Et lille regnestyk
Fra : Stig Sørensen

Dato : 24-09-03 13:28

Hejsa.

Håber det i orden jeg skriver et lille regnestykke her. Det er nok simpelt
jeg kan bare ikke lige overskue det helt.

Hos www.selvhenter.dk koster en sms 20øre.
Hvis man tanker op med mobilen får man 50sms'er gratis hvis man tanker for
50kr.

Det jeg vil frem til er, hvad en sms egenligt koster hvis man kun tanker for
50kr. og derved får 50sms'er gratis:

50sms'er + 20øre = 1000 / 100 = 10kr. Så man får faktisk 10kr. gratis hvis
man tanker for 50kr. ikke?
Så siger jeg så: 60/20 = 3
3-20øre = 17øre pr. sms

Er resultatet korrekt? Altså hvis man benytter sig af de 50kr. for 60kr. så
koster en sms 17øre?

Hvad med regnestykket? Nogen der kan stille det fornuftigt op så alle kan
forstå det?

På forhånd mange tak
--
Mvh Stig Sørensen

Gratis sms - Gratis Java spil - Gratis unlock
-- > http://Mobil.DontDoIt.dk < --

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-09-03 13:47

> [...]
> Hos www.selvhenter.dk koster en sms 20øre.
> Hvis man tanker op med mobilen får man 50sms'er gratis hvis man

Dvs. at man får 50/0.20 = 250 SMS'er + 50 i bonus for at tanke op, altså
ialt 300 SMS'er.

> Det jeg vil frem til er, hvad en sms egenligt koster hvis man kun
> tanker for 50kr. og derved får 50sms'er gratis:

Så har man betalt 50 kr for 300 SMS'er, hvilket er 50/300 = 16.6 øre/SMS.

> Er resultatet korrekt? Altså hvis man benytter sig af de 50kr. for
> 60kr. så koster en sms 17øre?

Jeps, sådan ca. ihvertfald.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 24-09-03 13:52

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> wrote in message

> [...]
> ialt 300 SMS'er.

> Så har man betalt 50 kr for 300 SMS'er, hvilket er 50/300 = 16.6 øre/SMS.

Tusind tak.

Det er jo egenligt ret logisk sådan som du har stillet det op.

Du tanker jo for 50kr. Ud af de 50kr. kan du sende 250sms'er, plus du får
50sms'er gratis.
300sms'er / 20øre = 16.6øre pr. sms.

Tusind tak Martin, lige hvad jeg havde brug for

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-03 14:13

Stig Sørensen skrev:

>Håber det i orden jeg skriver et lille regnestykke her.

Bestemt da.

> [...]
>50kr.

>Det jeg vil frem til er, hvad en sms egenligt koster hvis man kun tanker for

Den er gratis. At rgne en anden pris ud for den, bliver komplekst
og baseret på gæt.

>50sms'er + 20øre = 1000 / 100 = 10kr. Så man får faktisk 10kr. gratis hvis
>man tanker for 50kr. ikke?

Jo.

>Så siger jeg så: 60/20 = 3
>3-20øre = 17øre pr. sms

3-taller er kroner, og 20-tallet er øre. Det giver ingen mening
at lave et regnestykke med de to tal.

>Er resultatet korrekt? Altså hvis man benytter sig af de 50kr. for 60kr. så
>koster en sms 17øre?

Nej.

Man kan opstille et skøn over hvordan du bruger din telefon (op
til 60 kr.), f.eks.:

Uden rabat:
Samtaler: 55 kr.
Sms (25 stk): 5 kr.
I alt 60 kr.

Med rabat:
Samtaler: 55 kr.
Sms (25 stk): 0 kr.
I alt 55 kr.

I det tilfælde får du ikke fuld fornøjelse af rabatten fordi du
ikke sms'er ret meget. Hvis du derimod gør det:

Uden rabat:
Samtaler: 40 kr.
Sms (100 stk): 20 kr.
I alt 60 kr.:

Med rabat:
Samtaler: 40 kr.
Sms (50+50 stk): 10 kr.
I alt 50 kr.

I det tilfælde kan man godt sige at sms'erne har kostet 10 kr.
for 100 hvilket svarer til 10 øre stykket.

Men som du kan se, afhænger det af dit normale forbrugsmønster.

--
Bertel

Fra : Stig Sørensen

Dato : 24-09-03 14:33

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Bestemt da.

[snip]

> I det tilfælde kan man godt sige at sms'erne har kostet 10 kr.
> for 100 hvilket svarer til 10 øre stykket.
>
> Men som du kan se, afhænger det af dit normale forbrugsmønster.

Hej Bertel tak for svar.

Jeg er lidt forvirret, jeg ville mene at sms taksten altid er 16,6 øre.
Du ændre jo ikke at du har betalt 50kr. for 300sms'er = 16,6 øre pr. styk.
Om man så snakker 10kr. væk er sms prisen da stadig 16,6 øre ikke?

Eller er det mig der ikke har forstået det korrekt :)

Fra : Bettina Hansen

Dato : 24-09-03 14:47

Stig Sørensen wrote:
> Jeg er lidt forvirret, jeg ville mene at sms taksten altid er 16,6 øre.
> Du ændre jo ikke at du har betalt 50kr. for 300sms'er = 16,6 øre pr. styk.
> Om man så snakker 10kr. væk er sms prisen da stadig 16,6 øre ikke?

