Halv BARF
Fra : Mic

Dato : 24-09-03 04:47

Jeg har bestemt, at jeg vil prøve at fodre med kallun og royal canin gigant,
ca. 200/300 gram råt kallun, blandet med tørfoder. Hunden fik blandingen for
første gang i går, og han var sq ved at æde skål og stativ i bare iver, så
hvis man skal tage efter hunden så er det et GO... Nu er jeg spændt på
hvad han mave siger og hvad der kommer ud i den anden ende
Er der nogle der har prøvet at fodre sådan ?

Michael

Fra : Jytte

Dato : 24-09-03 05:52

Mic wrote:
> [...]
> GO... Nu er jeg spændt på hvad han mave siger og hvad der kommer
> ud i den anden ende
> Er der nogle der har prøvet at fodre sådan ?

hej Michael.

Du må ikke tilsætte kallun/kød til tørfoderet. Når du bruger kød/kallun,
skal du tilsætte 2/3 vegetabilsk foder (ris, kartofler, grøntsager der skal
være kogte eller findelte, brød).
Vi har fodret på den måde i mange år. Tørfoder om morgenen og hjemmelavet
foder om aftenen. Du skal tilsætte en teskefuld med top af mælkesur kalk pr.
250g kød for at rette op på kalk/ fosfor balancen. Der er meget fosfor i
kød.
Hvis det er en meget stor hund , du har, synes jeg du skal spørge andre
ejere af den race hvordan de fodrer. Men pas på med for meget kød/kallun.
Der findes en udmærket lille bog der hedder "Hundens ernæring" skrevet af
dyrlæge Ib Engelhard. Du kan få biblioteket til at skaffe den til dig.

Hilsen
Jytte

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-09-03 16:03

> [...]
>250g kød for at rette op på kalk/ fosfor balancen. Der er meget fosfor i

,hvad sker der hvis de får for meget fosfor ? og det er vel kun hvis
man fodrer kød uden knogler at man skal tilsætte kalk ikke ? jeg
tilsætter selv spormineraler til kødet og tørfodret, men det
indeholder jo også mest kalk.

>Hvis det er en meget stor hund , du har, synes jeg du skal spørge andre
>ejere af den race hvordan de fodrer. Men pas på med for meget kød/kallun.

,,man skal vist være rig for at fodre for meget kallun jeg mener
at der er 70% vand i når man køber det frossent, har aldrig kunnet
finde andre steder at købe det, har du ?

jeg har nu bare valgt at fodre tørfodder hver anden dag ellers tror
jeg at %vis vores hundemad kommer til at bestå af næsten det samme,
udover at dine grøntsager nok er sundere end dem der er i tørfodret.

Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund
http://home13.inet.tele.dk/kattehad/forhtml.htm

Fra : Mic

Dato : 24-09-03 19:15

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> ,,man skal vist være rig for at fodre for meget kallun jeg mener
> at der er 70% vand i når man køber det frossent, har aldrig kunnet
> finde andre steder at købe det, har du ?

Jeg køber en hel vom Ca 10 kg for....hold nu fast 25 kr i vores lokale
slagterhus..
og så bruger jeg et par timer på udskæring og pakning i poser....

Michael

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-09-03 08:46

On Wed, 24 Sep 2003 20:14:49 +0200, "Mic" <sletmig@jubiimail.dk>
wrotd:

> [...]
>slagterhus..
>og så bruger jeg et par timer på udskæring og pakning i poser....

,,ok så er du også heldig at kende et slagtehus , jeg giver kun
kalun en gang imellem da det faktisk er ret dyrt at fodre med den
frosne udgave men tilgængæld har jeg en god aftale med min lokale
købmand hvor jeg får kødpakker på sidste salgsdag for en femmer
her står den på engels bøf i ny og næ

Fra : bjergskoven

Dato : 24-09-03 20:37

Hej Punish

> ,hvad sker der hvis de får for meget fosfor ?

Kalk er det mineral som kroppen har brug for i størst mængder, primært til
at bygge knogler. For at optagelsen af kalk kan foregå korrekt skal der også
være fosfor tilstede. Det optimale forhold mellem kalk og fosfor er vurderet
til at være mellem 1:1- 2:1. Hvis der er for meget fosfor i kosten og for
lidt kalk vil kroppen skaffe sig kalk ved at tage dette fra knoglerne. Dette
er specielt problematisk hos en hund i vækst.
Hvis du fodrer din hund med eksempelvis kyllingehalse og vinger og kødfulde
ben har du den optimale fordeling mellem kalk og fosfor.
Hvis du derudover fodrer varieret med grønt og frugt behøver du ikke
tilsætte noget som helst.

> ,,man skal vist være rig for at fodre for meget kallun jeg mener
> at der er 70% vand i når man køber det frossent, har aldrig kunnet
> finde andre steder at købe det, har du ?

Hvor mange procent vand tror du der er i en friskslagtet kylling ? Eller i
en tomat ?

Vand er den største bestanddel i både animalsk og vegetabilske emner.Hvis du
ikke vil betale for vandet, kan du ikke købe nogle friske fødevarer.

