Antal kolonner bestemmes af skærmbredde?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 24-09-03 13:36

Hej ng.

Kan jeg lave en tabel, hvor antallet af kolonner bestemmes af skærmbredden
eller rettere bredden af den frame, hvori tabellen ligger?
Tabellen ligge i et frameset, der kan resizes. Så vil jeg gerne have
tabellen til at fylde hele bredden, eller så meget, der nu er plads til.
Kan det lade sig gøre?

mvh
Stefan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-03 14:18

Stefan Kristensen skrev:

>Kan jeg lave en tabel, hvor antallet af kolonner bestemmes af skærmbredden
>eller rettere bredden af den frame, hvori tabellen ligger?

Du kan altid lave en fast tabel hvor skærmkanten automatisk
skærer nogen af felterne væk. Men det du have er vel at de
underliggende data så 'kravler' op i nogen andre tabelfelter så
man kan se det hele alligevel?

Det kan ikke laves i HTML. Det kan muligvis laves i et program.
Men hvad hvis brugeren justerer sit vindue dynamisk?

--
Bertel

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 24-09-03 15:25

> Du kan altid lave en fast tabel hvor skærmkanten automatisk
> skærer nogen af felterne væk. Men det du have er vel at de
> underliggende data så 'kravler' op i nogen andre tabelfelter så
> man kan se det hele alligevel?
Ja, det var meningen. Det er i virkeligheden bare en liste af brugere, der i
stedet for at fylde 2k+ linier måske kunne nøjes med at fylde 250 linier i
fire kolonner eller 200 linier i fem kolonner hvis skærmen er bred nok.

> Det kan ikke laves i HTML. Det kan muligvis laves i et program.
Hmm... Måske jeg kunne lave en java applet...

> Men hvad hvis brugeren justerer sit vindue dynamisk?
Hvad mener du med dynamisk?

mvh
Stefan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-03 16:49

Stefan Kristensen skrev:

>Hvad mener du med dynamisk?

Jeg mener at han henter siden, sidder og funderer lidt og så
snævrer browseren ind til halv bredde.

Men se Hans Holms svar.

--
Bertel

Fra : H. P. Holm

Dato : 24-09-03 15:46

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
[snip]
> Det kan ikke laves i HTML. Det kan muligvis laves i et program.
> Men hvad hvis brugeren justerer sit vindue dynamisk?

Det kan ikke laves med tabeller, men med flydende <div> i fast bredde,
hvor antallet af <div> ved siden af hinanden bestemmes af størrelsen
på læserens browservindue, også når læseren justerer vinduet dynamisk.
Toke bruger det på http://ekot.dk/ (Siden er nede i øjeblikket).

Jeg har overvejet at skrive siderne under http://hpholm.dk/vitser.html
om til noget i den stil, hvis det bliver en meget lang og kold vinter!
(Der er to kolonner på vitser.html når vinduet er bredt nok, ellers kun
en kolonne).

--
Hans

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-09-03 17:44

H. P. Holm wrote:

[Snip Antal kolonner afhængigt af tilgængelig bredde]

> [...]
> bredde, hvor antallet af <div> ved siden af hinanden bestemmes af
> størrelsen på læserens browservindue, også når læseren justerer

Ja, øv.

I teorien er det meget simpelt: Definer bredden (f.eks. med em, så det
er skalerbart) og sæt en float: left. I praksis går Netscape Navigator
4.x i ged med den slags, så man kan jo overveje at servere et
alternativt StyleSheet til dem der bruger den browser.

Jeg har specielt været glad for effekten til online fotoalbum.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/
Der arbejder på at få serveren op igen. Igen igen.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 24-09-03 18:45

"Stefan" == Stefan Kristensen <stk@mad.dk> writes:

> [...]
> Tabellen ligge i et frameset, der kan resizes. Så vil jeg gerne have
> tabellen til at fylde hele bredden, eller så meget, der nu er plads til.

International Herald Tribune <http://www.iht.com> har noget fancy js
der laver spalteopdeling af deres artikler. Du kan måske søge
inspiration der.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge