Spiser katte giftige planter?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-09-03 18:28

Jeg kan godt lide både katte og planter. Men jeg har svært ved at tro, katte
kaster sig over alle mulige planter, giftige eller ej. De fleste giftige
planter smager ikke ret godt, faktisk - og katte plejer at have ret
fintfølende smagsløg.
Så vidt jeg kan se, er der ingen grund til at rydde hjemmet/haven for
'giftige planter', bare fordi man har kat (eller får barn, for den sags
skyld).

Venlig hilsen Dikte
--
Se min opdaterede hjemmeside www.dikte.dk - og se den helst med IE

Fra : Niels Peter

Dato : 24-09-03 18:44

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> fleste giftige planter smager ikke ret godt, faktisk - og katte
> plejer at have ret fintfølende smagsløg.

Det er desværre ikke helt rigtigt. Kattes smagssans er den eneste sans,
der er dårligere end menneskers. Deres smagssans er nærmest
ikke-eksisterende.
Katte "smager" stort set ved hjælp af deres lugtesans, og det er langt
fra alle giftige planter, der lugter ubehageligt.
Der findes visse giftige planter, der desuden også virker lidt ætsende,
så det svier i munden, når man prøver at spise dem. Sådanne planter vil
katte holde sig fra.
Men det er som sagt langt fra alle giftige planter, der "advarer", så
det opfattes af kattens sanser.

Niels Peter
www.bluewhite.dk
"Cats Are People, Too!"

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 24-09-03 18:51

Hej

Jeg kan fortælle at vores ene kat som var højgravid og fødte samme dag hun
havde spist krokus/vintergæk eller en af de andre der var ude i kattegården
på det tidspunkt blev forgiftet og kastede op, men desværre gik det i mælken
og vi mistede hele kuldet, så jo nogen katte ved altså ikke bedre

MVH
Gitte

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-09-03 19:48

In article <3f71d967$0$54776$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Gitte S.
Eriksen <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> wrote:

> [...]
> på det tidspunkt blev forgiftet og kastede op, men desværre gik det i mælken
> og vi mistede hele kuldet, så jo nogen katte ved altså ikke bedre

Det kan jeg godt huske, det var bare så trist. En af de historier hvor
man blev så ked, bare af at læse om det. Hvordan må I så ikke ha' haft
det...

Fra : Gitte Andreasen

Dato : 25-09-03 13:14

Mine katte æder alt hvad der har med planter at gøre, så jeg kan slet ikke
have noget grønt i mit hjem med mindre jeg stiller det i aflukkede rum. Min
søsters kat spiser til gengæld aldrig planter, og de er fra samme kuld, så
det er meget individuelt om planter interesserer dem eller ej, tror jeg.

mvh
Gitte