home.no/shalom

Homer Simpson says:
IN THE BEGINNING WAS THE WORD, AND RHE WORD WAS DOH!