Hilsen
Merete

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-09-03 08:46

On Wed, 24 Sep 2003 21:37:10 +0200, "bjergskoven"
<info@bjergskoven.dk> wrotd:

> [...]
>lidt kalk vil kroppen skaffe sig kalk ved at tage dette fra knoglerne. Dette
>er specielt problematisk hos en hund i vækst.

,,,,,,,,,,hvad så hvis der er for meget kalk ? jeg har læst en del om
forholdet imellem fosfor og kalk er egentlig ikke blevet klogere for
forskellige foddermærker og dyrlæger kommer altid med forskellige
forhold imellem de to, ingen indholdsfortegenlser er ens har jeg lagt
mærke til, men det er nok bare sådan cirka de mener åbenbart.

> [...]
>

>Vand er den største bestanddel i både animalsk og vegetabilske emner.Hvis du
>ikke vil betale for vandet, kan du ikke købe nogle friske fødevarer.

,,,tjae i ½kg lever tror jeg ikke at der er så meget vand, men du har
da ret at der er vand i alting

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-03 16:35

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3f71259f$0$32480

> [...]
pr.
> 250g kød for at rette op på kalk/ fosfor balancen. Der er meget fosfor i

Hvordan klare hundens mave, fodring med BARF. Kan det ikke give problemer
med hård mave på hunden ? Det sker tit, at hunden får hård mave, hvis man
giver dem okseben, at gnave i. Det har vores hunde, i hvert fald fået,
derfor har vi ikke turde give det, i lang tid.
Det reguleres måske vha. ris, kartofler og grøntsager ?
Hvordan regner man ud, hvor meget foder hunden skal have, i forhold til dens
størrelse / vægt ?

Beskrives det i den omtalte bog ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jytte

Dato : 24-09-03 16:44

Buffy wrote:
> [...]
> Det reguleres måske vha. ris, kartofler og grøntsager ?
> Hvordan regner man ud, hvor meget foder hunden skal have, i forhold

Det beskrives meget nemt og udførligt i omtalte bog.
Men det er nu meget nemt at bedømme hvor meget foder en hund skal have. Hvis
man ikke kan mærke ribbenene, får den for meget. Hvis man kan mærke
ribbenene, får den tilpas, og hvis man kan mærke ribenene meget tydeligt,
får den for lidt.
Der er meget forskel på hvad hunde kan tåle, jeg går ud fra mine egne, de
kan tåle alt og har aldrig dårlig mave.
Men hvordan man fodrer de meget store hunde, vil jeg ikke udtale mig om, da
jeg altid selv har haft hunde af mellemstørrelse og små hunde.
Grunden til at man skal tilsætte mælkesur kalk til kød er at forholdet
mellem kalcium og fosfor i kød er 1:20.
Normal udvikling af skelettet fordrer at forholdet mellem kalcium og fosfor
er fra 12:10 til 14:10.

hilsen
Jytte

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-03 20:36

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3f71be53$0$32528

> Det beskrives meget nemt og udførligt i omtalte bog.

OK, jeg vil prøve, at bestille den i bogbussen.

> [...]
> man ikke kan mærke ribbenene, får den for meget. Hvis man kan mærke
> ribbenene, får den tilpas, og hvis man kan mærke ribenene meget tydeligt,

Ja, jeg har det jo sådan, at jeg godt kan lide, at man lige kan ane ribbene
og så heller ikke mere. Jeg kan ikke lide for tynde hunde. Buffy er dog
blevet lidt vamset, efter en hormonbehandling. Hun har dog tabt lidt af det
igen, men man kan ikke mærke ribbene på hende endnu.

> Der er meget forskel på hvad hunde kan tåle, jeg går ud fra mine egne, de
> kan tåle alt og har aldrig dårlig mave.

Vores hunde tåler også det meste. Har dog oplevet meget hård mave, i
forbindelse med okseben.

> Men hvordan man fodrer de meget store hunde, vil jeg ikke udtale mig om,
da
> jeg altid selv har haft hunde af mellemstørrelse og små hunde.

Ok, Buffy er labrador og Daffy er en Grand Danois, derfor spørgsmålet
omkring mængden, hvis man fodre BARF.

> Grunden til at man skal tilsætte mælkesur kalk til kød er at forholdet
> mellem kalcium og fosfor i kød er 1:20.

Hvor køber du kalktilskudet ?
Hvad når man fodre med kvalitetstørfoder. Er kalkbehovet så dækket ind
eller...?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jytte

Dato : 24-09-03 21:05

Buffy wrote:

> [...]
> omkring mængden, hvis man fodre BARF.

