Abit KT7-RAID BIOS og drivers for Windows ~
Fra : Henrik Dissing

Dato : 25-09-03 14:42

Hej.

Først lidt hardware info:

Abit KT7-RAID (Via KT133 chipset)
Onboard HighPoint 370 RAID-controller
Athlon Thunderbird 1400/200
2 IBM Deskstar 60GB i RAID-0 konfiguration

Jeg har fornylig opgraderet fra Windows 2000 til Windows XP og har måttet
konstatere at mine diske kører med halv hastighed i forhold til tidligere,
samtidig med at CPU-forbruget under disk access er steget til det
tredobbelte. Altsammen ifølge HDTach, men naturligvis også mærkbart i al
almindelighed.

Der er næppe tvivl om at problemet ligger i kombinationen af HighPoint BIOS
(v1.0.3b) og HighPoint driverne (v2.0.0.0919). Det har altid været god latin
at køre med samme BIOS- og driver-version, og jeg kørte da også med 1.0.3b
under Windows 2000, men det er mig komplet umuligt at finde nogle XP-drivere
med samme versionsnummer. Faktisk kan jeg ikke finde nogen som er "ældre"
end 2.0.0.0919.

"Okay," tænkte jeg, "så må jeg jo bare igang med at opdatere min BIOS." Men
her er problemet at det skal ske sammen med en motherboard BIOS-opdatering,
og den nyeste officielle fra Abit (A9) indeholder kun en HighPoint
1.11.0402.

Det er ret irriterende, for HighPoint har nemlig den "rigtige" version
liggende til download, men den kan kun bruges med en PCI-version af HPT370.

Jeg er ikke meget for at opdatere min BIOS til A9 hvis det ikke hjælper
noget, så jeg har følgende spørgsmål til de få som stadig holder ud:

1. Har I erfaring for at A9 BIOS (HighPoint 1.11.0402) spiller godt sammen
med XP-driverne 2.0.0.0919?

2. Findes der en modificeret BIOS til KT7-RAID som indeholder en 2.0.0
HighPoint BIOS?

3. Har I andre forslag?
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-03 19:22

Henrik Dissing wrote:

> 2. Findes der en modificeret BIOS til KT7-RAID som indeholder en 2.0.0
> HighPoint BIOS?

ftp://geerynet.d2g.com/Beta/KT7

Fra : Henrik Dissing

Dato : 26-09-03 16:42

On Thu, 25 Sep 2003 20:21:52 +0200, Jens C. Hansen [Odense] wrote:

>ftp://geerynet.d2g.com/Beta/KT7

Tusind tak, Jens!

Jeg har downloadet den tilsvarende driver fra HighPoint, men nu er
spørgsmålet så bare lige hvordan man får sådan én installeret uden at
installere Windows XP forfra. Hvis jeg prøver at installere den via Device
Manager, som man gør det med de fleste andre enheder, får jeg at vide at der
ikke ligger nogen bedre driver på det angivne sted.

Jeg har i øvrigt også en nagende fornemmelse af at have hørt at man kan
smadre sit RAID-0 array ved en BIOS-opdatering, og den risiko synes for en
lægmand som mig at være ekstra stor når versionsspringet er så stort som det
er tilfældet her. Ved I om det har noget på sig?

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-03 21:09

Henrik Dissing wrote:

> [...]
> Manager, som man gør det med de fleste andre enheder, får jeg at vide at der
> ikke ligger nogen bedre driver på det angivne sted.

...fordi den ikke passer til RAID-Bios-versionen.

> Jeg har i øvrigt også en nagende fornemmelse af at have hørt at man kan
> smadre sit RAID-0 array ved en BIOS-opdatering,

Det er ikke så sandsynligt, men se næste svar.

> og den risiko synes for en
> lægmand som mig at være ekstra stor når versionsspringet er så stort som det
> er tilfældet her. Ved I om det har noget på sig?

Det er nævnt tit & ofte, at man bør lave backup, inden man opgraderer
RAID Bios, da den nye version ikke nødvendigvis er bagudkompatibel og
derfor sandsynligvis ikke kan genkende array'et.
Det betyder dog ikke at data'ene er tabt, bare at array'et kun kan
genkendes af den RAID Bios-version det blev oprettet med.

Der er ikke nogen vej uden om at lave backup, hvis man vil opgradere til
en nyere RAID Bios (fordi array'et skal slettes og oprettes med den nye
version).

Fra : Henrik Dissing

Dato : 27-09-03 11:08

On Fri, 26 Sep 2003 22:09:07 +0200, Jens C. Hansen [Odense] wrote:

[snip]

>Der er ikke nogen vej uden om at lave backup, hvis man vil opgradere til
>en nyere RAID Bios (fordi array'et skal slettes og oprettes med den nye
>version).

Okay, tak.