Transportstöd för segelbåt??
Fra : Leif Bengtsson

Dato : 24-09-03 22:36

Jag har köpt en gammal lastbil som jag tänkt att använda till transport av
segelbåtar. Inte kommersiellt utan mest för eget och kompisars bruk. Kan
naturligtvis tänka mej att hjälpa någon om det kniper...
Släp i 30 km/tim är inte ju roligt om man skall åka en bit.

Lastbilen har en liten kölficka, fasta stolpar till en Int 11:a.
Tyvärr passar dom inte till gamla träseglare. Hade därför tänkt att bygga
något nytt och flexibelt.
Räcker det att stötta i sidled eller måste man stötta under och längs
kölplankan fram och bak?
Någon sam har en ritning eller förslag.

Leif Bengtsson

--
byt nospam i mailaddres till algonet för riktig mail

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-03 02:27

"Leif Bengtsson" <lbtd@nospam.se> skrev i en meddelelse

> [...]

> något nytt och flexibelt.
> Räcker det att stötta i sidled eller måste man stötta under och längs

Med al respekt, så vil jeg mene, at hvis du er nødsaget til at spørge om den
slags ting i en nyhedsgruppe, så er du ikke i besiddelse af den fornødne
kompetance og erfaring, der kræves for at være kran/vognmand og for at
beskæftige sig med bådtransport.

Bemærk i øvrigt, at den slags udstyr skal være godkendt, og der er strenge
krav til både løfte- og støttemateriel. Så det er ikke noget, man bare flikker
sammen selv efter en tilfældig tegning.

Claus
--
OBS - OBS - OBS!
Pga. af den åndsvage chikaneorm, har jeg ikke længere en gyldig e-mailadresse,

Fra : Leif Bengtsson

Dato : 25-09-03 08:00

Problemet är inte hur det skall konstrueras eller sammafogas.
Frågan är vilka mått/områden som stöttorna måste kunna täcka in för att
kunna vara flexibelt.
Vad gäller frågan om stöttor längs kölen avser frågan mest ifall någon har
erfarenhet av fasta stöttor längs köllinjen. Vad händer med båten då det
skakar. Kommer båten att hänga på kölstöttorna?

Min far har haft åkeri/vognman sedan jag föddes.
Har tidigare arbetat som konstruktör och svetsare inom "Black smith"

Bilen kommer naturligtvis att besiktigas, jag tror därför inte att du eller
någon annan behöver vara rädda för den saken.

Förslag på mått med andra ord.

--
byt nospam i mailaddres till algonet för riktig mail