> Hvor køber du kalktilskudet ?
> Hvad når man fodre med kvalitetstørfoder. Er kalkbehovet så dækket ind

Jeg køber mælkesurt kalk hos Matas. Hvis du bruger kvalitetstørfoder må du
ikke tilsætte kalk eller vitaminer.
Jeg må indrømme at jeg aldrig er gået så højt op i hvor meget foder en hund
skulle have, jeg bruger ribben-metoden. Og hvis de er tilpas, får de
nogenlunde det samme hver dag. Jeg ser hvor meget det fylder i skålen.
I gamle dage gik man jo ikke så meget op i foder til hunde, i dag er det jo
næsten en videnskab. Selvfølgeligt er det vigtigt at de får godt foder, men
det er jo desværre sådan at forekomsten af HD ikke er blevet mindre,
tværtimod. Da jeg startede med at have hund for mere end 30 år siden, havde
f.eks. Dobermannen ikke HD, det har den idag. Så den "korrekte fodring" har
ikke hjulpet.
Men jeg har som tommelfingerregel 1/3 kød eller fisk, 2/3 vegetabilsk foder
f.eks. ris, brød, kartofler og grøntsager.
Jeg tilsætter så mælkesur kalk 5g pr. 250g kød. Jeg fodrer også med daggamle
kyllinger i stedet for kød, så tilsætter jeg ikke kalk. Nu snakker jeg om
voksne hunde, hvis det er hvalpe, skal de også have fosforsur kalk og
levertran. Men det kan du læse om i bogen.
Men der er ingen tvivl om at man skal være omhyggelig med smmensærtningen af
foder især til en Grand Danois.
Med små hunde skal man passe på at de ikke får for meget kød, de er tit
kræsne, så er det jo nemt at stikke dem en frikadelle. Det kan nemt blive
for ensidig en fodring.

hilsen
Jytte

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 25-09-03 12:42

Jeg fodrer også med daggamle
> kyllinger i stedet for kød,

Nu er jeg altså nysgerrig!
De dagamle kyllinger du fodrer med, er det med fjer og det hele? Er de
"tilberedt" på nogen måde?

Hilsen Betina

Fra : Jytte

Dato : 25-09-03 14:09

Betina von Ahnen Thygesen wrote:
> Jeg fodrer også med daggamle
>
> Nu er jeg altså nysgerrig!
> De dagamle kyllinger du fodrer med, er det med fjer og det hele? Er de
> "tilberedt" på nogen måde?
>
> Hilsen Betina

Hej Betina.

Kyllingene er hele og rå, de bliver slugt med hud og hår.
Det er hanekyllinger der bliver sorteret fra og gasset med det samme, de
kommer ud af ægget.
Det er barskt, men uanset om man bruger dem til foder eller ej, bliver de
gasset alligevel. Det er overskudsproduktion fra rugerierne.
De er meget brugt som kattefoder. Vi begyndte med at fodre vores katte med
dem og opdagede så at hundene også var helt vilde med dem.
Hundene får så tilskud af vegetabilsk foder, det gør kattene ikke.
Jeg tilsætter ikke mælkesur kalk til kyllingene kun til kød/kallun.

Hilsen
Jytte

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-09-03 14:59

On Thu, 25 Sep 2003 15:08:48 +0200, "Jytte" <vingekatten@mail.dk>
wrotd:

> [...]
>Hundene får så tilskud af vegetabilsk foder, det gør kattene ikke.
>Jeg tilsætter ikke mælkesur kalk til kyllingene kun til kød/kallun.

,,,hvordan ser afføringen så ud når kyllingerne kommer ud ? men så
spiser de vel ikke græs vel ? man kunne godt forestille sig at de ikke
har brug for græs når de får fjer ?

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-09-03 15:01

> [...]

>Hundene får så tilskud af vegetabilsk foder, det gør kattene ikke.
>Jeg tilsætter ikke mælkesur kalk til kyllingene kun til kød/kallun.

,Noget helt andet, jeg har lige læst igen i en bog at hunde absolut
ikke må få lyst brød ? men det ene øjeblik må de ikke få lyst det
andet må de ikke få mørkt brød ? er det kun myter eller hvad, nogen må
da vide det ?

Fra : Pwh

Dato : 25-09-03 16:02

Jytte wrote:

> Hej Betina.
>
> Vi begyndte med at fodre vores
> katte med dem og opdagede så at hundene også var helt vilde med dem.

> Hilsen
> Jytte

Hæ, det må da lige værer noget for dig Punish.
Først fodre du katten med kyllinger og så fodre du hunden med katten,
så er ringen jo faktisk sluttet

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-09-03 17:39

On Thu, 25 Sep 2003 17:01:43 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrotd:

>Hæ, det må da lige værer noget for dig Punish.
>Først fodre du katten med kyllinger og så fodre du hunden med katten,
>så er ringen jo faktisk sluttet
>
>/Jens

,,,ja så kan ingen da blive sure, det er jo naturens gang at katten
skal ende i hundens mave

Fra : Winther

Dato : 26-09-03 08:09

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hæ, det må da lige værer noget for dig Punish.
> Først fodre du katten med kyllinger og så fodre du hunden med katten,
> så er ringen jo faktisk sluttet
>
> /Jens

- og hunden æder Punish, først da er der kommet noget konstruktivt ud af
det.

Vh. Winther

Fra : Pwh

Dato : 26-09-03 09:15

Winther wrote:

> - og hunden æder Punish, først da er der kommet noget konstruktivt ud
> af det.
>
> Vh. Winther

LOL den var lidt ond ;)
Hvem skal så æde hans hund.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 26-09-03 14:02

> LOL den var lidt ond ;)
> Hvem skal så æde hans hund.
>
> /Jens

Det kan min kat!

Vh. Winther

Fra : Winther

Dato : 26-09-03 14:11

"Winther" <falk-petersen@fjerntele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan min kat!
>
> Vh. Winther

I hvert fald ikke muslimerne, det ligner hunden for meget en gris til at det
skulle friste.
Det er godt du har humor, -ikke også Punish.....

