html vs. søgefunktion
Fra : Nikolaj

Dato : 25-09-03 13:13

hej gruppe venner

jeg har et spørgsmål... jeg er forholdsvis "newbie", så jeg håber i bærer
over med mig hvis det er et dumt spørgsmål...

jeg har bygget et site op i html, og finder ud af nu hvor det er færdigt
at jeg meget gerne vil have en søgefunktion på sitet...
hvordan bærer jeg mig ad med det? kan man lave noget i php og integrere
det i html, eller skal hele sitet bygges op i et andet sprog?

på forhånd tak
nikolaj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-03 13:29

Nikolaj skrev:

>jeg har bygget et site op i html, og finder ud af nu hvor det er færdigt
>at jeg meget gerne vil have en søgefunktion på sitet...

Google er din ven.

>hvordan bærer jeg mig ad med det?

Du støver rundt på Googles site til du finder den kode der skal
inkluderes på din side for at du kan bruge deres søgefunktion til
dit eget site.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-09-03 14:48

"Nikolaj" <nik@kobra.dk> skrev

> [...]
> hvordan bærer jeg mig ad med det? kan man lave noget i php og integrere
> det i html, eller skal hele sitet bygges op i et andet sprog?

Prøv denne:

http://www.freefind.com

Der får du også mulighed for at designe udseendet på den side, der giver
svaret på søgninger.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Nikolaj

Dato : 25-09-03 18:44

Erik skrev

Prøv denne:

> http://www.freefind.com
>
> Der får du også mulighed for at designe udseendet på den side, der giver
> svaret på søgninger.
--------------------------------
det er ikke googles søgefunktion jeg har brug for... det er en søgefunktion
der søger efter ord
på mit eget site, hvis i forstår hva jeg mener...

-nik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-09-03 19:32

"Nikolaj" <nik@kobra.dk> skrev

> det er ikke googles søgefunktion jeg har brug for... det er en
søgefunktion
> der søger efter ord
> på mit eget site, hvis i forstår hva jeg mener...

Og det er lige præcis det, Freefind gør på Hjemmesideskolen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-03 20:44

Nikolaj skrev:

>det er ikke googles søgefunktion jeg har brug for...

Det er nu en mulighed for at løse dit problem selv om du ikke
tror det.

>det er en søgefunktion der søger efter ord
>på mit eget site, hvis i forstår hva jeg mener...

Ja, det gør jeg, og ja, det kan man lave med Googles kode - på
dit *eget* site.

--
Bertel

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 25-09-03 20:46

> Ja, det gør jeg, og ja, det kan man lave med Googles kode - på
> dit *eget* site.

Yep, men med freefind kan man få opdateret indekset langt oftere. Googles
spidere kommer trods alt kun forbi ca. en gang om måneden...

/Jakob Højlev Jørgensen
http://bugtaling.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 25-09-03 22:13

Erik Ginnerskov wrote:

> Prøv denne:
>
> http://www.freefind.com

Den ser rigtig fin ud og virker fint på de sider, hvor den virker, men
det gør den ikke på alle dine sider (www.hjemmeskolen.dk), - altså: man
kan skrive i søgefeltet på nogle af siderne.

Hvis man så trykker på Find, kommer man til en side, hvor man kan
indtaste, så det går jo alligevel.

Jeg overvejer at få fat i den, så derfor spørger jeg: hvordan mon det
kan være?

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-09-03 00:05

"Lisbet Laursen" <lisbet@hotmail.com> skrev

> Den ser rigtig fin ud og virker fint på de sider, hvor den virker, men
> det gør den ikke på alle dine sider (www.hjemmeskolen.dk), - altså: man
> kan skrive i søgefeltet på nogle af siderne.

Det lyder da ikke godt. Hvad er det for nogle sider, hvor det ikke virker.
Det skulle jeg da gerne have lavet om på hurtigt.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 26-09-03 01:05

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder da ikke godt. Hvad er det for nogle sider, hvor det ikke virker.
> Det skulle jeg da gerne have lavet om på hurtigt.

I IE kan man fx ikke indtaste noget i søgefelterne på
http://www.hjemmesideskolen.dk/forside.asp ,
http://www.hjemmesideskolen.dk/oversigt.asp ,
http://www.hjemmesideskolen.dk/seneste.asp og
http://www.hjemmesideskolen.dk/link.asp

Der er måske flere...

I Opera 6.0 og Netscape 7.1 er der ingen problemer

Mange hilsener
Jakob Højlev Jørgensen
http://bugtaling.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-09-03 15:02

"Jakob Højlev Jørgensen" <jakobhjfjerndette@tiscali.dk> skrev

> I IE kan man fx ikke indtaste noget i søgefelterne på
> [...]

Jeg er i direkte mail blevet gjort opmærksom på problemets karakter
(fejlramte sider og fejlgivende browser) og fejlen er blevet rettet.

Men tak fordi man her var behjælpelig med at påpege fejlfunktionen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-09-03 10:43

Erik Ginnerskov skrev:

> Det lyder da ikke godt. Hvad er det for nogle sider, hvor det
> ikke virker. Det skulle jeg da gerne have lavet om på hurtigt.

Det er formentlig position: absolute der driller. Prøv evt. med
position: relative i stedet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-09-03 17:18

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg er i direkte mail blevet gjort opmærksom på problemets
> karakter (fejlramte sider og fejlgivende browser) og fejlen er
> blevet rettet.

Vil du ikke fortælle hvad der var galt? Dine erfaringer kan jo gøre
nytte her.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-09-03 23:34

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Vil du ikke fortælle hvad der var galt? Dine erfaringer kan jo gøre
> nytte her.

Det vil jeg meget gerne, men jeg er faktisk ikke helt klar over, hvorfor det
virker nu og ikke før. Men jeg kan da fortælle, hvad jeg gjorde:

Jeg flyttede koden for søgefunktionen fra den inkluderede fil topbar.inc til
en anden inkluderet vil menu.inc.

Selve asp-koden er opbygget sådan:

<% strTitle="Din egen hjemmeside - det er nemt"%>
<!--#include file="header.inc"-->

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-03 21:13

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg flyttede koden for søgefunktionen fra den inkluderede fil
> topbar.inc til en anden inkluderet vil menu.inc.

Du er formentlig udmærket klar over at det er helt ligegyldigt
hvilke include-filer der benyttes til at lave en side - det
afgørende er den færdige html- og css-kode.

Jeg kan ikke lige se hvad den store forskel på før og nu er - men
den må ligge i css-definitionerne på #topbar og #menu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-09-03 23:08

> [...]

> hvilke include-filer der benyttes til at lave en side - det
> afgørende er den færdige html- og css-kode.

Det er netop derfor, jeg ikke kan komme med en brugbar forklaring på, hvad
der var galt. Jeg kan kun konstatere, at det nu virker.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin