Turbulens
Fra : Martin Schjoldager

Dato : 24-09-03 16:37

Jeg skal lave en vejrstation uden bevægeligdele ved hjælp af strain gauges.
til at måle vindretning og styrke, vil jeg bruge en stang men en kugle på.
vinden skal så ramme kuglen som så får stangen til at bøje. med jeg kan ikke
finde noget om hvordan man regner på den turbulens som vil forekomme. altså
jeg mangler en ligningen (gerne med kilde) for turbulens omkring (eller hvad
det nu hedder) en kugle.

Martin Schjoldager

Fra : //zigge

Dato : 24-09-03 20:52

"Martin Schjoldager" <schjoldager@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
altså
> jeg mangler en ligningen (gerne med kilde) for turbulens omkring (eller

Hej

For ikke at besvare dit spørgsmål; hvad så med at bruge et linseformet
objekt istedet for kuglen. Det vil give laminart flow op til ret store
vindhastigheder, selvfølgeligt helt afhængigt af dets chamber.

Mvh
//zigge

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 24-09-03 22:03

> For ikke at besvare dit spørgsmål; hvad så med at bruge et linseformet
> objekt istedet for kuglen. Det vil give laminart flow op til ret store
> vindhastigheder, selvfølgeligt helt afhængigt af dets chamber.

For heller ikke at besvare dig spørgsmål, så kunne du også måle med din
kugle og en pålidelig vindmåler ved forskellige vindhastigheder, og se om
ikke du kan finde et udtryk for kraft på kugle som funktion af
vindhastighed.

Jeg tror, uden at være ekspert indenfor turbulente strøminger, at det vil
være ret komplekst at beregne turbulensens kraft... men måske jeg tager
fejl...?

Fra : //zigge

Dato : 24-09-03 22:42

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror, uden at være ekspert indenfor turbulente strøminger, at det vil
> være ret komplekst at beregne turbulensens kraft... men måske jeg tager

For at blive ved med at snakke udenom så er jeg enig i at der er en
masse variable i den ligning.
F.eks. skal du have et udtryk for den forstyrelse der er i at kuglen er sat
sammen med stangen - det giver en anden strømning omkring kuglen end den
formel du kan slå op. Plus at alt ændre sig når stangen bøjer.
Der er også faktore som lufttryk, luftfugtighed osv. at tage højde for.

Et problem jeg også ser i horisonten, er at når vinden laver turbolens
omkring kuglen risikere du at stangen går i selvsving og vibrere så meget at
du ikke kan aflæse en pind.

Må jeg istedet også foreslå en kugle af trådnet, den vil i en eller anden
grad opføre sig som en plade vinkelret på vindretningen svjv. (<-
disclaimer)

Mvh
//zigge

Fra : Christian

Dato : 25-09-03 10:53

Der er lavet masser af forsøg med objekters strømningsmodstand. Du kan
finde et objekt som ligner din og anvende den. Så kan du beregne din
hastighed og det er vel det du gerne vil (som jeg læser dit indslag).
Jeg er dog i tvivl om hvad du mener med "hvordan man regner på den
turbulens som vil forekomme". Hvad er det du leder efter?

Fra : Martin Schjoldager

Dato : 25-09-03 17:49

"Christian" <alletiders@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg er dog i tvivl om hvad du mener med "hvordan man regner på den
> turbulens som vil forekomme". Hvad er det du leder efter?

turbulensen er også bare en faktor som jeg ønsker at tage højde for i mine
beregninger. det jeg leder efter er en formel for den kraft ( F,vind -
F,turbulens) som kuglen bliver påvirket med.

zigge skriver:
Må jeg istedet også foreslå en kugle af trådnet, den vil i en eller anden
grad opføre sig som en plade vinkelret på vindretningen svjv. (<-
disclaimer)

det forstår jeg ikke. grunden til at jeg vil bruge en kugle, er jo at vinden
skal ramme kuglen som så får stangen til at bøje.

Fra : //zigge

Dato : 25-09-03 20:22

> [...]
vinden
> skal ramme kuglen som så får stangen til at bøje.

Det jeg mener er at luften vil "sive" igennem netkuglen fremfor at afbøjes
rundt om kuglen hvis den er åben nok. På den måde forestiller jeg mig at du
kan undgå turbolensen bliver et problem.
Jeg ville stadig sætte kuglen på en stang - når det nu er det øvelsen går ud
på. Og kuglen vil stadig præsentere en modstand i vinden der vil give en
kraftpåvirkning på stangen.

Mvh
//zigge

Fra : Christian

Dato : 26-09-03 06:46

Turbulens er ikke en faktor. Turbulens er et fænomen og er meget
komplekst. Mig bekendt findes der ikke et alt-beskrivende tal for
turbulens.

Du kan dog beregne Reynolds tal som kan give dig en ide om hvor
turbulent en strømning er.
Du kan også angive turbulensen i en intensitet.
Eller angive den turbulent kinetiske energi
osv. osv.

Hvis du finder de forsøgstal jeg snakkede om så skal du finde dem for
det flowområde (formentlig angivet ved et Reynoldstal) du arbejder i.
Og så har du taget højde for din turbulens.