I øvrigt træner jeg bidearbejde med min kat, og har stor fornøjelse af strøm
og pighalsbånd.

Vh. Winther

Fra : Pwh

Dato : 26-09-03 15:13

Winther wrote:
> "Winther" <falk-petersen@fjerntele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> I øvrigt træner jeg bidearbejde med min kat,

Det kan min kat da helt uden træning, hvad er det for en skvatkat du har ;)

> og har stor fornøjelse af strøm og pighalsbånd.

Dig selv eller katten

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-09-03 09:25

On Fri, 26 Sep 2003 09:09:03 +0200, "Winther"
<falk-petersen@fjerntele2adsl.dk> wrotd:

>"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>- og hunden æder Punish, først da er der kommet noget konstruktivt ud af
>det.
>
>Vh. Winther

...haha, ja drøm videre

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-09-03 08:46

On Wed, 24 Sep 2003 21:35:55 +0200, "Buffy" <tjekmig(Snabel-a)pc.dk>
wrotd:

> [...]
>omkring mængden, hvis man fodre BARF.

>Hvor køber du kalktilskudet ?
>Hvad når man fodre med kvalitetstørfoder. Er kalkbehovet så dækket ind

,jeg giver spormineraler som indeholder kalk også men det er dyrt og
nok vigtigst når hunden vokser, ellers har jeg hørt at man kan købe
kalk i matas men ved det faktisk ikke.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-09-03 08:02

On Wed, 24 Sep 2003 05:47:01 +0200, "Mic" <sletmig@jubiimail.dk>
wrotd:

> [...]
>hvad han mave siger og hvad der kommer ud i den anden ende
>Er der nogle der har prøvet at fodre sådan ?

.......Det du skal gøre er at fodre den ene dag med tørfodder og den
anden med kød, for hvis du blander det så kommer der rod i maven, da
tørfoderet tager kortere tid at komme igennem systemet end kødet gør.
Hvis jeg fodrer min hund med tørfoder kommer det ud et par gange i
løbet af dagen, men hvis han får kød kommer det først ud næste dag.

Og hundene kan tåle meget kød, helt op til 60% af maden kan bestå af
proteiner(kød) så hver anden dag er den måde jeg gør det på så får
hunden også alle vitaminer osv fra tørfodret og alle de sunde
proteiner fra kødet.

Fra : Eifel

Dato : 24-09-03 13:08

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> wrote in message >
> [...]
> proteiner fra kødet.
>

> Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund

Hej Punish min egen lille specielle ven !

Bruger du så omegnens katte som kødfoder til din hund ? (hvis du altså har hund).

M.v.h.

Eifel & Co.

Fra : Raptor

Dato : 24-09-03 13:43

> Hej Punish min egen lille specielle ven !
>
> Bruger du så omegnens katte som kødfoder til din hund ? (hvis du altså har
> [...]

Du er sq da lidt af provokatør, som det åbenbart ikke er værd at lytte til

det er efterhånden ved at være p.... irriterende at høre på dine tåbelige
kommentarer, hver gang punish kommer med et indlæg.
.... ikke at jeg altid er enig med punish.

hvis man ikke har noget fornuftigt at sige, så bør man holde sin mund.

Hvis du har nogle saglige kommentarer, så brug dem istedet for at forfølge
Punish på den måde.

/Brian

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-09-03 16:03

> [...]
>
>hvis man ikke har noget fornuftigt at sige, så bør man holde sin mund.
>
>Hvis du har nogle saglige kommentarer, så brug dem istedet for at forfølge

,,,,,,,,,jeg læser normalt ikke eifels indlæg, kun når nogen svarer på
dem, for han er i mit killfilter. Efter at han skrev at det var hans
livsmision at genere mig mest muligt, har jeg brugt mit killfilter for
første gang.Utroligt at han ikke er stoppet med provokationerne endnu
når jeg ikke har svaret ham i over 2mdr, så kan man sku ikke være helt
rask.

Fra : Pwh

Dato : 24-09-03 22:30

Punish the deed, not the breed wrote:

> [...]
> første gang.Utroligt at han ikke er stoppet med provokationerne endnu
> når jeg ikke har svaret ham i over 2mdr, så kan man sku ikke være helt

Du må jo have jokket ham gevaldigt over tæerne på et tidspunkt.
Men det virker utroligt umodent at forfølge dig hver gang du kommer
med et indlæg, eller at skriver indlæg som er en direkte provokation af dig.
Faktisk troede jeg at Eifel var en Troll da jeg begyndte at komme her i NG
igen efter en længere pause. Men han skriver nu rimeligt fornuftigt til tider,
men nu er jeg begyndt at komme lidt i tvivl igen om han er en Troll eller ej.

/Jens (med en kat fed nok til at Tyson kunne leve et par dage af den)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-09-03 08:46

On Wed, 24 Sep 2003 23:29:40 +0200, "Pwh"
> [...]

>/Jens (med en kat fed nok til at Tyson kunne leve et par dage af den)

,,ja når han stadig sviner mig til , når jeg ikke har svaret ham i
2mdr pga at han er i killfiltret , så kan man da ikke være helt rask
jeg har skam ikke noget imod at diskutere med folk"som du nok har
lagt mærke til" men det andet er sku spild af tid efter min mening,
jeg fatter ikke at nogen gidder skrive til en der ikke svarer dem i
2mdr, der skal da komme et svar ellers er det vel ikke sjovt at skrive
til nogen skulle man mene

(punish der giver meldingen om den fede kat, videre til sine
kattehadermedlemsbrødre i rødovre )

Fra : Pwh

Dato : 25-09-03 10:29

> ,,ja når han stadig sviner mig til , når jeg ikke har svaret ham i
> 2mdr pga at han er i killfiltret , så kan man da ikke være helt rask

Ja, og så vidt jeg har forstået arbejder han som vagtmand, det virker da
ikke betryggende på mig at en vagtmand evnt har tilbøjligheder til at
forfølge og provokerer folk. De skulle da gerne besidde tålmodighed
og en god portion overbærenhed.

> jeg har skam ikke noget imod at diskutere med folk"som du nok har
> lagt mærke til"

Nej, det har jeg da slet ikke bemærket

> jeg fatter ikke at nogen gidder skrive til en der ikke svarer dem i
> 2mdr, der skal da komme et svar ellers er det vel ikke sjovt at skrive
> til nogen skulle man mene

Man må da lade ham at han i det mindste er vedholdende,
det kan jo også værer at han er lun på dig.
Da man var barn drillede man jo de piger som man var vild med ;)

> (punish der giver meldingen om den fede kat, videre til sine
> kattehadermedlemsbrødre i rødovre )

Nej for satan, med en kilopris på ca 5000kr som den kat efterhånden
har er han sgu for dyr til at æde.

/Jens

Fra : Rikke Andersen

Dato : 25-09-03 14:12

Hej Michael

Du fodrer altså ikke hverken halvt eller helt BARF fordi du giver kallun
eller frisk kød eller noget i den retning sammen med din tørkost.

Hvis du vil fodre halv BARF så skal du sammensætte ½-delen af hundens foder
som 100% BARF diet. Ellers har du ingen som helst mulighed for at overskue
sammensætningen af foderet.

100% BARF er netop sammensat så hunden får alt hvad den har brug for i de
rigtige forhold. Det samme gælder for tørkost. Tager du halvdelen af foderet
som tørkost og den anden halvdel som det der ville have været 20% af BARF
dieten så ser forholdene pludselig lidt underlige ud.

En komplet BARF diet ser (meget kort) således ud:

Samlet mængde mad ca. 2 % af hundens vægt. Dvs. en hund på 20 kg. skal have
400 gram mad.
Af denne mængde skal
60% være rå kødfulde ben,
20% rå blændede grøntsager/overmoden frugt og
20% råt kød/fisk/indmad

Mange hilsner

Rikke Andersen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-09-03 14:54

> [...]
>som tørkost og den anden halvdel som det der ville have været 20% af BARF
>dieten så ser forholdene pludselig lidt underlige ud.

,,,,,,,,,,,,,Jeg ved ikke hvor underlige de ser ud ? det er stadig
sundere at give hunden råt kød hver anden dag end aldrig at give den
det ! nu er hunde altså ikke indrettet sådan at hvis de %er du har
beskrevet ikke overholdes slavisk, at de så bliver syge eller dør af
det ! Efter hvad jeg har læst forskellige steder er det kun
retningslinier ligesom den andbefalede mængde af tørfodder der
andbefales på en pakke tørfodder også kun er en retningslinie, der er
jo forskel fra hund til hund og fra race til race. Min hund kan ikke
tåle rå ben"marvben" skulle jeg så give den det fordi det står på en
liste ?

desuden har jeg de fleste steder læst at en BARF-diet består af
33%kød
33%ris
33%grøntsager

ingen kan regne med at ulvene eller vilde hunde overholder en liste
over hvad de må spise ! de tager hvad de kan få. Og jeg tror
faktisk at de stramme regler nogen sætter op for hvordan BARF skal
sammensættes skræmmer mange væk fra at fodre med råt kød.

Og nogle glemmer at det kun er retningslinier for hvordan man skal
fodre, hunden behøver ikke at få en 100% præcist opmålt foddermængde
hver dag.

Vi andre lever jo heller ikke 100% slavisk efter madpyramiden vel"jeg
gør da ikke" og jeg spiser ikke de samme gram mad hver dag,
ligesom min hund heller ikke gør, og jeg dyrker ikke samme mængde
motion hver dag ligesom min hund heller ikke gør bare vi ikke får for
lidt mad tænker jeg, og bare vi ikke får for meget.

