Statistik-opgave hjælp
Fra : ThomasT

Dato : 24-09-03 08:00

Jeg Har lige fået faget statistik på ingeniør-højskolen, men har lidt svært
ved at finde udaf , hvordan jeg skal skal "tænke" i de forskellie tilfølde.
I denne uge har vi fået en opgave der lyder:

--------------------------------

3 ægtepar (A,B,C) skal dele en pulje på 1050 kr. ved lodtrækning, og de er
blevet enige om at benytte følgende fremgangsmåde:

I en hat er nedlagt 6 sedler, der hver er påført et kronebeløb, således at
hatten indeholder

1 seddel lydende på 500 kr.
1 seddel lydende på 300 kr.
1 seddel lydende på 100 kr.
3 sedler lydende på 50 kr.

Fra hatten trækker først hr. A en seddel, dernæst er det hr. B's tur osv i
rækkefølgen hr. C, fru C, Fru B, fru a.
Puljen deles derefter ved anvendelse af det beløb, der står på de udtrukne
sedler.

Spørgsmål: Beregn sansynligheden for, at ægteparret B får en samlet præmie
på 400 kr.

--------------------------------

Jeg ved så ikke rigtig hvordan jeg skal komme igang med sådan en opgave.
Hvis en (eller flere) af jer kunne komme med et bud om hvordan man skal
"tænke", for at lave sådan en opgave, ville det være til stor hjælp.

Med venlig hilsen
ThomasT

Fra : Lasse Gilling

Dato : 24-09-03 20:31

Hej Thomas

De tre par skal hver tage to sedler, så man skal opstille de kombinationer,
der giver 400.

Generelt er det en god start at opstille udfaldsmulighederne, hvis der ikke
er så mange, at det ville tage for lang tid. De forskellige udfald er her:
500+50, 500+300, 500+100, 500+50, 300+100, 300+50, 100+50, 50+50

Det eneste der giver 400 er 300+100, hvilket dermed er de to sedler der skal
trækkes for at ægteparret får 400 kr.
På den første seddel der trækkes, skal der altså stå 300 eller 100, og der
er 6 sedler. Dvs. 2 ud af 6 sedler kan bruges. Den næste seddel skal så være
den anden. Dvs. 100 hvis den første var 300, eller 300 hvis den første var
100. Dermed er der kun 1 ud af 5 sedler der kan bruges. Den samlede
sandsynlighed er derfor:

2/6*1/5=1/15

På samme måde kan du gøre i lignende tilfælde. Håber det hjalp...

Venlig hilsen
Lasse Gilling

Fra : ThomasT

Dato : 24-09-03 22:11

Tak skal du have det hjalp faktisk en hel del. Hvis bare der var tid på IOT
til at give sådan en forklaring var det hele jo meget lettere. I stedet for
kun lige at bruge 15 min på den slags og så videre til næste emne......

Med venlig hilsen
ThomasT

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-09-03 13:41

ThomasT wrote:

> Fra hatten trækker først hr. A en seddel, dernæst er det hr. B's tur osv i
> rækkefølgen hr. C, fru C, Fru B, fru a.

Det med rækkefølgen er beregnet på at forvirre jer. Det er jo komplet
ligegylidigt hvilken rækkefølge der trækkes i. Det afgørende er blot
at den pågældende familie (B) får to sedler.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)