Hvis du snakker for 10 kr har du 40 kr tilbage til SMS'er. Dvs. at du
kan sende 200 SMS'er + de 50 som du fik i bonus.
Dvs ialt 250 SMS'er som du har betalt 40 kr for hvilket giver en pris på
16 øre/stk.
De absolut billigste SMS'er får du hvis du taler for alle 50 kr - så får
du nemlig 50 SMS'er som du reelt ikke har betalt noget for - altså en
pris på 0 øre/stk ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Stig Sørensen

Dato : 24-09-03 14:58

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> wrote in message

> [...]
> De absolut billigste SMS'er får du hvis du taler for alle 50 kr - så får
> du nemlig 50 SMS'er som du reelt ikke har betalt noget for - altså en

Åh ja på den måde.
Så det er måske forkert at skrive: SMS kun 16,6 øre pr. styk?

Man kan vel altid vende det rundt ikke?

Hvis du snakker for de 50kr. så kan man jo sige, ja jeg er forvirret igen :(

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-03 15:08

Stig Sørensen skrev:

>Jeg er lidt forvirret, jeg ville mene at sms taksten altid er 16,6 øre.

Jeg gik ud fra at der også var samtaler i de 50 kr. Det er noget
andet hvis det hele bruges til sms. Så er Martins regnestykke
rigtigt.

Og når jeg ikke regnede hele rabatten ind, hænger det sammen med
at man jo ikke sparer noget hvis man bare bruger mere fordi det
er billigt.

--
Bertel

Fra : Stig Sørensen

Dato : 24-09-03 15:55

> [...]
>
> Og når jeg ikke regnede hele rabatten ind, hænger det sammen med
> at man jo ikke sparer noget hvis man bare bruger mere fordi det

Åh, nu kan jeg først se det.
Nej ikke alligevel. Jeg har jo betalt de 50kr. Jeg ser at sms taksten altid
vil være 16,6 øre uanset hvor meget jeg snakker.
Men på den anden side, jeg har brugt 30kr. på at snakke, 20kr. tilbage =
20kr. / 0,20 = 100+50 = 150
20/150 = 13 øre.

Men hvad kan man skrive som konklusion? At sms koster 20 øre og nedefter?
For hvis man snakker for 50kr. koster sms'erne jo ikke?

Det er da lidt forvirrende ikke? :)

Fra : Jens og Jannie

Dato : 24-09-03 17:29

Stig Sørensen wrote:

> Det er da lidt forvirrende ikke? :)

jeg ved såmen ikke om det er forvirende, men der er vel en del kvinde logik
i det.

kvinde logik, er når kæresten læser kuponghæfte, og ser at hun kan spare
100kr ved køb ef en bogsamling, hun har godt nok ikke brug for bøgerne, men
hun bestiller to sæt, for så kan hun jo købe nye sko for de 200kr hun har
sparet.

at spare penge ved at bruge penge, er det samme som at skabe fred med
bomber, eller sagt på en anden måde, alminelig mand kan ikke spare penge på
en tlf. men kun bruge penge på den.

Jens

Fra : Stig Sørensen

Dato : 24-09-03 17:32

"Jens og Jannie" <jannieogfjernjens@hansen.mail.dk> wrote in message
> [...]
men
> hun bestiller to sæt, for så kan hun jo købe nye sko for de 200kr hun har

Kan ikke se hvad det har med tilbudet hos selvhenter at gøre overhovedet!
Eller regnestykket, eller min forståelse af det heller..

> at spare penge ved at bruge penge, er det samme som at skabe fred med
> bomber, eller sagt på en anden måde, alminelig mand kan ikke spare penge

> en tlf. men kun bruge penge på den.

Hvad har det med regnestykket at gøre?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-09-03 20:22

> Kan ikke se hvad det har med tilbudet hos selvhenter at gøre
> overhovedet! Eller regnestykket, eller min forståelse af det heller..

Pointen er, at man ikke kan sige at SMS'erne har en bestemt pris. De koster
20 øre stykket, men de første 50 er gratis. Havde de derimod givet 10 kr i
bonus oven i de 50 kr, så man også kunne bruge rabatten til samtale, så var
det lidt nemmere, da det så ville svare til en total rabat på 16,6%. Så
kunne man regne minutprisen ud til 71 øre og SMS-taksten til 16,6 øre.

> Hvad har det med regnestykket at gøre?

At de giver en rabat, der umiddelbart er svær at overskue, men sålænge folk
får et eller andet gratis, så hopper de gerne med på den. Mange af
teleselskaberne lever af at have uigennemskuelige priser, og forsøger at
virke billigere end de rent faktisk er. Med Selvhenter er der f.eks. også
den lille twist, at hvis du ikke har tanket op inden for 3 måneder, er alle
pengene tabt. For mig der måske sender 1-2 SMS'er om måneden er det jo ikke
en ret god forretning. Jeg vil måske nok tanke op inden for 3 måneder, men
så vil de frie SMS'er jo blot hobe sig op, da jeg aldrig vil få dem brugt,
da jeg hovedsageligt bruger min telefon til snak.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens og Jannie

Dato : 24-09-03 20:33

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> vil de frie SMS'er jo blot hobe sig op, da jeg aldrig vil få dem
> brugt, da jeg hovedsageligt bruger min telefon til snak.

Nemlig, det var i det store hele pointen, bare forsøgt krydret med lidt
humor.

Jens

Fra : Stig Sørensen

Dato : 24-09-03 20:36

> Nemlig, det var i det store hele pointen, bare forsøgt krydret med lidt
> humor.

Hej Jens. Det må du undskylde, jeg forstod slet ikke dit budskab. Det gør
jeg dog så nu.
Tak for svar

Fra : Jens og Jannie

Dato : 25-09-03 22:52

Stig Sørensen wrote:

> Hej Jens. Det må du undskylde, jeg forstod slet ikke dit budskab. Det
> gør jeg dog så nu.
> Tak for svar

Ingen grund til at undskylde.

Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-03 22:36

Stig Sørensen skrev:

>Men hvad kan man skrive som konklusion? At sms koster 20 øre og nedefter?

Ja.