Giftig?
Fra : Helle

Dato : 24-09-03 11:00

Hejsa.

I kender nok allesammen den plante som man kalder for et pengetræ ikk? en
grøn plante med tynde stilke og store runde grønne blade. Den får nærmest en
lille stamme. Ingen blomster.

Er sådan en plante giftig for katte? spørger fordi vi har sådan en og
Sylvester har fået blød/tynd mave samt opkast. Har konsulteret dyrlægen som
har givet Canicur. HVIS denne plante er giftig så ryger den ud omgående!
Ved ikke hvad den hedder på latinsk eller oprindeligt?

Mvh Helle

__________________________________________________________________ Helle
Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Margot

Dato : 24-09-03 12:37

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
KLIP

> [...]
> har givet Canicur. HVIS denne plante er giftig så ryger den ud omgående!
> Ved ikke hvad den hedder på latinsk eller oprindeligt?

Hej

Pengetræ kaldes også paradis træ (på latin cassula ovata) Der kan ses at
billede af et par arter her
http://huset.bolig.tv2.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//huset.bolig.tv2.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/fd21a2f751c09675c12568dd004e11e3/9a940cd256153d12c12569e50064ec3d%21OpenDocument%26Sform%3DTV2%26Scat%3DHuset%26Ssub%3DBlomster_i_boligen%26Ssubsub%3DStueplanter_i_fokus%26&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETPLANTELEKSIKON%26Region%3D%22%29%3B%20

Ja, jeg ved godt at linket vist er det største der længe er set, ellers søg
på google.

Saften fra pengetræ er giftig, så det skal nok ikke bruges som kattegrønt,
hvis man holder af sine katte

Hilsen Margot

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/profiles_view_index.php?profile=512&limit_start=15&limit_user=15

Fra : Eva Hansen

Dato : 24-09-03 14:07

okay, det var da et godt tip! Jeg har et par eksemplarer af begge slags
der er illustreret derhjemme men har aldrig lige tænkt over at de kunne
være giftige. De ryger da helt sikkert ud nu!...

Eva

Fra : Denise

Dato : 24-09-03 17:27

"Margot" <tortie(fjerne dette)@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hilsen Margot

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/profiles_view_index.php?profil
e=512&limit_start=15&limit_user=15

Hej Margot
Fedt, at så mange begynder med deres signaturer, din kan dog laves lidt
kortere, hvis du gør som forklaret af Ragna i en anden tråd. Så bliver din
signatur noget kortere

Hilsen Denise

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-09-03 14:26

> [...]
som
> har givet Canicur. HVIS denne plante er giftig så ryger den ud omgående!

Jamen ved du med sikkerhed, at Sylvester har spist af planten? Ellers er det
da lidt drastisk, synes jeg nok.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 24-09-03 14:44

Jeg har altid haft pengetræ/paradistræ (Crassula ovata) og altid kat jeg har
aldrig haft en kat der er blevet syg af at tygge i blade jeg kan ikke finde
den på nogen lister over giftige planter for kat af de officielle lister.

Tror nærmere du skal se om du har liljer eller løgplanter det er næsten de
eneste der er meget giftige for katte.

MVh Tina

Fra : Margot

Dato : 24-09-03 15:25

"Tina Bach Nygaard" <tinab@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tror nærmere du skal se om du har liljer eller løgplanter det er næsten de

Jeg får eksem når jeg får saften fra sukkulenter på mig, men jeg har nu
stadig mange sukkulenter (De er ikke så lette at slå ihjel ) ), men jeg
har faktisk aldrig oplevet at mine katte har tygget på bladene. Jeg har en
enkelt gang haft nogle killinger der blev smurt ind i saft, ved at de
knækkede stammen på mit største paradistræ, ved at klatre i det. Der vaskede
jeg killingerne, og det var så samtidig deres straf ))

Og så for lige at minde om at det snart er jul, så er Julestjerne også
giftig fra katte (og mennesker, hvis der er nogle der kunne finde på at
spise deres flotte julestjerne efter en julefrokost)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-09-03 19:43

In article <3f719f9f$0$13212$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Tina Bach
Nygaard <tinab@dsr.kvl.dk> wrote:

> Tror nærmere du skal se om du har liljer eller løgplanter det er næsten de
> eneste der er meget giftige for katte.

Det holder desværre ikke helt. Min ene kat lagde ud med at smage på
fredsliljen (der ikke er hverken en lilje eller en løgplante trods
navnet) - og blev meget sløj. Så jeg har konsekvent ikke planter der er
potentielt farlige. Orker ikke at ha' den risiko, så heller købe nogle
ugiftige ( i mit tilfælde som regel roser, pletter i luften - eller
kunstige...
Hvis du har en nerie kan du vist endda slå mennesker i hjel, hvis du
laver dem en god stærk kop neriete... Den kaldes hestedræber i sine
hjemlande

Se f.eks. her:

http://toxipet.charlott.no/index.php

Fra : Niels Peter

Dato : 24-09-03 19:55

Tina Bach Nygaard wrote:

> Tror nærmere du skal se om du har liljer eller løgplanter det er
> næsten de eneste der er meget giftige for katte.
>
> MVh Tina

Nogle af de farligste for katte (og mennesker) er planter som Nerie,
Dieffenbachia, Alpeviol, Datura (Engletrompet) og konvaller.
Løgplanter er giftige, men ikke i særligt høj grad, selv om der
selvfølgelig er forskel på, hvor følsom den enkelte kat er.

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Helle

Dato : 24-09-03 15:25

"Benedikte Brisson" <dikte@nini.invalid> wrote in message
> [...]
> en

> som
>
> Jamen ved du med sikkerhed, at Sylvester har spist af planten? Ellers er

Det var såmænd også bare en tanke - man må tænke lidt kreativt nogen gange

Han leger tit med bladende og kommer dem i munden og derfor kunne det jo
være en mulighed.
Jeg har kun to andre planter i huset som står så ingen af misserne kan nå
dem.

Mvh Helle

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 25-09-03 17:27

Jeg mener bare ikke man skal ryde vindueskarmen i panik.

Ser man først på hvilke planter der er giftige så er de fleste det i større
eller mindre grad. De der er giftige for mennesker er som regel også for
katte. Forskellen er bare at vi ikke til hverdag tager smagsprøver og derved
finder ud af det

Husk at det nu er seson for ammaryllis, cyklamen, november og julekaktusser,
julestjerner mf.

som alle er giftige.

Har i/ du en plante som i er i tvivl om er giftig skal jeg gerne prøve at
indentificere den. Kender mange stueplanter og haveplanter da jeg læser til
hortonom.

MVh Tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-09-03 17:37

In article <3f731771$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Tina Bach
Nygaard <tinab@dsr.kvl.dk> wrote:

> Jeg mener bare ikke man skal ryde vindueskarmen i panik.

Jeg _har_ ryddet vindueskarmen - men ikke i panik Mere ud fra en
betragtning om, at livet er for kort til at skulle holde øje med det -
osse...

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 26-09-03 14:51

> Jeg _har_ ryddet vindueskarmen - men ikke i panik Mere ud fra en
> betragtning om, at livet er for kort til at skulle holde øje med det -
> osse...

Nu har jeg også en artig kat der ikke spiser potteplanter, men holder sig
til græsset i haven. En indekat ville jeg måske ikke have samme tiltro til.

MVh Tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-09-03 16:18

In article <3f744861$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Tina Bach
Nygaard <tinab@dsr.kvl.dk> wrote:

> En indekat ville jeg måske ikke have samme tiltro til.

*suk* Donna er af den overbevisning at alt grønt er kattegræs. Så
deet...