Dobbelt blind-test bruges for lidt.
Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-03 12:56

Dobbelt blind-test bruges for lidt.

Hvis man gad bruge hyppigt, det vedr VISSE medicin-afprøvere indarbejdede
system, der hedder "dobbelt-blind-testning" , ville megen overtro, lægekunst
og madsnobberi blive afsløret.

En hvidvinsdrikker der altid får migræne af rødvin, kan narres , hvis han
drikker af papkarton og er fuld, ligesom heroin-narkomaner kan blive høje på
druesukker, hvis de TROR stærkt nok.

Hvis end ikke lægen ved, om der gives sukrede kalktabletter eller sukrede
piller med psykofarmaka, vil typisk halvdelen af patienterne vise sig kun at
være afhængig af psykisk smittende optimisme, og kun halvdelen vil være
påvirket af den reelle kemi. For nogle medikamenter har det været 100% fup,
altså 100% placeboeffekt.

Akupunktur siges at have bestået dobbelt blind mange gange - og det gælder
også homeopati, hvor der er sket fortynding af lægemidlet så mange gange, at
der statistisk set ikke er mange % chance for at der er eet molekyle
tilbage af det virksomme stof i vandet. Men det menes at "besværgelsen fra
molekylerne" har skabt en struktur i vandmolekylerne, så det helbreder.

Vi er ovre i filosofi som "om Jorden er rund". Før Columbus ville søfolk
oddse at der er 80% chance for rundhed . Efter Magellan ville man sige 90%.
Ser man SAS-køreplanen vil man sige at tiderne kan ikke passe med flad jord,
og så mange har bekræftet det, så vi har en sikkerhed på 99,9999% - men er
den 100%? Nej, ikke helt.

Jeg tror 90% på at homeopati og akupunktur virker pr andet end placebo, men
har ikke tid at fordybe mig i det - og jeg er skuffet over at medierne ikke
interesserer sig for dobbelt blind, og det tolker jeg som at både læger og
andr magthavere (incl mad-snobber og politiske smagsdommere) i høj grad
lever på at TROEN KAN FLYTTE BJERGE.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N