Hvor effektive er lysdioder ?
Fra : Jakob M

Dato : 23-09-03 21:28

Hvor effektive er lysdioder i forhold til almindelige glødepærer og
halogenpærer, her tænker jeg på lysudbytte i forhold til energiforbrug ?.

Hvor stor en del af Danmarks energiforbrug går til belysning ?. Der burde
vel være en del at spare på den konto ?.

Mvh
Jakob

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-09-03 21:50

> Hvor effektive er lysdioder i forhold til almindelige glødepærer og
> halogenpærer, her tænker jeg på lysudbytte i forhold til
> energiforbrug ?.

En del bedre, men vist ikke så gode som lysstofrør.
Læs her:
http://abcnews.go.com/sections/scitech/FutureTech/futureLEDs030521.html

> Hvor stor en del af Danmarks energiforbrug går til belysning ?. Der
> burde vel være en del at spare på den konto ?.

Mange udendørs lamper benytter lysstofrør eller sparepærer, så det er en hel
del bedre end glødepærer hvad angår effektivitet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jakob M

Dato : 24-09-03 11:21

> En del bedre, men vist ikke så gode som lysstofrør.
> Læs her:
> http://abcnews.go.com/sections/scitech/FutureTech/futureLEDs030521.html

Interessant link, tak. Jeg troede ellers lysdioder var det mest effektive.

Mvh
Jakob

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 25-09-03 18:33

Jakob M wrote:

> Interessant link, tak. Jeg troede ellers lysdioder var det mest effektive.
>
> Mvh
> Jakob

Hej Jakob

Det kan de sikkert gå hen og blive:

Fremtidens lysdiode?:

18 December 2002, Brightness boost for organic LEDs:
http://physicsweb.org/article/news/6/12/13
Citat: "...
Another advantage of this type of LED, say the team, is that every
electron-hole recombination can produce a photon -- leading to a
possible 100% quantum efficiency at any visible wavelength. In many
materials quantum statistics limit the efficiency to 25%.
..."

-

White LED Flashlights, LED Lamps, Sparepærer versus glødepærer ?
http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/7670.all.html#8355

--

Fra denne adresse:

http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/4974.all.html#4996

Haves:

Ingeniøren, 19/08/01 Første [ægte] hvide [fuldspektrede] lysdiode:
http://cph.ing.dk/konf/root/redproduktion/sub/noter/html/4375.html
"...Effekten skyldes en særlig form for eksitation først opdaget i 1994..."

Applied Physics Letters -- July 30, 2001 -- Volume 79, Issue 5 pp. 560-562
White light emission from blends of blue-emitting organic molecules: A
general route to the white organic light-emitting diode?:
http://unisci.com/stories/20013/0813013.htm
http://dx.doi.org/10.1063/1.1388875

alternate address:
http://ojps.aip.org/getabs/servlet/GetabsServlet?prog=normal&id=APPLAB000079000005000560000001&idtype=cvips&gifs=yes

Nature, 31 July 2001: Organic white bulb mixed:
http://www.nature.com/nsu/010802/010802-6.html

mvh/Glenn

Fra : Jakob M

Dato : 30-09-03 11:30

Tak for det, det var da lige lidt læsning

Mvh
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-03 21:52

Jakob M skrev:

>Hvor effektive er lysdioder i forhold til almindelige glødepærer og
>halogenpærer, her tænker jeg på lysudbytte i forhold til energiforbrug ?

Ekstremt effektive.

>Hvor stor en del af Danmarks energiforbrug går til belysning ?. Der burde
>vel være en del at spare på den konto ?.

Det vil ikke være svært at spare på strømmen, men der er for
store økonomiske interesser forbundet med at sælge varer der skal
fornys (f.eks. batterier).

Der findes en transistorradio der kører på solceller og som har
et håndtag der trækker en nødgenerator. Den er gratis at bruge
rent energimæssigt. Der findes også en lommelygte med en lille
fjeder på. Når man rytmisk trykker fjederen i bund, lyser lygten.
Der skal aldrig skiftes batterier eller lades op.

Teknikken har fandtes længe, men der er ikke penge i at lave
disse uforgængelige varer.

--
Bertel

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 26-09-03 13:40

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> Der skal aldrig skiftes batterier eller lades op.
>
> Teknikken har fandtes længe, men der er ikke penge i at lave

Nu er du lidt kynisk. Energisparepærer og cykellygter med lysdioder
er jo f.eks. blevet meget udbredte efter de er kommet ned i en pris,
som folk kan betale.

Apparater med solceller og dynamoer er ganske enkelt dyrere at
fremstille end tilsvarende med almindelige batterier. Og firmaerne
udnytter sådan set bare almindelige menneskers manglende evne til at
udregne "total cost of ownership", hvilket får mange til at gå efter
produkter med lav initiel udgift frem for lave brugsomkostninger.
Dette ses også f.eks. i forbindelse med farveprintere og barberknive,
hvor firmaer bevidst sælger apparaterne meget billigt for så at tjene
pengene ved at sælge blæk, barberblade osv.

Problemet med diodelygterne er dog lidt det, at de fleste af disse
bruger AAA batterier, der er dyre i drift sammenlignet med C typen,
der bruges til de gammeldags lygter. Så den økonomiske gevinst er til
at overse -- fordelen er mere i størrelsen. Jeg bruger dog
genopladelige batterier, så de løbende økonomiske udgifter er
acceptable.

Desuden er det bl.a. elselskaberne, der reklamerer for brug af
energisparende produkter. Så kan man selvfølgelig være kynisk og
sige, at det er fordi det ville være for dyrt for dem at skulle bygge
flere elværker, hvis folk brugte mere strøm -- det er jo alligevel den
faste opkoblingsafgift, de tjener mest på.

selv om ovenstående giver dig ret et stykke af vejen, så tror jeg det
der skal til mere er at teknologien til energibesparelse bliver
billigere end en holdningsændring hos producenter. Derudover vil det
også hjælpe, hvis forbrugerne blev "uddannet" til at overveje løbende
udgifter i stedet for kun at tænke "det er godt nok billigt", når de
ser prisen på apparatet alene.

   Torben

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-09-03 19:31

Torben Ægidius Mogensen wrote:
> Jeg bruger dog
> genopladelige batterier, så de løbende økonomiske udgifter er
> acceptable.

Jeg har sat lysdioder (plus elektronik) i min dynamo-baglygte.
Giver den effekt at den lyser med fuld styrke, allerede ved 4-5
Km/t. Og så er der lidt mere strøm til forlygten. Når de
hvide superdioder kommer lidt ned i pris (og måske også bliver
endnu bedre) må jeg ha' lavet en tilsvarende forlygte med en hel
array ef dem. Og ha' en kondensator på til 'holde for rødt'
backup. Hvis man så også havde en nav-dynamo, så må det
efterhånden være det ultimative cykellygtesystem.

Eller hvad med et lille lysstofrør til forlygte?

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus