Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera - hvilket?
Fra : phk

Dato : 25-09-03 09:00

En af mine bekendte havde købt sig et Sony digital kamera der hed noget med
92. 5Mbit men tilsyneladende kun 3 gange forstørrelse (optisk). Der stod
ikke noget med digital forstørrelse på pakken.

En anden havde købt en Olympos 720, der svjh var en 3Mb men med 8x digital
og 3x optisk forstørrelse.

Er der en kvalitetsforskel på billederne fra de 2 kameraer - hvordan ytrer
den sig, er den "indlysende" også for lægmand?

Olympus´en har vel den bedste zoom ??

Hvilken vil I anbefale - eller vil I anbefale noget andet?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jensb

Dato : 25-09-03 12:17

"phk" <phk@esenet_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den sig, er den "indlysende" også for lægmand?
>
> Olympus´en har vel den bedste zoom ??
>
> Hvilken vil I anbefale - eller vil I anbefale noget andet?

Den optiske zoom er det vigtige, og den er 3x på begge modeller, så her er
der ingen forskel.

Den digitale zoom forringer billedkvaliteten, og min personlige holdning er
derfor at digital zoom er uinteressant, så at Olympos'en har 8x digital zoom
vil for mig ikke være en vigitig parameter i valget mellem de to.

Hvis man udelukkende går udfra de tekniske data du her har nævnt, så vil
Sony'en derfor være bedst, da den har 5MPixel i modsætning til Olympos som
du skriver har 3 Mpixel.

Men der kan være mange andre langt mere væsentlige forskelle, som gør at
Sony'en måske alligevel ikke er bedst. Kvaliteten af optikken er meget
vigtig. Så man kan ikke vurdere et kamera, udelukkende udfra de tekniske
data. Man bliver nødt til at se nogle eksempler på billeder taget med de
forskellige modeller. Den ene model kan måske være meget dårlig hvis
lysforholdene ikke er perfekte, og det vil man jo ikke kunne se udfra de
tekniske detaljer. Endvidere kan der være massere af andre faktorer, som man
ikke kan læse sig til.

Jens

Fra : Zalza

Dato : 25-09-03 13:10

> Den optiske zoom er det vigtige, og den er 3x på begge modeller, så her er
> der ingen forskel.

Der er stor forskel op den optiske zoom på de 2 modeller

3x og 8x

Fra : Jensb

Dato : 25-09-03 13:47

"Zalza" <no.sp@m> skrev i en meddelelse

> Der er stor forskel op den optiske zoom på de 2 modeller
>
> 3x og 8x

Ok, jeg gik bare ud fra de specifikationer han oplyste, men kan nu godt se
på Olympus hjemmeside, at du har ret i at det er hele 8x optisk zoom. Og så
er olympus'en jo klart at foretrække på dette område.

Jens

Fra : Zalza

Dato : 25-09-03 13:07

> En anden havde købt en Olympos 720, der svjh var en 3Mb men med 8x digital
> og 3x optisk forstørrelse.

Du bytter om på sagerne.

Olympus C-720 UZ - har 8x optisk zoom og 3x digital zoom
De 8x optisk er for sejt !
Selv har jeg Olympus C-750 UZ, og den har 10x optisk.
Digital zoom forringer billedekvaliteten og er en smagssag om man vil bruge
det.

/Z

Fra : phk

Dato : 25-09-03 13:57

> Selv har jeg Olympus C-750 UZ, og den har 10x optisk.

Er du ellers tilfreds med den? Jeg har tænkt på sådan en til mig selv.

Skal man have yderligere tilbehør?

--
Per, Esbjerg

Fra : Zalza

Dato : 25-09-03 14:07

> Er du ellers tilfreds med den? Jeg har tænkt på sådan en til mig selv.
>
> Skal man have yderligere tilbehør?

Jeg er helt vildt med det !

Ja du skal nok have et ekstra min. 128mb kort (det er ca 500kr)
Med kameraet følger der 4 opladelige AA batterier + en oplader.
Da kameraet bruger 4 ad gagen bør du købe min 1 eksra sæt. :)

Men så kører det også.

/Z

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-09-03 16:29

"phk" <phk@esenet_STOPSPAM@esenet.dk> wrote:

> Er der en kvalitetsforskel på billederne fra de 2 kameraer - hvordan ytrer
> den sig, er den "indlysende" også for lægmand?
>
> Olympus´en har vel den bedste zoom ??

Ja, men den er til gengæld sværere at putte i lommen. De to kameraer
henvender sig derfor til vidt forskellige brugere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-09-03 09:17

[snip]> Jeg er helt vildt med det !

> [...]
> Med kameraet følger der 4 opladelige AA batterier + en oplader.
> Da kameraet bruger 4 ad gagen bør du købe min 1 eksra sæt. :)

hvor længe lever det på sådan en bunke batterier efter fuld opladning?

Fra : Henning

Dato : 27-09-03 00:22

"phk" <phk@esenet_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> En anden havde købt en Olympos 720, der svjh var en 3Mb men med 8x digital
> og 3x optisk forstørrelse.

Bare for at få fakta på plads så har 720'eren 8*optisk og 3*digital zoom

mvh Henning