Det varme vand
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-09-03 10:29

Hvorfor et det nu at man ikke bør bruge det varme vand fra hanen
- men kun det kolde - i fx en elkoger, når man skal koge vand til
kaffen eller teen?

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-03 10:40

Jørgen Grandt skrev:

>Hvorfor et det nu at man ikke bør bruge det varme vand fra hanen
>- men kun det kolde - i fx en elkoger, når man skal koge vand til
>kaffen eller teen?

Hvis du havde kikket ned i en varmtvandsbeholder, ville du slet
ikke spørge. Det er så ulækkert at det må frarådes, og derudover
kan der være bakterier i. Legionella trives f.eks. i rørsystemer
der fører varmt vand (kommer an på temperaturen).

Hvis man er lidt pedantisk, vil man også have det kolde vand til
te og kaffe fordi luften ikke er varmet ud af det.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-03 10:46

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis man er lidt pedantisk, vil man også have det kolde vand
> til te og kaffe fordi luften ikke er varmet ud af det.

Men det bli'r det jo alligevel under kogningen.

Er der i øvrigt noget der tyder på at vand med luft giver en bedre
samg i kaffe og te?

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-03 12:53

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Men det bli'r det jo alligevel under kogningen.

Ja, men det skulle vist alligevel kunne smages. Jeg har dog
aldrig efterprøvet det.

>Er der i øvrigt noget der tyder på at vand med luft giver en bedre
>samg i kaffe og te?

Måske er det bare udtryk for at det skal være frisk koldt vand.
Hvis det har stået lidt, afgiver det jo også luft.

--
Bertel

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-09-03 12:58

> Er der i øvrigt noget der tyder på at vand med luft giver en bedre
> samg i kaffe og te?

Cola med luft smager ihvertfald bedre end hvis det har været kogt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-09-03 12:49

> Hvorfor et det nu at man ikke bør bruge det varme vand fra hanen
> - men kun det kolde - i fx en elkoger, når man skal koge vand til
> kaffen eller teen?

Hvis du har en varmtvandbeholder, så er der mange sjove ting og sager i
vandet, som man helst ikke vil indtage, f.eks. bakterier eller rust.

Der hvor jeg bor, er der en varmeveksler der varmer vandet op efterhånden
som jeg bruger det, så der tror jeg ikke der er det store problem med at
benytte det varme vand fra hanen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-03 14:02

Martin Sørensen skrev:

>Der hvor jeg bor, er der en varmeveksler der varmer vandet op efterhånden
>som jeg bruger det, så der tror jeg ikke der er det store problem med at
>benytte det varme vand fra hanen.

Måske ikke så slemt som i en varmtvandsbeholder, men så bør man i
det mindste lade det varme vand løbe lidt først så man får tømt
det ud der har stået og lumret i rørene, og så koster det vist
for meget.

Det er vanskeligt på anden måde at opnå så høj virkningsgrad som
en elkedel har.

--
Bertel

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-09-03 20:03

> [...]
> det mindste lade det varme vand løbe lidt først så man får tømt
> det ud der har stået og lumret i rørene, og så koster det vist

Næh, jeg har ikke ret mange meter rør fra varmeveksleren og hen til
vandhanen, og man skal jo alligevel have 'skyllet rørene igennem', før det
varme vand når hen til vandhanen.

> Det er vanskeligt på anden måde at opnå så høj virkningsgrad som
> en elkedel har.

Jeps, men det er da noget billigere at opvarme vand vha. fjernvarme frem for
el.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 25-09-03 07:11

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> writes:

> Jeps, men det er da noget billigere at opvarme vand vha. fjernvarme frem for
> el.

Hvilket også afspejler virkningsgrad "fra jord til bord".

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-09-03 09:12

"Brian Elmegaard" <brian@rk-speed-rugby.dk> skrev i en meddelelse news:u7k3x4cv2.fsf@mail.afm.dtu.dk...

> Hvilket også afspejler virkningsgrad "fra jord til bord".

Hvorledes?

Mvh
Martin

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 25-09-03 09:30

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Hvorledes?

Virkningsgraden på at lave el er ca. 40% som derefter omsættes i
elkedlen med omkring 95%-100%(?) virkningsgrad. Dette koster 142
øre/kWh.

Virkningsgrad for (kraftvarme)-fjernvarme er svær at opgøre, da den er
et nyttiggjort spildprodukt og kan opgøres til et sted mellem 40% og
500% og nogle gange sættes til 200%. Den koster det halve af ellen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-03 10:00

Brian Elmegaard skrev:

>Virkningsgrad for (kraftvarme)-fjernvarme er svær at opgøre, da den er
>et nyttiggjort spildprodukt og kan opgøres til et sted mellem 40% og
>500% og nogle gange sættes til 200%. Den koster det halve af ellen.

Er der så taget højde for varmetabet i rørene?

--
Bertel

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 25-09-03 10:04

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Er der så taget højde for varmetabet i rørene?

Nej, men der er heller ikke taget højde for tab i elnettet.

Størrelsesordenen er nogenlunde den samme svjv. For el 5%, for varme
10% ville være mit umiddelbare bud.

Fra : Rado

Dato : 26-09-03 12:07

On Wed, 24 Sep 2003 11:29:23 +0200, "Jørgen Grandt"
<UnstableBut@OnCable.dk> wrote:

>Hvorfor et det nu at man ikke bør bruge det varme vand fra hanen
>- men kun det kolde - i fx en elkoger, når man skal koge vand til
>kaffen eller teen?

Så vidt jeg har hørt er det fordi der ofte anvendes kobberrør nogle
steder i installationen, og afgivelsen af kobberforbindelser stiger
med temperaturen og kan derved nå over den kritiske grænse i
varmtvandsrørene.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein