Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tips ved brug af tele?
Fra : Tom

Dato : 23-09-03 22:09

Uhhhhh

Går og venter med spænding (nok en lille måned endnu) på at min Tele fra USA
kommer.
Det er en x3 så den samlede brændevidde kommer op på 420mm. Men nu ville jeg
lige høre om tips i forbindelse med brugen af en tele da jeg aldrig har haft
råd til en sådan før.
Det er vel indforstået at det er umeligt at tage billeder uden stativ eller
fast underlag?
Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på med tele?
Er det smart at ofre de 1000 Kr på TCON 14B x1.45 telen så brændvidden
kommer op på 600mm?

Tele: TCON300
knipsdevice: Olympus e-20

--
Tom

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 23-09-03 22:14

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2951413076
Jeg har også lige købt denne, så jeg glæder mig også.

Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-09-03 23:28

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message news:3f70b644$0$48903

> lige høre om tips i forbindelse med brugen af en tele da jeg aldrig har
haft
> råd til en sådan før.

Først et stort tillykke. Skal du bruge den til natur, sport eller ??

Og så de gode råd:
--------------------
Lange teler kræver: stativ, stativ og stativ. Korte lukkertider,
tålmodighed, stille vejr og en rolig hånd, hvor du nærmest ruller
aftrækkerfingeren blødt hen over knappen.

Jeg skyder med en 600mm/F:4 på et SLR kamera, og der skal ikke meget til at
give uskarpe billeder. Bedre bliver det ikke, når jeg lægger en
teleconverter i og kommer op på 840mm, eller 1200mm. Her hjælper en film på
400-800ASA, så lukkertiden kan blive1/2000 sek eller kortere.

Valg af stativ og hoved var vigtigt for mig, idet tele+kamera+motor
tilsammen vejer ca 7.8kg. Det er normalt, at jeg ikke har benene foldet helt
ud, for at øge stabiliteten. Vibrationer kan ikke undgås, men man kan dæmpe
dem, se links nedenfor.

Når jeg skyder naturbilleder ligger jeg til tider i græsset, en bunke kvas
eller bag et dige, og så er stativet for højt. Til det formål har jeg købt
en billig sækkestol, og taget indholdet derfra og fyldt over i en brun/grøn
pose, lidt mindre end et hovedpudebetræk. Den er alletiders at lægge
kamera/telen i, for den støtter og dæmper vibrationer. Den er billig og let
at transportere, og kan osse bruges til at hvile fotografens hoved på, hvis
man skal ligge på lur i timevis

http://www.naturephotographers.net/bh0201-1.html
http://www.naturephotographers.net/ejp0801-1.html

Det er en god ide at tage notater i starten, så man kan se hvad man gjorde
rigtigt/forkert.
Rigtig god fornøjelse !
Bo //

Fra : Tom

Dato : 25-09-03 07:05

> haft
>
> Først et stort tillykke. Skal du bruge den til natur, sport eller ??

MOTORsport

> [...]
> tålmodighed, stille vejr og en rolig hånd, hvor du nærmest ruller
> aftrækkerfingeren blødt hen over knappen.

Ellers må jeg bruge den infrarøde sender til kameraet.

> [...]
> teleconverter i og kommer op på 840mm, eller 1200mm. Her hjælper en film

> 400-800ASA, så lukkertiden kan blive1/2000 sek eller kortere.

Mener mit kan gå ned til 1/8000 sek men hvis jeg skal under 1/640 sek så går
det lidt ud over opløsningen.

> http://www.naturephotographers.net/bh0201-1.html
> http://www.naturephotographers.net/ejp0801-1.html

Tak for de gode links

> Det er en god ide at tage notater i starten, så man kan se hvad man gjorde
> rigtigt/forkert.

Heldigvis er der EXIF data og jeg har aldrig været god til at huske at tage
notater.

> Rigtig god fornøjelse !

Tak

--
Tom

Fra : Jan

Dato : 24-09-03 10:33

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Uhhhhh
> Er det smart at ofre de 1000 Kr på TCON 14B x1.45 telen så
brændvidden
> kommer op på 600mm?
> Tele: TCON300
> knipsdevice: Olympus e-20
> Tom

Prøv at starte med denne artikel, den giver vist svaret:
http://www.wrotniak.net/photo/e10/tcon-300-14b.html
Mvh
Jan