Og at forholdene skulle se underlige ud hvis man fodrer BARF den ene
dag og tørfodder den anden dag kan jeg ikke se, det er klart at hunden
får lidt mere kød, end hvis den kun havde fået tørfodder, men i
tørfodderet er der maks 30%proteiner fra kød og hunde kan tåle op til
60% derfor mener jeg absolut ikke at nogen grænser er overskredet ved
at hunden får kød hver anden dag.

man kan ikke sætte et skema for hvordan alle hunde skal fodres, det er
individuelt, jeg har en mellemhund der er ekstremt aktiv , og kræver
måske derfor mere kød og fedt, hvis man har en "grandanoir" som er
meget større og knap så aktiv skal den nok ikke have lige så stor
mængde fedt og kød i forhold til dens vægt som min skal have,hvis man
har en kastreret labrador der har let ved at blive fed skal den nok
også have lidt slankemad, bare et eksempel på at alle hunde er
forskellige, så derfor mener jeg at det er forkert at følge noget
skema slavisk for hvordan hunden skal fodres

Fra : Jytte

Dato : 25-09-03 15:25

> [...]
> forskellige, så derfor mener jeg at det er forkert at følge noget
> skema slavisk for hvordan hunden skal fodres

Bortset fra at jeg ikke bruger katte som hundefoder, er jeg enig med dig.
Den måde har jeg fodret hunde på i mere end 30 år.

Afføringen ser helt normal ud efter daggamle kyllinger. Kyllingene er så
små og bløde at alt bliver optaget.

Hilsen
Jytte

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-09-03 17:39

> [...]
>Den måde har jeg fodret hunde på i mere end 30 år.
>
>Afføringen ser helt normal ud efter daggamle kyllinger. Kyllingene er så

,,,ok det kunne være at jeg skulle få fat i nogle små bløde dunede
nyfødte kattekillinger ej det kunne jeg dog ikke finde på, bare
rolig men den metode med at mærke ribenene bruger jeg også , og man
kan faktisk også bruge den på sig selv hvis man altså ikke har en
masse forklaringer på hvorfor der er ekstra fedt lige der

jeg har lige læst lidt jeg undrer mig over nemlig, at usigtet hvedemel
er det bedste at give en hund hvis den skal have produkter der
indeholder mel ? ved du hvad forskellen skulle være på de forskellige
former for mel ?

og hvorfor skulle gedemælk være sundere end komælk ? men man kan vel
ikke få gedemælk nogen steder med mindre man selv har en ged eller
hvad ?

Fra : Jytte

Dato : 25-09-03 19:49

> [...]
> kan faktisk også bruge den på sig selv hvis man altså ikke har en
> masse forklaringer på hvorfor der er ekstra fedt lige der

Hundene kan jo ikke selv gå i køleskabet hvis de skal på slankekur, det kan
vi jo. Derfor virker det nok ikke på os.

> [...]
> er det bedste at give en hund hvis den skal have produkter der
> indeholder mel ? ved du hvad forskellen skulle være på de forskellige

Brød af usigtet mel skulle jo være bedre fordi det indeholder flere
vitaminer og mineraler.

> og hvorfor skulle gedemælk være sundere end komælk ? men man kan vel
> ikke få gedemælk nogen steder med mindre man selv har en ged eller
> hvad ?

Man skulle kunne flaske nyfødte hvalpe op med gedemælk, det kan man ikke med
ren komælk. Men jeg har ingen erfaring med det.

hilsen
Jytte

Fra : Raptor

Dato : 25-09-03 20:35

> [...]
med
> ren komælk. Men jeg har ingen erfaring med det.

Er der ikke noget med at gedemælk er væsentlig federe end komælk.

/Brian

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-09-03 09:25

On Thu, 25 Sep 2003 20:49:12 +0200, "Jytte" <vingekatten@mail.dk>
wrotd:

>Hundene kan jo ikke selv gå i køleskabet hvis de skal på slankekur, det kan
>vi jo. Derfor virker det nok ikke på os.

,,,,,,,,,,,,tjae men hvis hundene nu samtidig havde mulighed for
ubegrænset motion og leg hele tiden så tror jeg faktisk ikke at de
ville tage på, men det er bare et gæt selvfølgelig.

> [...]
>
>Man skulle kunne flaske nyfødte hvalpe op med gedemælk, det kan man ikke med
>ren komælk. Men jeg har ingen erfaring med det.

,,,,ok men så må hunden jo nøjes med sødmælk fra en ko, det må da også
være godt nok, måske forskellen er at der er mere fedt i gedemælk
kunne man forestille sig.

Fra : Rikke Andersen

Dato : 26-09-03 08:20

Hej Jytte.

Jeg er bestemt enig med dig i, at råt kød ind i mellem må være bedre end
intet råt kød og også at man ikke skal være fanatisk og at alle hunde skal
fodres individuelt. Som jeg også skrev da jeg ridsede Ian Billinghurst
grundprincipper op, så var det MEGET kort fortalt -> altså udgangspunktet

Jeg tror ikke vi er uenige om andet end hvad vi hver især forstår ved
begrebet BARF.

Så her er hvad jeg forstår ved begrebet og naturligvis taler udfra.

Sammensætningen du nævner

33%kød
33%ris
33%grøntsager

er det ikke den som også Finn Smed anbefaler¨. Flere end Finn Smed anbefaler
det sikkert også, det er bare ham jeg har hørt skulle være den største
fortaler for ovenstående.

Det er ikke det jeg forstår ved BARF. Jeg tager måske fejl, men når jeg
taler om begrebet BARF tænker jeg på den australske dyrlæge Ian
Billinghurst, der så vidt jeg ved, var den første til at introducere
begrebet.

