The Beatles
Fra : Frederik Østeraa

Dato : 24-09-03 13:50

Hejsa NG.

Jeg har lige et par spørgsmål eller tre om The Beatles.

Hvornår udgav de deres første album?
Hvor mange plader har de solgt?
Har jeg ikke ret i at det var pladeselskabet "Decca" der afviste dem, og
sagde at guitarer var på vej ud?

Mvh, og på forhånd tak,
Frederik Østeraa

Fra : Morten Steen

Dato : 24-09-03 13:55

> Jeg har lige et par spørgsmål eller tre om The Beatles.
>
> Hvornår udgav de deres første album?

Please Please Me i 1963

> Hvor mange plader har de solgt?

Det tør jeg ikke spå om.

> Har jeg ikke ret i at det var pladeselskabet "Decca" der afviste dem, og
> sagde at guitarer var på vej ud?

Tjo, både og. De lavede en demo for Decca, 1. januar 1962. Den forsøgte de
så at sælge til adskillige pladeselskaber, som alle afviste den. Jeg kan
ikke lige huske hvem der fyrede dit citat af, dog. Decca valgte altså også
at sige nej.
Og så var det jo så heldigt at George Martin gik forbi kontoret hos en af
cheferne hos EMI, netop som Brian Epstein spillede demoen for chefen. George
Martin hørte noget potentiale, og resten er vel efterhånden historie...

Morten

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-09-03 14:01

Morten Steen wrote:

> [...]
> Martin hørte noget potentiale, og resten er vel efterhånden historie...

Senere blev de vist meget go'e, man hø'r dem ihverti'fæld' tit.

/David

Fra : Frederik Østeraa

Dato : 24-09-03 14:52

"Morten Steen" <morten.x@NOSPAMfilm.dk> skrev i en meddelelse

> Please Please Me i 1963

Så har jeg lige et tillægsspørgsmål; er der ikke nogen steder man kan finde
ud af hvor mange eksemplarer dette album blev solgt i? Om det er det første
år, frem til nu, kun i USA osv. er lige meget. Bare et eller andet tal :)

> Morten

Mvh
Frederik Østeraa

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-09-03 16:18

Frederik Østeraa skrev :
> [...]
første
> år, frem til nu, kun i USA osv. er lige meget. Bare et eller andet tal :)

Bare et eller andet tal, hmmm 3! Så mange har jeg.
I USA blev det oprindeligt udgivet under anden titel, fx Now The Beatles!
Men spørg i JP's Beatles forum, der har du større chance for at få svar.

http://www.hotforum.dk/hotforum/instance/7DC5380C.nsf/topic?openview

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : sniper_Nolight

Dato : 24-09-03 16:12

> [...]
første
> år, frem til nu, kun i USA osv. er lige meget. Bare et eller andet tal :)

jeg aner intet om nøjagtige tal, men ifølge guiness rekordbog (min er dog et
par år gammel, men eg tvivler på det har ændret sig) så er Beatles den
GRUPPE der har solgt bedst gennem tiderne - altså en klar etter - Som SOLIST
er det Elvis der er kongen.
--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight