Bidearbejde igen :-)
Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 24-09-03 12:18

Hejsa

Vi er kommet til her hjemme at sidde og snakke om hvordan bidearbejdet rent
faktisk foregår, har nu set et par videor hvor det udføres men ikke med
særlig god lyd, så man kan ikke høre de forskellige kommandoer der blvier
benyttet men måske nogen her kan forklare dem ?

Ved jo at når vi i DCH har rundering så siger vi runder og hunden render så
hen og finder fig. og halser, men hvordan er det så ved de stedet
bidearbejdet spiller en rolle, altså er komandoen også runder ? og når
hunden så finder fig. så halser den og bevæger fig. sig så bider den sig
fast i ærmet ?

Da vi jo stadig er på kig efter schæferen som jeg tidligere har snakket om
ville det jo være skønt at vide, da det nok er det der holder os lidt
tilbage endnu ? altså faren fr at hunden skal misforstå hvad hensigten er i
denne situation, ved godt alt kan trænes, men vil alligevel gerne høre jeres
erfaring om det.

MVH
Gitte

Fra : Lou

Dato : 24-09-03 19:37

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> wrote in message news:<3f717d80$0$32527$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> denne situation, ved godt alt kan trænes, men vil alligevel gerne høre jeres

Hej...

Det du spørger om er jo et meget omfattende emne
Spørgsmålet er jo om du vil træne IPO?( el. lign. programmer) korrekt
mig hvis jeg tager fejl, men der bides ikke i de ordinære DCH
programmer?
Men kort sagt så leger man noget byttedrift ind i hunden med en
pølle/skind el. ærme alt efter hvor man nu er kommet til med sin hund.
Man kan så sige runder til sin hund og lade den kommer tæt på fig. og
gø - den får så byttet som belønning ( alt dette er noget mere
omfattende ) figuranten bevæger sig -"høp""ja" eller hvad denne nu
siger - og giver hunden mulighed for at tage /fange byttet foran.
Meningen er så at hunden på komandoen runder løber til fig. "gør" og
når fig. bevæger sig - bider, altså er kode ordet bevægelse.
( i Schæferhundeklubben) i PH. mener jeg at der er nogle ting der er
lidt anderledes.
Jeg vil anbefale dig at læse Manfred Müller's Brugshundens ABC, den
koster 198,- og forklarer alt fra indlæring til prøve.
Desuden skal du finde dig en god indlærings/prøve figurant og ikke
begynde på noget uprofessionelt.

mvh
Lou

NB! Mit svar ER altså bare et kort et...der er meget mere i det

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 24-09-03 20:05

Hej

Jeg vil ikke træne IPO men hunden er trænet i det så min bekymring går på om
hunden kan kende forskel på hvad den nu er trænet i og hvad det er jeg vil
er nervøs for den skulle bide en fig. under rundering ved en fejl.

mvh
Gitte

Fra : Carina Graversen

Dato : 25-09-03 05:40

Hej Gitte.

> [...]
> hunden kan kende forskel på hvad den nu er trænet i og hvad det er jeg vil
> er nervøs for den skulle bide en fig. under rundering ved en fejl.

Det er nok svært at sige uden at have set hunden eller den måde den er
trænet på .

Jeg har selv trænet lidt IPO med min hund (malinois), og den er samtidig
Elite-hund i DcH-programmet samt redningshund.- En af de måder jeg gerne
kører min hund op på en figurant i en almindelig rundering er, at figuranten
ofte stikker af fra hende, så hun skal "stoppe" ham ved at løbe ind foran og
halse og dermed bevogte figuranten med en ordentlig halsgivning inden hun
får belønningen. - Uanset hvordan jeg har fået figuranten til at løbe incl.
løbe med højre arm ude til siden, har jeg aldrig set noget der bare kunne
minde om at hun forveksler alm. figurantarbejde med bidearbejde ... ligesom
jeg har prøvet en figurant der går truende hen imod hende og evt. råber
højt. - Til gengæld er hun slet ikke i tvivl om hvad der skal foregå, hvis
hun ser en figurant med et ærme på

Jeg kender desuden flere der både træner IPO og DcH-program, så det kan
sagtens lade sig gøre at få hunden til at skelne. Men det afhænger af
hundens temperament og hvordan den er trænet - så hvis det var mig, ville
jeg få en meget erfaren figurant til at tjekke hunden, og er I så det
mindste i tvivl, ville jeg lade være med at træne rundering med den hund....

Hilsen
Carina

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 24-09-03 21:09

Hejsa

Tak for dit meget fyldest gørende svar vi skal se hende fredag og har
garderet os med vores hundetræner ved DCH som tager emd og vejleder

MVH
Gitte

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 25-09-03 21:51

Vi er efter flere overvejelser blevet enige om vi ikke helt tør binde an med
hunden og kigger istedet videre efter en grand danois som planen oprindelig
var

Men takker for jeres gode råd, det er altid rart at kunne få lidt
hjælp/viden om ting man ikke selv kender til.

MVH
Gitte

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 24-09-03 21:24

On Wed, 24 Sep 2003 21:04:40 +0200, "Gitte S. Eriksen"
> [...]

>hunden kan kende forskel på hvad den nu er trænet i og hvad det er jeg vil
> er nervøs for den skulle bide en fig. under rundering ved en fejl.

Hej Gitte,

Bidetræning kan trænes på to måder: Den kan baseres på byttedrift (og
kampdrift) eller forsvarsdrift.

Hvis bidetræningen er baseret på byttedrift er det grundlæggende det
samme der sker som når hunden bider og rusker i en bidepølle eller en
bold i snor (bare endnu sjovere for hunden). Det har altså for hunden
intet at gøre med at bide et menneske. En hund som har trænet
bidetræning med byttedrift kan lige så godt som du selv se forskel på
et bideærme på et menneske og et menneske uden bideærme.

Hvis træningen er baseret på forsvarsdrift er det for hunden det samme
som at bide et menneske. Her er hunden altså agressiv.

Jeg tror al bidetræning til sportslige formål i Danmark tilstræbes at
baseres på byttedrift, hvorimod f.ex. forsvarets hunde trænes med
forsvarsdrift (efter hvad jeg er blevet fortalt).

Det kan let testes hvilken drift hunden er i: Når hunden gør ad en
figurant med ærme på, lader man ham smide ærmet. Hvis hunden fortsat
fokuserer på ærmet kører den i byttedrift, hvis den fortsat fokuserer
på figuranten kører den i forsvarsdrift.

Du sagde tidligere du ville få en træner du kender til at hjælpe. En
kender vil nok kunne se på hundens mimik på video'en hvilken drift den
arbejder i, eller måske du kan få arrangeret at han ser hunden, evt.
et træningsforløb. Eller hør om den lokale schæferklub evt. vil hjælpe
med at teste hunden.

Mvh
Søren

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 24-09-03 21:56

Hejsa

Det er kalrt bytte drift, det er vi enige om også med træneren men
alligevel må jeg indrømme ejg er noget betænkelig da jeg ikke selv bryder
mig så meget om ideen bag det altså IPO, men nok fordi jeg simpelthen ikke
ved nok om det ss

Me nu må vi se hende og se om det er hunden for os, da det jo er 2 racer vi
lige nu står og vælger imellem

MVH
Gitte

begin 666 smile.gif