Hvilke vinduesviskere og hvilken motorolie~
Fra : Kim Eichen

Dato : 23-09-03 23:59

Hej gruppe

Jeg er stadig grøn som bilejer og har derfor brug for et par råd.
Jeg skal have købt nye vinduesviskere til min Mondeo staioncar fra 1996. Hvilke viskere skal jeg
købe? Skal jeg køre i Metro, Bilka eller lignende og købe dem de lige måtte have eller er der stor
kvalitetsforskel og hvad vil I i såfald anbefale hvor der er et fornuftigt forhold mellem pris og
kvalitet.
Derudover skal jeg have købt noget motorolie og vil også gerne vide hvor og hvilket kvalitet jeg bør
købe.

Mvh Kim

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-09-03 06:12

Kim Eichen <eichen@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> vil I i såfald anbefale hvor der er et fornuftigt forhold mellem pris og

De lækreste er vist Bosch, men i praksis fungerer de andre nu også fint.
Man kan tit få Bosch i supermarkeder, men ikke alle modeller. Hvis
prisforskellen er stor, så får du nok mest for pengene i de billige.
Under alle omstændigheder, skal viskerblade skiftes mindst en gang om
året. Nogle siger endda hvert halve år. Der er ikke noget mere
irriterende end vinduesviskere, der ikke virker ordentligt.

> Derudover skal jeg have købt noget motorolie og vil også gerne vide hvor
> og hvilket kvalitet jeg bør købe.

En moderne lavfriktionsolie, der ofte er syntetisk eller semisyntetisk.
Læg mærke til, at den opfylder de nyeste API-specifikationer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-09-03 06:58

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
måtte have eller er der stor
> kvalitetsforskel og hvad vil I i såfald anbefale hvor der er et fornuftigt

Jeg er meget glad for Valeo.

> Derudover skal jeg have købt noget motorolie og vil også gerne vide hvor
og hvilket kvalitet jeg bør
> købe.

Valvoline fullsyntetic 5W-40 synes jeg er en fin olie.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-03 07:18

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
have eller er der stor
> kvalitetsforskel og hvad vil I i såfald anbefale hvor der er et fornuftigt

Jeg bruger Bosch på begge mine biler. Sådanne et sæt koster ikke meget mere end
de billigt - sammenlignet med de øvrige udgifter til bil. Jeg har prøvet andre
mærker - senest Biltemas, de var dårligere end dem jeg ville udskifte.

> Derudover skal jeg have købt noget motorolie og vil også gerne vide hvor og
hvilket kvalitet jeg bør
> købe.

Hvor anhænger af, om der er nogle steder du kan få en god rabat.
Køb en god kvalitet.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : //zigge

Dato : 24-09-03 08:53

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Jeg er stadig grøn som bilejer og har derfor brug for et par råd.

Jammen velkommen i weekendmekanikernes rækker min ven

> Jeg skal have købt nye vinduesviskere til min Mondeo staioncar fra 1996.
Hvilke viskere skal jeg
> købe?

Jeg sværger til Bosch viskere, de laver nogle med lameller der sørger for at
tage det hele med uden at lave striber. Det er også mit intryk at de virker
bedre på min bil ved høj fart på motorvej (>100Km/t) hvilket andre kan have
problemer med.

> Derudover skal jeg have købt noget motorolie og vil også gerne vide hvor
og hvilket kvalitet jeg bør
> købe.

Sådan som jeg forstår det så bliver olien bedre og bedre jo mere syntetisk
den er. Dvs. at en ren mineraloile ikke er så god som en fuldsyntetisk. Jeg
vil anbefale dig at se efter tilbud på en halvsyntetisk eller bedre olie.
Mærket spiller i mine øjne ikke nogen rolle.

Du skal lige huske at checke intervallet for skift af oliefilter også. På
min bil passer det med at det skal skiftes hver anden gang jeg skifter
olie. Hvis du har planlagt selv at skifte oliefilter fremover kan jeg
anbefle en oliefiltertang (billigt værktøj), ellers kan man banke en
skruetrækker igennem dåsen og bruge den som "håndtag" i en snæver vending.
Når du sætter det nye filter på, må det ikke strammes med værktøj. Du skal
blot fugte det med olie på gummikanten og skrue det godt fast med hænderne.
Ang. mærker af oliefiltere, så er Fram et velkendt mærke og fungere efter
min mening fint og er relativt billigt.

Mvh
//zigge

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 24-09-03 09:13

> [...]
>
> Jeg er stadig grøn som bilejer og har derfor brug for et par råd.
> Jeg skal have købt nye vinduesviskere til min Mondeo staioncar fra 1996.

tja jeg har prøvet både bosch, trico og alaska. Trico er den der har den
længste holdbarhed ca 1 år, hvor alaska kun holder en 3-4 måneder, og bosch
ca midt imellem de 2. ellers kan du hvis selve viskerne er pæne nøjes med at
skifte gummiet ud så sparer du også en sjat penge samtidig!! borka autodele
på roskildevej ved jeg har løst gummi og gav vist 180 kr for hele sættet til
en vw transporter med dobbelt bagdør dvs 4 stk visker gummi...

Alaska koster så kun 60 kr for et sæt i bilka hvor bosch ligger på en 230 kr
for et sæt til min polo. trico kan jeg ikke lige huske prisen på men den var
billigere end bosch..

-- som kører med bosch nu pga at de var på tilbud til 80 kr
Allan
polo 1,6
fzr600us