Han har skrevet 3 bøger om BARF og han anbefaler sammensætningen som jeg
nævnte den til Michael.

Det allemest exentielle i fodermetoden er egentlig ikke at alt er råt men at
mere end halvdelen af alt foder er ben. Og det er IKKE marvben, det er alle
mindre (ikke bærende rørknogler) hvor hunden spiser hele benet. Ex.
Kyllingehalse, kyllingevinger, bruskben, grisehaler, grisetæer osv osv.

Sender lige et par link til nogle forskellige "BARF" sider - altså sider der
beskriver den opfattelse jeg har af begrebet BARF samt Ian Billinghurst's
bøger, det er vist det nemmeste jeg kan gøre for at forklare hvad jeg mener.

http://www.barfworld.com/

http://www.bestinshow.net/learning/billinghurst.html

http://members.aol.com/abywood/www/gd_bone.htm

http://www.drianbillinghurst.com/

Din sidste bemærkning:

> Bortset fra at jeg ikke bruger katte som hundefoder........

fatter jeg ikke - sorry

Mange hilsner

Rikke

Fra : Jytte

Dato : 26-09-03 08:26

Rikke Andersen wrote:
> [...]
> sider der beskriver den opfattelse jeg har af begrebet BARF samt Ian
> Billinghurst's bøger, det er vist det nemmeste jeg kan gøre for at

Hej Rikke.

Jeg tror du blander Punish's og mit indlæg sammen.

Han joker jo med at man skal bruge katte som mad til hunden.
Jeg er enig med ham i måden at fodre hunde på, bortset fra det med kattene.

Efter min mening er det ingen videnskab at fodre hunde, men det har
foderproducenterne jo forsøgt at bilde os ind.

hilsen
Jytte

Fra : Mic

Dato : 26-09-03 08:51

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> wrote in message
> [...]

Ok og hvad er så konklusionen på alt dette, skal jeg lade være med at give
kallun som ekstra mad i skålen eller hvad,
jeg syntes sq ikke jeg har energi , tid eller råd ( brug den udskylning der
passer dig bedst ) til at fodre fuldt med BARF
jeg troede bare at han havde godt af lidt råt kød/kallun....

Michael

Fra : Jytte

Dato : 26-09-03 08:54

Mic wrote:
> [...]
> udskylning der passer dig bedst ) til at fodre fuldt med BARF
> jeg troede bare at han havde godt af lidt råt kød/kallun....

Hej Michael.

Det har han da også.

Det er ikke spor svært. Når du giver kød/kallun til din hund så giv også din
hund brød, ris eller grøntsager, hvad du nu har i huset. 1/3 kød og 2/3
vegetabilsk. Hvis det kun er en gang i mellem behøver du ikke tilsætte
noget, men hvis det er hver dag, er det klogt at tilsætte 5g mælkesur kalk
pr. 250g kød/kallun.
Du behøver ikke bruge undskyldninger, enhver kan fodre sin hund som han
finder bedst. Hunden skal nok overleve bare den får mad nok.

Hilsen
Jytte

Fra : Mic

Dato : 26-09-03 09:42

> [...]
> Du behøver ikke bruge undskyldninger, enhver kan fodre sin hund som han
> finder bedst. Hunden skal nok overleve bare den får mad nok.

Ok jeg prøver det , så kan han jo få sit royal canin tørkost hver anden
dag...
Rå kylling uden ben elsker han også, jeg fjerner benene i kylling tør sq
ikke give ham dem jeg er skrækslagen for at de sætter sig fast i hans mave
eller skærer hul i ham.....

Michael

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-09-03 09:48

On Fri, 26 Sep 2003 09:51:19 +0200, "Mic" <sletmig@jubiimail.dk>
wrotd:

> [...]
>passer dig bedst ) til at fodre fuldt med BARF
>jeg troede bare at han havde godt af lidt råt kød/kallun....

,,,det har han da også ! gør som jeg/jytte har beskrevet og du får en
glad/sund hund, det er slet ikke så kompliseret som nogle gør det til.
Min hund guffede 300gram skinkesmåkød i går efter en dag med lang
løbetur og leg med en anden hund om aftenen, så tror jeg ikke på at
han kan få en bedre dag, og i dag står den måske på tørfodder, det
kommer lidt an på hvad min købmand har til mig/os senere. Jeg er ikke
i tvivl om at min hund elsker mig for det rå kød han får, den sødmælk
der kommer i tørfodret i ny og næ de rå æg han får fra hønsehuset osv,
det er slet ikke så kompliseret og slet ikke hvis du spørger din hund

Fra : Mic

Dato : 26-09-03 09:53

> [...]

> det er slet ikke så kompliseret og slet ikke hvis du spørger din hund
>

> Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund

Jeg prøver, det lyder også rigtigt i mine øre ...
Hvem fanden gider at spise tørmad hver dag år efter år selv om det måske er
godt for dig....

Michael

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-09-03 09:43

> [...]
>
>Efter min mening er det ingen videnskab at fodre hunde, men det har
>foderproducenterne jo forsøgt at bilde os ind.

,,,ja de blev vist blandet sammen, og ja de store fodderfabrikanter
prøver at bilde folk ind at det er en videnskab at fodre en hund, og
det er det jo ikke,og det er lykkes dem at bilde mange mennesker det
ind! dog går jeg meget op i at fodre med et kvalitetstørfodder når
jeg nu gør det jævnligt.

og rent faktisk i _teroien_ tror jeg at man ville få en rigtig sund
hund ved at fodre den med friskslagtede katte, da det jo ville være en
frisk råvare men bare rolig jeg gør det ikke i virkligheden jeg
driller bare lidt så der kommer lidt gang i den og nogle tager
det for hvad det er , og andre går helt amok

Fra : Pwh

Dato : 26-09-03 11:26

> [...]
> hund ved at fodre den med friskslagtede katte, da det jo ville være en
> frisk råvare men bare rolig jeg gør det ikke i virkligheden

Arrh, bare lad være Punish, du er garanteret fast kunde nede på internatet,
Ingers kattehjem og katten værn. Du møder garanteret op i diverse udspekulerede
forklædninger og sender alle dine kammerater og bekendte derned.
Når du så kommer hjem med et kuld killinger sidder du og ser på at din ondskabsfulde
blodtørstige kamphund langsomt men sikkert afliver de kære killinger, har jeg ret.

/Jens (der er meget meget oprørt over Punish kattehaderi)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-09-03 20:52

On Fri, 26 Sep 2003 12:25:47 +0200, "Pwh"
> [...]

>blodtørstige kamphund langsomt men sikkert afliver de kære killinger, har jeg ret.
>
>/Jens (der er meget meget oprørt over Punish kattehaderi)

,jeg troede ikke at nogen ville gennemskue mig så hurtigt nå så må
jeg jo tilbage til den gode gamle metode med at hente de gratis katte
fra den blå avis

fortalte jeg egentlig nogensinde dig den historie om en jeg kender
svagt, nej jeg tror ikke at du har hørt den den er faktisk lidt
ond men også meget sjov det er godt nok nogle år siden, men vi kom
til at snakke om den igen den anden dag mig og en ven da vi var ude og
lufte hundene, og jeg fortalte om min nye vaskemaskine "fnis" ja nu
ved du jo nok hvor det bærer hen ok den er lidt ond så
katteelskere læs ikke videre !!! men ham fyren og hans ven vaskede tøj
i et møntvaskerri en fredag aften og var lidt fulde, og fik så ideen
at hans kat skulle tøres, de griner stadig helt hysterisk over
det, den havde væltet helt umotiveret rundt inde i tumbleren, og da de
så blev enige om at det var noget svinerri og dyreplagerri tog han
selv en tur i den "en stor en" de fandt ud af at man kunne stikke
noget i lågehullet så den kan køre åben det skulle vist have været
ret sjovt at se katten og den var helt ulet og meget varm bagefter
*lol* og ja jeg er faktisk enig med dig i at det var noget svinerri
selvom det nok får mig til at virke lidt blød

Fra : Pwh

Dato : 27-09-03 08:12

> [...]

> ,jeg troede ikke at nogen ville gennemskue mig så hurtigt nå så må
> jeg jo tilbage til den gode gamle metode med at hente de gratis katte

Det går sgu ikke, så brænder de andre jo bare inde med en masse katte ;)
Jeg købte selv min kat i DBA for 100kr i sin tid, hvis du regner det ud i forhold
til hvad du nok har givet for din hund kunne du vel have fået en 50-100 katte i stedet for

> [...]
> *lol* og ja jeg er faktisk enig med dig i at det var noget svinerri
> selvom det nok får mig til at virke lidt blød

Ja nu synes jeg altså at du er ved at blive lidt blød bare fordi de andre har været efter dig ;)
Det var da en glimrende ide som jeg straks vil bruge på min småfede kat, når han så er
blevet god til tumbleren kan jeg jo gå over til centrefugen, så skal der sgu nok komme
noget kattefedt af hans sideben
Nej, spøg til side, ham der gjorde det må da have været godt fuld eller på stoffer.

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-09-03 11:35

On Sat, 27 Sep 2003 09:12:17 +0200, "Pwh"
> [...]

>til hvad du nok har givet for din hund kunne du vel have fået en 50-100 katte i stedet for

,,,,,,,,,,,ja 80stks men så havde naboerne jo nok klaget

> [...]
>noget kattefedt af hans sideben
>Nej, spøg til side, ham der gjorde det må da have været godt fuld eller på stoffer.

,,,,,ja han var fuld men han syntes jo også at det var uretfærdigt at
det kun var katten der skulle prøve, derfor prøvede han selv bagefter

Fra : Rikke Andersen

Dato : 26-09-03 09:49

> Jeg tror du blander Punish's og mit indlæg sammen.

Nåhhh okay - ja jeg er ked af at sige det men Punish er en af dem, hvis
indlæg ikke når min postkasse, så det er nok derfor jeg blev lidt forvirret.

God weekend

Knus fra Rikke

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-09-03 09:51

On Fri, 26 Sep 2003 10:49:17 +0200, "Rikke Andersen" <ra@danms.dk>
wrotd:

> [...]
>indlæg ikke når min postkasse, så det er nok derfor jeg blev lidt forvirret.

jammen så må jeg jo se om jeg kan huske at lade være med at svare på
noget rikke skriver god weekend til jer andre